Resa med spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Resa med spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Resa med spö

Att man inte får ha spön som handbagage längre vet jag, men hur är det i övrigt? Räknas det som otymplig bagage? Blir det extra avgifter?
    Man tycker ju att det inte borde spela någon roll så länge man håller sig under viktgränsen, men det är säkrast att fråga.

När jag åkte och flugfiskade så bad dem en att gå till "Udda bagage" och lämna in spötuben med spö där.

Kommentera

Inga problem för mig heller men inlämning på "Specialbagage". Skall skaffa en rejälare spötub till nästa gång då den lilla jag hade sist blev lite tillknycklad.

Kommentera

Inrikes är det nog inga problem. Skall du resa med Ryan eller liknande skall du nog kolla upp reglerna noggrannt först.

Jag har använt papprör som spöväska och det funkade utmärkt.

--
        Tobias
        I de grundaste vatten simmar de djupaste fiskar

Kommentera

Utrikes går det jättebra att flyga med fiskespön. Använder själv ett Avloppsrör med diametern 10 cm och längden 210 cm. Detta har aldrig varit några problem, lämnas bara in på en specialstation för skrymmande föremål vid incheckningen. Gå bara till de vanliga incheckningsstationerna för det mindre bagaget så hänvisas ni till rätt station för tuben. Kontakta för säkerhets skull flygbolaget innan resan.

Min spötub håller tex 4 fullängds havsfiskespön (odelade) och 2 haspel eller spinnspön (delade) samtidigt. Min tub fullpackad väger ca 7-8 kg. Har monterat ett låsbar skruvlock i ena ändan och plomberat den andra så är allt lite stöld eller insynsskyddat. Tuben har varit med på 4 resor än så länge, men den har fåt ta mycket stryk. Så välj ett likvärdigt avlopps rör i lämplig dimension, inte något papprör, kan vara ödestigert.
          Senast ändrad av Sturgeon; 2004-12-18, 18:39.
          sigpic

Kommentera

Sen finns ju delade resespön som är praktiska. Har ett 4-delat flugspö som jag tar med som handbagage. Har funkat bra både inrikes och utrikes hittills!
            Sen har jag också en kraftik plasttub som sturgeons modell ungefär. Men det känns tryggt att ha åtminstonde ett spö som handbagage om de skulle slarva bort det större bagaget.
            Smaken är som baken...

Kommentera

Sant Xaphod, har man 4-delade spön så är ju det bra, men havsfiskespön skall vara en del eller max två-delade för att vara något att ha och då blir det den dumma längden upp emot 2 m.

Spön i handbagaget är inte så populärt längre, undvik det.
              sigpic

Kommentera

Spötuber är ingen garanti för att spöna klarar sig, Aeroflot lyckades knäcka ett spö för mig när det låg i spötuber. Trots att jag bett om udda storlek incheckning, sen betalar dom inte ersättning trots massor av telefonsamtal,fax,brev och ifyllda blanketter, as är vad dom är.
                KLM däremot har jag bra erfarenheter av, proffs på att hantera fiskespön
                och bra att flyga med.
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Alessandro, hur gick det till?
                  Jag har en spötub av cordura och det är nästintill omöjligt att knäcka ett spö innuti den.

Kommentera

Jag vet inte, spöet var knäckt och G.loomis spötuben låg på golvet i ankomsthallen.
                    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 274 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art