Resa med spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Resa med spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Gotrik
    Alessandro, hur gick det till?
    Jag har en spötub av cordura och det är nästintill omöjligt att knäcka ett spö innuti den.
    Jag lovar dig, INGET är omöjligt för vissa av nötterna som jobbar med bagage på flygplatserna... du kanske tror att din cordura tub är nästintill omöjlig att knäcka medans det är vardagsmat för personalen på plattan.

Sturgeons lösning låter exemplarisk, men jag undrar om man satt handtag på tuben och hur han isåfall gjort detta? Skruvar eller klämringar runt tuben?

Kommentera

Alessandro, kanske någon som tagit spötuben från rullbandet och förstört spöt?

Kommentera

Fogelberg, exakt vad Aeroflot sa,-vi la spöna ovanpå allt annat bagage, måste ha hänt på flygplatsen.
        Än sen då, tycker jag, ni ansvarar för mitt bagage ifrån incheckning till utcheckning. Dumma as är vad dom är...
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Man skulle haft nån sorts aluminiummodell, fast det kanske blir lite tungt!
          Smaken är som baken...

Kommentera

Ursprungligen postat av fogelberg
            Jag lovar dig, INGET är omöjligt för vissa av nötterna som jobbar med bagage på flygplatserna... du kanske tror att din cordura tub är nästintill omöjlig att knäcka medans det är vardagsmat för personalen på plattan.

Sturgeons lösning låter exemplarisk, men jag undrar om man satt handtag på tuben och hur han isåfall gjort detta? Skruvar eller klämringar runt tuben?
            Den lösning jag använder är den bästa till ett rimligt pris. Nackdel blir ett par extra kilo att släpa på, men du kan lägga den mellan två bockar och ställa dig på den om du vill. Fördel att du kan göra den som du själv vill, färg, längd, diameter beroende av dina behov.
            I ena ändan sitter en dittryckt ändplugg (ej att förväxlas med "buttplug" ) som är nästan själfixerande (sitter hårt), men som extra säkerhet har jag skruvat den med 4 skryvar som vars krysspår är uppborrat för att den inte skall gå att öppna. Öppningsändan har ett skruvlock som låses med en ditbultad bygel och kombinationslås. Tack vare tätringar är tuben hermetiskt tillsluten, inget inläckage och plasten tål de flesta vätskor.

En axelrem har jag monterat ditt med hjälp av att montera runt tuben två stycken hålband. Varje hålband bultas ihop på ena sidan så att hålbandet kläms runt tuben och således sitter fast. Utanför bulten har jag kvar en omgång hål vari det går att häckta fast en karbinhake till en axelrem. Bultningen går beroende på tubens viktfördelning att lösgör vilket på ett enkelt sätt möjliggöra förflyttning av hålbanden längs spötuben så att jämnvikt uppstår. Utsätts hålbanden för åverkan så böjer de sig lätt men är likaledes lätta att rikta upp igen, alltså i princip oförstörbara, låt en extra bult med mutter sitta fasttejpad i tuben om något missöde skulle ske.
            Senast ändrad av Sturgeon; 2004-12-20, 01:17.
            sigpic

Kommentera

Sturgeon, bra beskrivning på en billig och säker spöförvaring. Men om du har tid och lust så fota gärna skruvlocket med bygel, kunde vara intressant att se hur du gjort. Har du utvändiga gängor? Vad får man tag på ett lämpligt lock?
              Buster L och jag är polare!

Kommentera

Återkommer i frågan efter jobbet. Skall passa på att kolla upp vad priset är på de delar som ingår i tuben.

Bilder kommer också efter jobbet.
                sigpic

Kommentera

Själv var jag i USA för ett par veckor sen och passade på att besöka en Bass Pro Shop för lite julklappsinköp. Blev bl a sugen på ett par 6' spön och fraktproblemet löstes med simultant inköp av en Plano "bazooka" spötub á 30 dollar/200 kr. Den består av två kraftiga plaströr "a la avlopp" så att längden kan varieras teleskopiskt, i låsbara steg. Botten och lock är försedda med skummgummi för att skona spöna. Locket kan låsas med det är inte tillåtet vid flygning i/från USA.

Det blir förmodligen inte billigare eller bättre än att tillverka en själv men det är ett bekvämt sätt om man är "over there" och spontanshoppar. Finns många olika modeller för 4-5 spön upp till kanske 10-15.

För övrigt så är det normalt tillåtet med två incheckade bagage utan extra kostnad där spötuben räknas som ett. Finns också vissa längdbegränsingar, US airways t ex drar gränsen vid 6', därefter får man betala extra (om man har otur - lite lotteri är det).

Kommentera

Ice hacker, en vanlig vvs firma har alla möjliga typer av lock och rör. Helst ska röret dock inte vara i PVC, för PVC är ganska skört i kallgrader och i bagageutrymmen på flyget är det ofta vldigt kallt. PP (polypropylen) eller PE (Poly Eten) är tåligare plaster för ändamålet.

Långa och andra udda föremål checkas in på specialincheckning för annar riskerar de att fastna på transportbanden och orsaka "förstoppning".....

På Air france var max tillåtna längd för bagage 7' dvs ca 210cm
                    Senast ändrad av Push-Up; 2004-12-20, 18:16.
                    Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                    Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                    Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Spotuber

Jag har fatt mina spon knackta 2 ganger i spotuber. Aven i en s.k Bazooka tub. Annars ar det inge probs att resa med spon. For en del flygbolag far man betala extra om spot ar langre an antingen 6 eller 7 fot beroende pa vilket flyg bolag du flyger med. Brukar kosta $100 extra kan dock vara vart att gora det om man fyller tuben med 6-7 fina spon. Nar de sager $100 till mig for mina langa spon brukar jag kora med att jag ringde innan och fragade och ingen namnde ngt om $100 brukar funka typ 50% av gangena.

MVh

Jenk

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 370 visningar
                      1 gilla