Smörja Daiwa Lexa 300 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Smörja Daiwa Lexa 300

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Smörja Daiwa Lexa 300

Har läst att daiwa lexan kan va lite smörjtorr när du köper den så behöver tips på hur du snabb smörjer dom viktigaste komponenterna och vilken olja/fett som rekommenderas.

Finns det enklare sätt att smörja rullen än att plocka isär hela skiten som i filmen ovan?

Kommentera

Har en Lexa 100 & den är byggd likadant & den var inga problem att följa videon , kändes lite överkurs att öppna lagren .

Ta bort ena sidan först & bort med spolen , skruva bort veven & lossa andra sidan & då kommer du åt alla drev & kan smörja dom . Tar 2 min att öppna rullen.

Kommentera

Som fett använder många ett vanligt marinfett (saltvattenbeständigt). För olja så är väl Rocket Fuel det populäraste.

Allmänt kan man väl säga att om man tittar på många smörjguider från folk som fiskar i salta oceaner (USA t ex), alltså inte våra bräcka innanhav eller sjöar, så fläskar de ofta på väldigt mycket fett för att skydda komponenterna mot korrosion. I Sverige används rullarna sällan i samma korrosiva miljö och man behöver inte vara lika noggrann med fett på icke rörliga delar så att säga. Det skadar dock inte.

Sedan kan man ju smörja in bromsskivor med bromsfett (Cal's drag grease) om man så önskar.
        A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Tackar för bra svar!

Kommentera

Körde mitt första pass med nya Lexa 300 i förrgår och tyckte den uppförde sig lite konstigt till och från och detta kan ju säkert vara anledningen. Är riktigt feg när det kommer till att skruva isär multirullar men efter att ha sett youtubeklippet i andra posten så känns det inte så avancerat. Har ju dock inga specialverktyg och får fan inte ut lagret som sitter i gaveln. Eller klarar man sig från att öppna lagren som i filmen? Man blir ju lite nojjig om den nu är dåligt smörjd från fabrik :P
            Team Skatbo - Följ gärna vårat (oftast misslyckade) fiske på vår blogg!

Kommentera

Ursprungligen postat av TriNitro Visa inlägg
              Körde mitt första pass med nya Lexa 300 i förrgår och tyckte den uppförde sig lite konstigt till och från och detta kan ju säkert vara anledningen. Är riktigt feg när det kommer till att skruva isär multirullar men efter att ha sett youtubeklippet i andra posten så känns det inte så avancerat. Har ju dock inga specialverktyg och får fan inte ut lagret som sitter i gaveln. Eller klarar man sig från att öppna lagren som i filmen? Man blir ju lite nojjig om den nu är dåligt smörjd från fabrik :P
              Låsring som håller lagret på plats kan du få bort med en liten flatmejsel, har du inte det så går det att pilla med en större krok, den har även en tendens att flyga iväg under denna process och försvinna för alltid . Sen kan du klippa en tops och föra plastpinnen in hålet på lagret å jucka lite så brukar den följa med.
              Senast ändrad av Leon; 2013-05-03, 17:36.

Kommentera

Låsringen fick jag loss utan problem men själva lagret kan jag fan inte rubba. Testat tops och har testat dra ut det med lite grövre ståltråd med en liten 90graders böj på men det sitter där det sitter. Vet inte hur mycket man vågar ta i heller

Kommentera

Har sett en som använde en liten skruvtving (c-clamp) och en lös hylsa från en hylsnyckel. Hylsan sattes på insidan över lagret och sedan pressade man in lagret i hylsan med hjälp av tvingen om du förstår vad jag menar. Exemplet jag såg var på en annan större rulle så vågar inte säga om det funkar på din.
                  A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Ja det kanske kan fungera. Har inget sånt hemma nu dock så jag hoppar över lagret som sitter fast och smörjer resten av rullen nu istället så får man se hur den känns sen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 068 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art