Finns på kassett att låna här, http://www.ltu.se/depts/lib/sociomed...mneslistTK.htm
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
kanske lite dumt men...
Collapse
X
-
Hoppas det går bra om jag lånar tråden lite..
Någon som har någon hemsida eller dylikt där det står om olika färger osv? vilka som syns bäst/sämst vilka som är att föredra vid grumligt/klart vatten vet att många tycker starka klara färger grumligt vatten, klart vatten mer neutrala.
mvh/ Tobbe
Kommentera
-
Besserwisser ;)
Förstår inte riktigt vad du menar, men är det inte så att det är himmeln som reflekteras i vattnet därför är vattnet blått när det är klart och grått när det är mulet.Ursprungligen postat av ~FB~PikeDen första färgen att "försvinna" är röd. Att sjöar och hav ser blåa ut beror just på att blå är den färg som "stannar" längst.
Kommentera
-
bj
[QUOTE=Tobbe86
Någon som har någon hemsida eller dylikt där det står om olika färger osv? vilka som syns bäst/sämst vilka som är att föredra vid grumligt/klart vatten vet att många tycker starka klara färger grumligt vatten, klart vatten mer neutrala.
[/QUOTE]
Regalmarins trollingskola har en bra genomgång av färger och djup..
Kommentera
-
MikePikeoreg
Det trodde jag med, det var ju i alla fall det man lärde sig i skolan. Men o andra sidan så lärde dom ju ut så mycket andra tokigheter också.Ursprungligen postat av Besserwisser ;)Förstår inte riktigt vad du menar, men är det inte så att det är himmeln som reflekteras i vattnet därför är vattnet blått när det är klart och grått när det är mulet.
Kommentera
-
Besserwisser ;)
Det stämmer, havet är blått huvudsakligen för att himmeln är blå men även ljusets spridning i vattnet påverkar vattnets färg (blått ljus sprids mest och därför är himmeln blå).Ursprungligen postat av MikePikeoregDet trodde jag med, det var ju i alla fall det man lärde sig i skolan. Men o andra sidan så lärde dom ju ut så mycket andra tokigheter också.
Kommentera
-
Det finns ju en myt om att guldfiskar har ett minne på några sekunder.
"Mythbusters" på Discovery Channel slog hål på den myten genom att bygga labyrinter som guldfiskarna lärde sig komma igenom.
Såg det avsnittet häromdan....
Antar att Gäddan har något större hjärna än guldfiskar och därmed också bättre inlärningsförmåga.
Annars skulle dom nog ägna hela sin livstid åt att jaga sjunkande löv och annat junk (jag sa: 'junk' inte 'jerk')
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
|
7 svar
1 532 visningar