Något riktigt konstigt hände mitt spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Något riktigt konstigt hände mitt spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Något riktigt konstigt hände mitt spö

Drog ut igår kväll för att köra lite borre, Det var första gången jag skulle använda spöet, har bara provkastat lite snabbt med det innan.

Kom ut och fixade på en mörrum, kastade och krokade en abborre på första kastet, tog upp den och kasta i den igen. Direkt efter skulle jag fixa till beteslåset, jag sätter ner handtaget på spöet stående i båten och öppnar bromsen för att dra ut lite mer lina, då händer det skummaste jag varit med om. Spöets övre del går av på 2 ?!?! ställen. delen längst ut som gick av är cirka 7-8 cm, sedan gick en till del av precis innanför som är runt 5-6 cm,

Bifogar Bild:

Click image for larger version

Name:	2 delar.jpg
Views:	1
Size:	655,0 KB
ID:	1820449
    Click image for larger version

Name:	toppen.jpg
Views:	1
Size:	647,8 KB
ID:	1820450

Här är alltså toppen och den lilla andra delen som nu glidit ner på linan (har valt att låta det vara kvar för att visa sportfiskehandlaren) Om ni lyckas se så borde ni se hur på alla ställen spöet gått av så är det väldigt rakt, inga flisor eller att det är något bevis på att det tidigare spruckit. Vilket jag sett när andra spötoppar eller liknande gått av...
    Toppen på spöet är också väldigt "rakt" liknar som något klippt det rakt av eller sågat av det..

Riktigt annorlunda, inte varit med om något tidigare innan och jag är väl medveten om att jag inte var hårdhänt eller slarvig. Det ända jag kan tänka mig är fabriksfel eller dålig kvalité.

Någon som varit med om något liknande???

Spöet är ett Ron Thompson Tyran 8-20 g Haspel.

Hoppas ni inte har samma otur som mig då jag fick fortsätta passet på mitt svartzonker spö och kasta >30 g (vilket det klarade över förväntan)

Ciao
    Go Fish!

Har gjort misstaget att köpa Ron Thompson också, mitt spö höll dock närmare ett år men det gick också av jättekonstigt (en halvmeter från toppen), det hände i torsdags. Hade precis fått upp en abborre på ca 2hg så knappast någon superbelastning, lyfte inte fisken med spöt eller så men helt plötsligt så sa det bara poff och var ofrivilligt tvådelat.

Kul spö att drilla fisk på så länge det höll men det blev ganska dyrt att köpa ett billigt spö då jag gick och tröstköpte ett Shimano UL-kit med en massa beten och andra tillbehör efter att RT-spöt gick sönder :-)
    pikeybstrds

Kommentera

Riktigt skönt spö i övrigt, det håller jag med om! Synd bara att man inte kan ha det om det inte går att lita på.. Din händelse låter ju minst lika konstig. Spön ska hålla bättre än såhär!!
      Go Fish!

Kommentera

Så spöt stog vertikalt och du drog linan neråt?

Kommentera

Ursprungligen postat av Åberg Visa inlägg
          Har gjort misstaget att köpa Ron Thompson också, mitt spö höll dock närmare ett år men det gick också av jättekonstigt (en halvmeter från toppen), det hände i torsdags. Hade precis fått upp en abborre på ca 2hg så knappast någon superbelastning, lyfte inte fisken med spöt eller så men helt plötsligt så sa det bara poff och var ofrivilligt tvådelat.

Kul spö att drilla fisk på så länge det höll men det blev ganska dyrt att köpa ett billigt spö då jag gick och tröstköpte ett Shimano UL-kit med en massa beten och andra tillbehör efter att RT-spöt gick sönder :-)

Jag yrkar på dina mothugg
          Trist att spöt gick av!
          Ut på tur, ALDRIG sur

Kommentera

Konstigt för 2 av mina 3 karpspön från Ron Thompson gick också av vid spötoppen. Skillnaden är väl att karpspön misshandlas lite under transport i hold-allen. När jag kollade på spöna sen så sammanföll ställena där topparna gick av (i princip såg det ut som om de kapats väldigt cleant med ett samurajsvärd) med en spöring från underdelen som hade "knackat" på toppen under transport. Det räckte tydligen för att försvaga kolfibrerna.

Freey, hade du kanske åkt bil med spödelarna skavandes mot varandra?
            Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-06-10, 18:31.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Hade ett ron Thompson arezzo för några år sen, det gick av efter ett år eller så, ingen särskilt omild behandling, men det blev ett jättefint snitt när jag kastade. Gick in där jag köpte det och han sa att det kunde varit ett fabriksfel.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
                Så spöt stog vertikalt och du drog linan neråt?
                Nej, då missförstod du mig. Spöt hade handtaget i botten av båten och lutade medan jag höll det ungefär i mitten, med min vänstra hand drog jag ut lina rakt framåt, utan någon särskild påfrestning på spöets topp.
                Go Fish!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                  Konstigt för 2 av mina 3 karpspön från Ron Thompson gick också at vid spötoppen. Skillnaden är väl att karpspön misshandlas lite under transport i hold-allen. När jag kollade på spöna sen så sammanföll ställena där topparna gick av (i princip såg det ut som om de kapats väldigt cleant med ett samurajsvärd) med en spöring från underdelen som hade "knackat" på toppen under transport. Det räckte tydligen för att försvaga kolfibrerna.

Freey, hade du kanske åkt bil med spödelarna skavandes mot varandra?
                  Har bara 100 meter ner till vattnet. Enda bilfärden spöet varit med om är från sportfiskehandlaren! Som sagt det var även första turen ut på vattnet....
                  Go Fish!

Kommentera

Ursprungligen postat av Risbrokarlsson Visa inlägg
                    Hade ett ron Thompson arezzo för några år sen, det gick av efter ett år eller så, ingen särskilt omild behandling, men det blev ett jättefint snitt när jag kastade. Gick in där jag köpte det och han sa att det kunde varit ett fabriksfel.
                    Ska också göra det tänkte jag.
                    Go Fish!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 087 visningar
                    1 gilla