efter aborre då eller? har du något extra på pirken som typ hushållsmask maggot eller aborröga?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
gösPimpel
Collapse
X
-
Fattar inte vad det är för svammel om att man inte skall fiska med flätlina på isen. Ingen av mina erfarna fiskepolare håller på med gummisnodden nylon. Fattar inte vad det är för nys som sprider sig. Fattas bara att man skall fiska med Ekorr-Johan pimpelspö eller köra med Eminent skålborr också. Man tror att det är gamla gags som tipsar unga killar om fiske. Flätlinan är flera gånger bättre att fiska från isen. Har kört med den i över runt 10 år nu och inte haft några problem. Fireline har funkat både på djupt och grunt. Den isar precis lika mycket som nylon. Man får precis som nylon ta bort is ibland från flätlinan som vid nylon. Annars kan man smörja in linan med armens hudsalva. Och då blir den bättre. Kan lika väl gälla nylon där. Grejen mned flät är ju att du känner fiskkontakten bättre och krokar hårdare. Det viktiga är ju att man har bästa krokarna, typ Owner så att fisken sitter ordentligt. Just för att linan är stum. Har under dessa år jag isfiskat (och det är otaliga gånger) inte haft nåt problem att tala om. Om nån påstår motsatsen. Måste den som fiskar vara i nybörjar klass eller helt enkelt inte tagit till sig metoden på rätt sätt. Vet ett par som inte vill fiska med flätlina ens som vanligt spinnfiske. Kallar Fireline för Knorrline som exempel. Men en har insett att det är bra. Och då senast i år när han nästan fick linan gratis ( nån Fladelina flät ). Kan inte tänka mig nylon till nåt ändamål. Möjligt då att laga en sänkhåv. MVH Gunnar J.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
om man ska fiska efter lite större abborrar eller efter gös så tror jag att det är bättre med en agnad krok, det lär ju inte göra det sämmre iaf, men när jag tävlingsfiskar så andvänder jag oftast inte något bete då det tar tid att hålla på att byta efter var tredje fisk.Tube for life
Kommentera
-
Äntligen nån med huvudet på ett skaft, göspimpel är lika med djup pimpel, kass utan flätlina, dock se till att sitta så vinden blåser ifrån dej utan andra ivägen då den har en förmåga att trassla som inte nylon har, speciellt med mycket lina ute, har aldrig hittat gös hittills grundare än 15 m under vintern, lokala avvikelser kan säkert förekomma men det är min erfarenhet och det blir mycket lina på isen om man inte använder haspel, gör inte detta själv då jag tycker man förlorar för mycket i känsel då.
Gillar du att gå med blindkäpp!
Om inte, skaffa ett ekolod då, gösen är en mycket svårflörtad fisk under vintern, utan lodets info kan du i stort sett lika gärna antingen gå hem/ hoppas på en slumpfisk eller gå grundare för abborre, detta vet jag med säkerhet.
Använder inte lodet för att kontrollera djupet, det får man på köpet.
Vad jag gör är att SE fisken i förhållande till pirken, då kan man lura dem att ta.
Oftast knepigt som fan för gösen är svår, den kan bevaka din balansare under tio minuter för att sen sjunka ner i botten slammet och försvinna igen, helt ointresserad av hugg.
Har haft fyra gösar av mindre format runt balansaren samtidigt, inte en av dem tog, de studerade betet länge och försvann sedan men jag har också sett fisk stiga upp i vattnet för att kolla samtidigt som jag lyfte betet allt mer och mer, till slut så jagade fisken balansaren och jag fick ett klockrent hugg som slutade i stekpannan!!
Har också fått hugg av havsöring med hjälp av lodet, dessa fiskar kan förekomma varsomhelst i vattenmassan under vintern, ofta på halva djupet, har du ett lod igång kommer du att se dessa dyka upp på arenan direkt!!!
Lyft pirken och hoppas på turen, jag gjorde detta fick ett hugg som nästan smällde i handleden med förlorad pirk som resultat.
Har bara kört en vinter med lodet hittills men en sak säger jag bara, aldrig mer abborr pimpel, hellre ser jag färg torka, övertygad om att det finns enorma möjligheter med lodet på rätt vatten, som att ända en ficklampa i en mörk garderob. mvhI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av elanenFattar inte vad det är för svammel om att man inte skall fiska med flätlina på isen. Ingen av mina erfarna fiskepolare håller på med gummisnodden nylon. Fattar inte vad det är för nys som sprider sig. Fattas bara att man skall fiska med Ekorr-Johan pimpelspö eller köra med Eminent skålborr också. Man tror att det är gamla gags som tipsar unga killar om fiske. Flätlinan är flera gånger bättre att fiska från isen. Har kört med den i över runt 10 år nu och inte haft några problem. Fireline har funkat både på djupt och grunt. Den isar precis lika mycket som nylon. Man får precis som nylon ta bort is ibland från flätlinan som vid nylon. Annars kan man smörja in linan med armens hudsalva. Och då blir den bättre. Kan lika väl gälla nylon där. Grejen mned flät är ju att du känner fiskkontakten bättre och krokar hårdare. Det viktiga är ju att man har bästa krokarna, typ Owner så att fisken sitter ordentligt. Just för att linan är stum. Har under dessa år jag isfiskat (och det är otaliga gånger) inte haft nåt problem att tala om. Om nån påstår motsatsen. Måste den som fiskar vara i nybörjar klass eller helt enkelt inte tagit till sig metoden på rätt sätt. Vet ett par som inte vill fiska med flätlina ens som vanligt spinnfiske. Kallar Fireline för Knorrline som exempel. Men en har insett att det är bra. Och då senast i år när han nästan fick linan gratis ( nån Fladelina flät ). Kan inte tänka mig nylon till nåt ändamål. Möjligt då att laga en sänkhåv. MVH Gunnar J.
Kommentera
-
Fiskmix, går alldeles utmärk att ta stor gös, och borre på balanspirk. Även en stor Bergman skördar många av dito. Levande är ju heller inte oävet. Fast föredrar hellre att slippa dra runt med allt som behövs för ismetet.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 121 visningar
1 gilla
|