gösPimpel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

gösPimpel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• gösPimpel

Ska testa göspimpel.
    Alla tips om gös och abborpimpel hit tack!
    //Me

Har bara haft en förmodad kontakt med gös så du får tips om abborre pimpel istället
    Jag kör dessa grejor : wigglerspön "gula" & "gröna" = mjuk - mjukare kan man säga! sen kör jag pipa eller vege pilk eller jag kör andra också med det är dom jag oftast kör med.. under den har jag en kort liten länk eller en lång brukar köra den längre då den får kroken i mer rörelse.. Kör sen färgkrokar/ lyskrokar, rosa, lila, grönt, orange, svart, rött, vit brukar funka! har en en hemmagjord skylla och en ur rantanen 115mm borr.. Ett gammal knep är att testa utanför nån udde börja några meter utanför kanten så du vet att du inte borrar i sten är det djup kan du ju alltid prova lite närmare ändå. Fiskade dig sedan längre och längre ut så ser du ungefär på vilket djup dom står. Annars brukar stenar, grund, vass , uddar, vikar, branter och sånna ställen funka bra!!
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Göspimpel

När du pimplar gös är det en fördel att fylla hålet med "sörja". Annars är det lätt att gösen skyggar pga ljuset. Testa att pimpla i farleder nere vid botten, dvs om det finns någon farled i ditt fiskevatten. Som pirk kan du använda en Bergman pirk i storleken 80 mm. Som spö rekommenderas att använda ett lite grövre pimpelspö, typ Delfin i någon av de större storlekarna. Bäst fiskchans har du om det är ett stabilt barometertryck ute.

Så här kan du pimpla gös: Släpp ner pirken till botten och rör upp bottenslam. Sedan kan du lyfta upp pirken ett par decimeter och sedan finns ett s k "dirty trick". Det går ut på att du fattar tag i linan med pekfinger och tumme, sedan snurrar du linan däremellan. Sen är det bara att upprepa hela proceduren om och om igen.

Abborrpimpel

Till abborrpimpel kan du använda dig av ett/flera Wigglerspö/n, en Bergman pirk modell mindre. Lina spelar inte så stor roll, om du frågar mig. Använda bara inte för tunn lina. Som minimum kan vi säga 0.18 mm nylon. Abborre finns på de flesta ställen, de större "kan" stå lite djupare än pinnarna. En borr i diameter 115 mm passar fint. Till att sitta på kan du ha en skrylla/stolryggstäck.

Kommentera

okejj fick man lite bra tips hoppas jag. snart kommer väll nån o säger att man inte ska använda flätlina vid vinterfiske... Mera tips till folket plz
        //Me

Kommentera

Ursprungligen postat av Hundersmarck
          okejj fick man lite bra tips hoppas jag. snart kommer väll nån o säger att man inte ska använda flätlina vid vinterfiske... Mera tips till folket plz
          Vem säger att du skall änvända flätlina? Gör inte det! Inte till borren iaf, pirken tappar en del av sin gång samtidigt som många fiskar kommer "bända sig loss" ,sedan fryser linan med Skall man däremot pimpla Gös och Lake på extrema djup kan det nog vara en stor hjälp. Men duktiga isfiskare såsom Hans Nordin fiskar ju göd mej hjälp av Nylon på vintern så varför inte?:S Finns nog en hel del åsikter. Men det finns nog inte många tävlingsfiskare som änvänder flätad lina, inte i V-götand iaf
          sigpic

Kommentera

...man ska inte använda flätlina vid abborrpimpel...

Kommentera

ja jag har inte sagt något annat iaf . end of diskussion. kör vi vidare med tips. tack för dom som varit!
              //Me

Kommentera

inga fler tips? plz
                //Me

Kommentera

Finns inte så mycket mer du behöver veta. Resten reder du ut på egen hand. Det är en del av fisket!

Kommentera

men grunderna är bra o veta. sen finputsning kan man komma på själv.
                    //Me

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 077 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art