"Stora" fiskar på UL - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Stora" fiskar på UL

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

tycker inte heller att det finns direkta problem att landa fiskar på ul dvs större.. Det det som skrämmer mest det är vad som finns under vattnet som den kan simma in i och runt mm...
    Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Det är klart att man kan få större fisk på UL. Det är inte det.

Utan att man skall anpassa utrsustningen efter det man fiskar...

Helt onödigt att fiska med UL om man är ute efter den stora gäddan. Kör man abborre med jigg så kan man självklart köra UL. Om då storgäddan hugger så gör den det.

Kommentera

Jag var i lördags ute med styvfar och hans egen far, "farfar", i Kalmarsund.

Jag körde med ett splitt nytt (eftersom mitt förra UL-spö gick döden till mötes efter en fight med en näckros ) 0-7 grams ABU Conolon Tournament och en Sedona 500 FA + cirka 100 meter Fireline. De körde med vanlig "allround-utrustning", alltså runt fiskeklass 2-3. Målet var att dra lite höstgädda!

Eftersom spöt var nytt, och för övrigt jäkligt billigt (450:- pga flyttrea ), så bestämde jag mig för att provkasta innan vi skulle ut med båten. Här upplevde jag det enda problemet med detta tunna spö.

Jag fick en gädda på runt 1,5 kg på första kastet. Tyvärr stack den som ett skott under bryggan vi stod på, och det var lite jobbigt att få ut den igen eftersom spöt inte hade mycket att säga till om. Jag drog ut gäddan, med min arm som ytterst temporärt spö, och sen håvade vi upp den.

Resten av fisketuren landade jag gäddor minst lika snabbt som dem. Mina gäddor var dessutom piggare när de åkte tillbaka i vattnet, och jag antar att detta berodde på att mitt spö är avsevärt mer följsamt gentemot fiskens hastiga och oberäknerliga rörelseförändringar, än vad "gubbarnas" utrustningar är. Dessutom arbetar jag avsevärt mycket mer med min broms än vad de flesta (som jag träffat) med större utrustning gör. Detta tror jag gör mycket för fiskens hälsa om man fiskar med UL-utrustning.

Jag vann, till gubbarnas förtret, med 4 gäddor på runt 2 kg, gentemot 3 till farfar och 2 till styvfar.

Enligt min erfarenhet innebär det i allmänhet inte är några problem för fisken att bli uppfiskade på UL-spö, så länge man inte använder sin utrustning så som man använder en "vanlig", lite grövre utrustning. Jag vill dock poängtera att jag inte fått någon riktigt stor gädda på UL, utan bara toppat 3 kg.

För övrigt så har jag problem att logga in på forumet. Jag får meddelande om att jag loggat in men så fort jag kommer "tillbaka till sidan" så är jag inte inloggad. Något känt fenomen eller?

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
          Hur hade du tänkt dej göra mothugg med ul på en stor fisk, isf får man ju göra ett horisontellt mothugg med hjälp av rullen Kanske inte det bästa men det enda som fungerar!
          Självklart så gör jag ett mothugg på vanligt vis! varför skulle inte det funka? jag har också varit med om att tappa en del fisk på ul, tex regnbåge! en kväll så tappade jag 7 regnbågar på ul, och gick hem utan fisk men det kan bero på så mycket faktorer! som mothugg, kroken, fisken kanske var slö, vi säger att vi ska fiska en hårdkäftad fisk, då skulle jag nog inte använda ul-spöet

Kommentera

Sedan är det väl så, att om du ligger för ankar vid din favoritgrynna och UL-fiskar efter abborre kan du ju knappast påverka om ex.vis en 7-kilosgädda väljer att svälja din lilla Rapalawobbler!Sånt händer ju faktiskt,och vad gör man då? Jo,man drillar gäddan efter bästa förmåga och hoppas att den överlever episoden!Knepigt,det här!!!Finns nog många synvinklar på detta...
            Skitfiske på er,imorgon blir det jerkbaitfiske efter lite gurka!

Kommentera

Hmm...anser nog att principen "don efter person" gäller. Självklart går det att ta stor fisk på ul-grejor , men för långa drillningar kan äventyra fiskens överlevnad vid c&r. Vid tex hö-fiske har jag flera gånger kört utan håv, inga problem...men man måste trötta ut fisken mer..oansvarigt tycker jag nu..vid c&r. Objektivt, efter att ha tidigare landad många hundra gäddor på handlina (flötmete/lev. bete) att spöets funktion är att förlänga drillningen, helt annan feeling med handlina man tar in dem på betydligt kortare tid. Typ 2 minuter för en 8 kg,s gädda/0,40 lina. Handtailing...

Kommentera

självklart ska man inte ha UL när man är ute efter gädda...ville bara säga att det är många som tror att man inte KAN få större fiskar på UL (de tror att spöt går av :s)

Kommentera

Ursprungligen postat av Andreas(temp)

Jag körde med ett splitt nytt (eftersom mitt förra UL-spö gick döden till mötes efter en fight med en näckros ) 0-7 grams ABU Conolon Tournament och en Sedona 500 FA + cirka 100 meter Fireline.

Fan va skönt set du har!

Kommentera

Ursprungligen postat av Thörn
                    Fan va skönt set du har!
                    Jodå... jag måste säga att jag är ganska nöjd.

Det nya spöt klår mitt gamla Excalibur Öland, trots att jag var väldigt nöjd med det spöt också. Jag skulle dock vilja se ett UL-spö på 8 fot.
                    Matpaus? Fisken kan ju finnas i nästa kast!

Kommentera

Att du/ni får kommentarer i stil med "Det var nära att spöet gick av, va?" beror endast på deras okunnighet. Ett spö GÅR inte av vid fiske. Det är en omöjlighet. Om något går sönder, så är det linan som kan rispas av mot en sten eller är utsliten och därför går av vid belastning. Har själv aldrig lyckats med att knäcka ett spö, men det beror bara på att jag använder det lilla jag blivit begåvad med; inte knycker/rycker med spöt vid bottennapp och använder bromsen.

Angående det där med anpassning till fiskstorlek, så tror jag att gränsen för UL-fiske går vid blåvalar. Skämt åsido, det är ju en del i varje sund planering inför en fisketur, att välja rätt utrustning. Själv väljer jag alltid något underdimensionerad, men det är en smaksak. Sedan är det, som någon redan skrivit, inte fels med flätlina. Själv kör jag med den "toktjocka" Fireline 0,12.
                      Tänk först - fiska sen!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 371 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art