Krok efterlyses! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krok efterlyses!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Krok efterlyses!

Jag efterlyser/söker en krok som huvudsakligen används till egen tillverkning av jigghuvuden. I USA är den lätt att köpa i stora som små partier medan den är i princip utrotningshotad i Sverige.

En av de största försäljarna av fiskeutrustning i Sverige gav mig svaret: "den kroken lagerför vi inte, för vi stöder inte hemmapulare". Kan det vara en anledning till att den är så sällsynt? Om det är så ska jag ta hem en hel container från staterna enbart för att jävlas.

Därför ber jag er som vet vart man kan köpa denna krok att höra av er så fort ni kan. Sista utvägen blir att skicka efter den från USA.

BILD:
    Allt eller inget är min filosofi!

Ursprungligen postat av pontus
    Jag efterlyser/söker en krok som huvudsakligen används till egen tillverkning av jigghuvuden. I USA är den lätt att köpa i stora som små partier medan den är i princip utrotningshotad i Sverige.

En av de största försäljarna av fiskeutrustning i Sverige gav mig svaret: "den kroken lagerför vi inte, för vi stöder inte hemmapulare". Kan det vara en anledning till att den är så sällsynt? Om det är så ska jag ta hem en hel container från staterna enbart för att jävlas.

Därför ber jag er som vet vart man kan köpa denna krok att höra av er så fort ni kan. Sista utvägen blir att skicka efter den från USA.

BILD:
    Olssonsfiske
    Ring för bättre service, 0504-13518
    (Eagel Claw)
    Klicka på länken för att se svaret;
    Olssonsfiske.se

Tror att det är hyffsat billigt som en bonus:P
    sigpic

Kommentera

Tackar och bockar om det är rätt krok! Jag tror att strl 8 kan bli perfekt till mitt "projekt".

Kommentera

Ursprungligen postat av pontus
        Tackar och bockar om det är rätt krok! Jag tror att strl 8 kan bli perfekt till mitt "projekt".
        Jo, det är sådana krokar, vill minnas att jag sålde en del 8;or och 6;or till någon gubbe i sommras. Tror det blir bra, iofs väldigt svårt att veta storleken på sådan udda modell
        sigpic

Kommentera

Annars har ju Normark bra jiggkrok. Berras på Söder har nog nåt hemma. Fast hedeliga Kamasan går det nog inte att jämföra med. Finns en del rester här och var.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Just när det gäller jiggkrok har jag faktiskt aldrig brytt mig i fabrikat... Brukar köpa en hög då o då, kollar vid vattnet att de är skarpa, annars åker brynet fram, o sedan fiskar jag... Vad jag däremot länge saknat är jiggkrok som är mer flexibel. Dvs kanske 10 grams huvuden på samma krok som 7 grammarna osv. Vill man fiska en relativt liten jig litet djupare är det jobbigt att vänta på att den ska sjunka. Lika trist är att överdimensionera jigghuvud o krok... Är det något sådant du ska "hemmapula" Pontus?
            Senast ändrad av Jan O; 2005-01-02, 18:48.
            "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
            "Keep it simple"

//Jan O
            www.fisheco.se
            www.brofiske.net
            www.magazinefisheco.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Jan O
              Just när det gäller jiggkrok har jag faktiskt aldrig brytt mig i fabrikat... Brukar köpa en hög då o då, kollar vid vattnet att de är skarpa, annars åker brynet fram, o sedan fiskar jag... Vad jag däremot länge saknat är jiggkrok som är mer flexibel. Dvs kanske 10 grams huvuden på samma krok som 7 grammarna osv. Vill man fiska en relativt liten jig litet djupare är det jobbigt att vänta på att den ska sjunka. Lika trist är att överdimensionera jigghuvud o krok... Är det något sådant du ska "hemmapula" Pontus?
              Jag tänkte faktiskt börja tillverka mormyskor och microbalansare till isfisket, småskaligt till att börja med. Men det är mycket möjligt att jag gjuter upp lite special jigghuvuden också. Får se vad tiden räcker till.

Kommentera

Jan O, varför gjuter du inte dina huvuden så får du precis som du vill. Jag har gjutit tunga huvuden med små krokar och vice versa. Var länge sen nån fil användes. Är en krok slö åker den ner i lådan för att återanvända tennet igen. Den bästa jiggkroken av alla jag provat är fortfarande Kamasan outstanding. Owner är bra men blir lättare trubbig. Eagle Claw, är för mjuka och är av ojämn kvalite. Normarks WMC, är dom som sitter på köpjiggarnas huvuden. Den blåaktiga krok. Den är hyfsad. Är billig i inköp. NR. 1 Kamsan, NR.2 Owner, NR.3 WMC, NR.4 Eagle Claw.

Kommentera

Ja, tyvärr har jag aldrig gjort detta. Funderat på det många gånger men det har lixom aldrig blivit av...
                  "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                  "Keep it simple"

//Jan O
                  www.fisheco.se
                  www.brofiske.net
                  www.magazinefisheco.se

Kommentera

Jan O, din gamla jiggkung. Du får inte ge Lejondals abbissen så stor chans. Nu när det inte är tjockt där längre. Har tre gjutjärn med olika vikter. Det är kanon att investera i åtminstone ett järn med vikter på dom vanliga. Runt 6-10 gr. Fast jag slog jiggänget på Magis när vi hade en jiggtävling där. Gjöt upp små jiggkrok (kamasan) på 10 gr huvuden. Och kunde på det viset köra med små jiggkroppar på större djup. Jag krossade dom he he. Gjorde likadant när jag arrangerade Elanen Open på Magis. Samma taktik gick hem där. Dom kostar väl runt 5-600 kr styck men är väl betalda pengar. Blir mycket billigare att gjuta. Svåra kan vara att hitta rent tenn på stänger. Men det finns ju om man kollar upp metallager eller byggvaruhus. Även skroten kan ha det. Bly är livsfarligt att använda. Det går svinlätt att gjuta vid köksplattorna. Skriver lite för att även andra kan få sug efter bra jiggkroppar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 282 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art