"Stora" fiskar på UL - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Stora" fiskar på UL

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

ul-fiske

polarn och jag bedriver nästan allt vårt fiske med ul-spön(De är alltid med).
    Det funkar strålande till det mesta (förutom jerkbait). Obs vi fiskar med väldigt styva ul-spön. En smaksak ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Bergatrollet
      Angående det där med anpassning till fiskstorlek, så tror jag att gränsen för UL-fiske går vid blåvalar
      Om jag minns rätt så gjordes en test när UL började bli populärt (70-talet ?)
      Debatten fanns redan då att det inte gick att ta stor fisk på UL för spöt/linan skulle gå av.
      Testet gick ut på att en elitsimmare (Gunnar Larsson ?) förbands med en
      UL utrustning med 020 nylon och skulle försöka nå andra sidan i en 50 m bassäng.
      UL utrustningen avgick med segern !
      kalleh

Kommentera

Ursprungligen postat av Bergatrollet
        Att du/ni får kommentarer i stil med "Det var nära att spöet gick av, va?" beror endast på deras okunnighet. Ett spö GÅR inte av vid fiske. Det är en omöjlighet. Om något går sönder, så är det linan som kan rispas av mot en sten eller är utsliten och därför går av vid belastning. Har själv aldrig lyckats med att knäcka ett spö, men det beror bara på att jag använder det lilla jag blivit begåvad med; inte knycker/rycker med spöt vid bottennapp och använder bromsen.
        Mitt första kolfiberspö gjorde en störtdykande trekilosgädda plockepinn av. Fisken högg nära båten och lät sig lätt ledas in till båten men skrämdes av håven.
        Spöet var precis nyinköpt till vårfisket. Linan var färsk 0.35 mm Abulon Extra och rullen en Ambassadeur 5600AL. Fanns ingen chans att hinna flippra om bromsen på den rullen.
        Jag fick ett nytt på garantin och på alla önskelistor stod det Ambassadeur Syncro högst upp och det funkade. Jag fick en sån till slut och numera knäcker inga oberäkneliga fiskar mina spön. Jag har också klart för mig att kolfiberspön är bräckliga om man jämför med glasfiber.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

klart man kör med flätlina...power pro 0,13...nylon är oskönt vid UL fiske

Kommentera

Ursprungligen postat av Flygfisken
            Självklart så gör jag ett mothugg på vanligt vis! varför skulle inte det funka? jag har också varit med om att tappa en del fisk på ul, tex regnbåge! en kväll så tappade jag 7 regnbågar på ul, och gick hem utan fisk men det kan bero på så mycket faktorer! som mothugg, kroken, fisken kanske var slö, vi säger att vi ska fiska en hårdkäftad fisk, då skulle jag nog inte använda ul-spöet
            Varför, gissa själv? Det är alldeles för KLENT! till större fisk för att få ett bra mothugg!
            sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av An simple fisherman
              polarn och jag bedriver nästan allt vårt fiske med ul-spön(De är alltid med).
              Det funkar strålande till det mesta (förutom jerkbait). Obs vi fiskar med väldigt styva ul-spön. En smaksak ?
              Dom går säkert göra fina mothugg med till gäddfiske?
              sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Thörna
                klart man kör med flätlina...power pro 0,13...nylon är oskönt vid UL fiske
                Nylon är mkt. bättre vid t.ex. abborrefiske då flätlinan skrämmer fisken i vissa fall. Ibland t.o.m. 0.04 kan göra skillnad Regnbåge och Öring sliter gärna loss krokfästet vid fiske med flätat.
                sigpic

Kommentera

elanen

Flätlinan skrämmer abborren. Skojar du Flodebanan ?. Nylon är ju en gummisnodd. Duger knappt annat en till trolling på havsöring eller lax. Flätlinan krossar den gamla snodden. Trodde i min enfald att den var på utgång. Att flätlina skrämmer nån fisk är bara gammalt flugfiske nys. Klart står man i en bäck med tjock fluglina. Och den går tvärs över bäcken vill väl inte fisken simma in i den. Och där vattnet är kristall klart. För vilken fisk vet vad annars en fiskelina är. Eller vad en krok är. Man får inte överdriva fiskens intelligens. För där finns bara ett sinne. Precis som för en myra. Fast gamla myter sitter gärna i. MVH Gunnar J.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gunnar Jansson
                    Flätlinan skrämmer abborren. Skojar du Flodebanan ?. Nylon är ju en gummisnodd. Duger knappt annat en till trolling på havsöring eller lax. Flätlinan krossar den gamla snodden. Trodde i min enfald att den var på utgång. Att flätlina skrämmer nån fisk är bara gammalt flugfiske nys. Klart står man i en bäck med tjock fluglina. Och den går tvärs över bäcken vill väl inte fisken simma in i den. Och där vattnet är kristall klart. För vilken fisk vet vad annars en fiskelina är. Eller vad en krok är. Man får inte överdriva fiskens intelligens. För där finns bara ett sinne. Precis som för en myra. Fast gamla myter sitter gärna i. MVH Gunnar J.
                    Håller med Elanen fullt ut!
                    Ingen fisk, - utom möjligen bläckfisken som visat sig ha möjlighet att både klura ut vissa sammanhang och i någon mån bygga vidare på dem, - ingen ryggradsfisk har hjärnkapacitet nog att förstå att det där trådlika som sticker ut från det där läckra anrättningen den vill äta är en lina och i andra änden av den finns en människa som tänker lura mig!
                    Jag tror de av bitter erfarenhet kan identifiera ett visst bete som farligt, bli ”krokskygg”, men inte sortera ut alla detaljer och förstå hela sammanhanget. Den som tror fisken kan mer än så, tror antagligen på horoskop och också! Och till något annat är bevisat så kommer jag att hävda detta!
                    Varför skulle en viss typ av lina göra fisken skygg när en gäddtafs inte gör det. Det gäddtafsen däremot kan göra är att påverka betets gång så dess lockande beteende förstörs men skrämma abborre, NEJ! Och att då en flätlina skulle göra det? ALDRIG!
                    Tror du Flodebanan att jag får abborrar som är så skräckslagna att de i ren panik rusar efter min spinnare och hugger på den? Det tror inte jag!
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Det handlar inte om att fisken ser linan eller ej, det handlar om att linan (tafsen) skall vara anpassad (tjocklek) för att kunna presentera betet på rätt sätt.
                      Om fisken skulle skygga för linan så torde den skygga för allt långt och smalt i vatnet, dvs. typ sjögräs å annat krafs....
                      Och om fisken skulle skygga för en liten tafs men inte för en wobbler försedd med 3 feta trekrokar låter sannerligen skumt......?
                      Själv kör jag alltid med tafs, för borre och gös är supratress och surflon alt. surfstrand grymt bra, för gädda är det mindre noga för då handlar det alltid om större beten som inte är känsliga för en fetare tafs. Och det fungerar alldeles utmärkt och har så gjort i en himla massa år.
                      Senast ändrad av Push-Up; 2004-11-01, 21:28.
                      Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                      Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                      Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 227 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art