Krok efterlyses! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krok efterlyses!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av elanen
    Jan O, din gamla jiggkung. Du får inte ge Lejondals abbissen så stor chans. Nu när det inte är tjockt där längre. Har tre gjutjärn med olika vikter. Det är kanon att investera i åtminstone ett järn med vikter på dom vanliga. Runt 6-10 gr. Fast jag slog jiggänget på Magis när vi hade en jiggtävling där. Gjöt upp små jiggkrok (kamasan) på 10 gr huvuden. Och kunde på det viset köra med små jiggkroppar på större djup. Jag krossade dom he he. Gjorde likadant när jag arrangerade Elanen Open på Magis. Samma taktik gick hem där. Dom kostar väl runt 5-600 kr styck men är väl betalda pengar. Blir mycket billigare att gjuta. Svåra kan vara att hitta rent tenn på stänger. Men det finns ju om man kollar upp metallager eller byggvaruhus. Även skroten kan ha det. Bly är livsfarligt att använda. Det går svinlätt att gjuta vid köksplattorna. Skriver lite för att även andra kan få sug efter bra jiggkroppar.

Och varför ska man inte använda bly?
    Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
      Jan O, din gamla jiggkung. Du får inte ge Lejondals abbissen så stor chans. Nu när det inte är tjockt där längre. Har tre gjutjärn med olika vikter. Det är kanon att investera i åtminstone ett järn med vikter på dom vanliga. Runt 6-10 gr. Fast jag slog jiggänget på Magis när vi hade en jiggtävling där. Gjöt upp små jiggkrok (kamasan) på 10 gr huvuden. Och kunde på det viset köra med små jiggkroppar på större djup. Jag krossade dom he he. Gjorde likadant när jag arrangerade Elanen Open på Magis. Samma taktik gick hem där. Dom kostar väl runt 5-600 kr styck men är väl betalda pengar. Blir mycket billigare att gjuta. Svåra kan vara att hitta rent tenn på stänger. Men det finns ju om man kollar upp metallager eller byggvaruhus. Även skroten kan ha det. Bly är livsfarligt att använda. Det går svinlätt att gjuta vid köksplattorna. Skriver lite för att även andra kan få sug efter bra jiggkroppar.
      www.slojd-detaljer.se har tenn på stänger om 80g. Såg att de innehåller 1% antimon, om det har någon betydelse.
      Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

Ja Elanen, du har övertygat mig... Det får bli en form till våren. Som jag skrev, jag har ju funderat på det i "några år".
        "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
        "Keep it simple"

//Jan O
        www.fisheco.se
        www.brofiske.net
        www.magazinefisheco.se

Kommentera

Ursprungligen postat av pontus
          www.slojd-detaljer.se har tenn på stänger om 80g. Såg att de innehåller 1% antimon, om det har någon betydelse.
          Antimon tillsätts för att tennet ska bli hårdare.
          kalleh

Kommentera

BBRF, därför att bly är giftigt som satan. Varför tror du att dom tog bort det ur bränslet. Dom som jobbat med bly, tappar håret, får minnesluckar och får skiten lagrat i hjärnan hela sitt liv. Ja det finns andra massor med skadliga effekter. Usch tänk att man själv göt med bly ett tag innan man fick reda på hur farligt det var.
            Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Det är intressant det där med gjutning av jiggar, vertikalare, mormyskor och balansare. I princip lika metoder antar jag men det lär vara en del detaljer som skiljer.

Någon som vågar sig på att göra en beskrivning i ord och bild på hur man går till väga?

Hur åstadkommer man på bästa sätt en vinnare som Elanen-jiggen?

Hur gör man Fiskesnackarns vertikal?
              (Vet inte hur den ser ut men finns den inte måste den ju skapas )
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Såg precis att kroken som Olssonsfiske hade var av fel modell, hittade en sida i USA som hade bilder på samma modell (m630) Jag skulle vilja ha en Eagle Claw m570.

m570

m630

Den har helt enkelt för kort skaft (under ögglan) att gjuta fast metall på för att kunna användas till mormyskor.

Får leta vidare
                Allt eller inget är min filosofi!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 014 visningar
                1 gilla