Trollingfart mm? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trollingfart mm?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trollingfart mm?

hej. tänkte kolla om någon kan hjälpa mig lite på traven, med mitt fiske som går väldigt segt. Provar det mesta olika väder, olika djup, farter, färger. men inget hjälper. så tänkte kolla med er.

vilka farter funkar bäst vid denna årstiden på: gädda och gös men även abborre? har en 6hästars bensinare på min lilla båt, den ger enligt någon gps app 1,5knop som långsamast..

och så här års, var håller de olika fiskarna till? djupt eller grunt? natt/dag?

tacksam för svar

Kör i de djupa delarna av sjön med wobblers och håll en fart på mellan 1,9-2,2 knop. Pelagisk gäddtrolling är kul!
    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Lite förenklat,
      Abborre, de bättre runt löjstimen, De finns i närheten av dem hela dagen, men är lättast att se i gryningen och skymningen, då löjorna uppehåler sig närmare ytan.

Gädda, de mindre finns nästan alltid i närheten av vegitation, bättre möjlighet att överleva "hålla sig gömnda", och gått om mindre betesfisk.
      De större har jag hittat djupare, görna i kanter till djupgrynnor, och i varmare vatten alltid där det är lite svalare och mer syresatt.
      De flesta kontakter av större fisk har jag haft sent på kvällarna, när ljuset har varit lite mildare, dock kan fisket i mulet väder ha varit bra.

Gös, Ja där får någon annan je några tipps, är inte min starkaste sida.

Hoppas det kan hjälpa lite.
      I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
      http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
      http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

ok är det lämpligast att köra grundgående eller djupgående då?

Ursprungligen postat av EuroPike Visa inlägg
        Kör i de djupa delarna av sjön med wobblers och håll en fart på mellan 1,9-2,2 knop. Pelagisk gäddtrolling är kul!

Kommentera

då jag tyvärr har väldigt begränsade möjligheter att fiska Gös så ligger jag sällan på dom lägsta hastigheterna.
          min båt/motor kombo ger mig som lägst 1,3 knop, men det är i min draglåda få wobbler som funkar i dom låga farterna.
          ligger oftast kring 1,8-2,2 knop efter gädda, men då jag kör poppertrolling ligger jag upp mot 2,5 knop.
          wobbler med stora skedar medger lägre farter, så mixa dina wobbler så dom går likvärdigt i en bestämd fart så du inte ligger och kör med tre döda wobbler och i praktiken bara fiskar med ett, detta tycker jag är ganska viktigt

Kommentera

vilken storlek anses som "mindre"? ekolod bör vara en sak att införskaffa. även om man har en djupkarta så är det ju svårt att veta exakt var man ska leta. har du några tips på wobblers som gett dig mycket och stor fisk?

Ursprungligen postat av keldor Visa inlägg
            Lite förenklat,
            Abborre, de bättre runt löjstimen, De finns i närheten av dem hela dagen, men är lättast att se i gryningen och skymningen, då löjorna uppehåler sig närmare ytan.

Gädda, de mindre finns nästan alltid i närheten av vegitation, bättre möjlighet att överleva "hålla sig gömnda", och gått om mindre betesfisk.
            De större har jag hittat djupare, görna i kanter till djupgrynnor, och i varmare vatten alltid där det är lite svalare och mer syresatt.
            De flesta kontakter av större fisk har jag haft sent på kvällarna, när ljuset har varit lite mildare, dock kan fisket i mulet väder ha varit bra.

Gös, Ja där får någon annan je några tipps, är inte min starkaste sida.

Hoppas det kan hjälpa lite.

Kommentera

Ursprungligen postat av Dennis_81 Visa inlägg
              ok är det lämpligast att köra grundgående eller djupgående då?
              Jag fiskar där det är mellan 10-40m djupt. Använder då beten som går på 4-7m djup.
              Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Click image for larger version

Name:	20120815_190346.jpg
Views:	1
Size:	76,4 KB
ID:	1763544
                -denna Strike Pro Wobbler med sked modell humungus går i princip att trolla med stillastående

Kommentera

Ni får ursäkta min okunnighet, men vad är poppertrolling? vet vad vart ett av orden är, men inte som combo
                  nej det har jag inte ens tänkt på att alla wobblers kanske inte funkar i alla hastigheter.. de får man kanske ta reda på:S

Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
                  då jag tyvärr har väldigt begränsade möjligheter att fiska Gös så ligger jag sällan på dom lägsta hastigheterna.
                  min båt/motor kombo ger mig som lägst 1,3 knop, men det är i min draglåda få wobbler som funkar i dom låga farterna.
                  ligger oftast kring 1,8-2,2 knop efter gädda, men då jag kör poppertrolling ligger jag upp mot 2,5 knop.
                  wobbler med stora skedar medger lägre farter, så mixa dina wobbler så dom går likvärdigt i en bestämd fart så du inte ligger och kör med tre döda wobbler och i praktiken bara fiskar med ett, detta tycker jag är ganska viktigt

Kommentera

poppertrolling är vad det låter, jag drar ytgående poppers bakom båten på riktigt grunda och beväxta områden, har funkat ovanligt bra, småskitarna hugger vilt och ger bra med underhållning, men fastnar nästan aldrig, men fått bla en på över 8kg på 1,3m. djup på det sättet

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 289 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art