Höstfisket är ingen höjdare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höstfisket är ingen höjdare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av grilja Visa inlägg
    Jasså det var något nytt..... På hösten kommer större gäddor in på grundare vatten för att äta upp sig. PÅ våren så äter gäddan upp sig efter leken. Vart hittar du att gäddan äter mest på Sommaren? Eller baserar du det på att du får "fler" gäddor på sommaren?
    Det stämmer att gäddan är som mest aktiv under sommarhalvåret, den förbrukar under denna period mer energi och behöver därför äta mer. Det är ju i princip endast i skydd av mörkret, under gryning och skyming, som den större gäddan gör visiter in på grundare vatten för att jaga, annars står den generellt djupt vilket ju gör den svår att hitta under denna period. Höstfisket får väl därför anses som bättre, inte för att gäddan äter mer utan framförallt för att den blir betydligt lättare att hitta. Större gädda kan tom. stå grunt mitt på dagen, bytesfisk samlar ofta upp sig i stora ansamlingar i det kallare vattnet och gäddan följer efter, fisket blir mer koncentrerat än under sommaren då även vitfisken är mer utspridd osv...

Kommentera

Leif Engström skriver om detta på hans hemsida om jag minns rätt.
      Som de andra säger så kan det vara svårare att hitta fisken på sommaren då den står på djupare vatten. Säger de flesta iaf, jag har minst lika mycket gäddor inne i min vik på sommaren.
      Hur som helst så äter dom mer på sommaren. Processen för att äta upp sig inför vintern börjar redan där.

Kommentera

Något jag dock inte kan begripa är varför höstgäddan skulle gå in på grundare vatten, som vissa påstår i denna tråd? Bytesfisken går djupare ju kallare det blir på deras vanliga ståndplatser och där dem söker sin föda omkring växtligheter, då bör också gäddan följa betesfisken djupt för att söka föda? :S
        Senast ändrad av GbgRobin; 2010-10-06, 11:36.

Kommentera

ja det låter helt rätt, var för insnöad på stor gädda/ lättare att få på höst/vår

Kommentera

GbgRobin: Jag håller med dig. Inne på min grunda vik finns det alltid stora stim med småfisk och även mycket Gädda. Nu har betesfisken försvunnit och även Gäddorna, åtminstonde de mindre.
            Jag börjar få en känsla av att höstfisket är överskattat. Det är nästan bara på fiskesnack det pratas om höstfiske dessutom, på övriga ställen är det vårfisket det pratas om mest.

Men jag är ingen expert så jag kan ha fel i det jag säger!

Kommentera

Har haft väldigt varmt i skåne hela sommaren så sommarfisket har varit rena skiten, bara småfisk. Har nu sedan mitten av september kört på en och samma sjö som vi tror där går stort i. En vecka efter den sista högsommarvärmen blev det riktigt skitväder, ösregn och hård blåst, på 30h den veckan tog vi runt 30-40st två största på 100+ och 7-7,6kg ca, sen blev det trögare igen nu när det är ännu kallare när det inte vant sig, bästa turen denna veckan gav 4 mindre gäddor och en på 7.7. Så tror det släpper när de vant sig och vädret blivit mer stabilt.

Kommentera

Ursprungligen postat av GbgRobin Visa inlägg
                Något jag dock inte kan begripa är varför höstgäddan skulle gå in på grundare vatten, som vissa påstår i denna tråd? Bytesfisken går djupare ju kallare det blir på deras vanliga ståndplatser och där dem söker sin föda omkring växtligheter, då bör också gäddan följa betesfisken djupt för att söka föda? :S
                Givetvis beroende på vilket vatten man fiskar i, gäddans beteende kan skilja sig från vatten till vatten beroende på tillgång på bytesfisk. I stora djupa spricksjöar jagar tex. gäddan Nors och följer dessa stim över stora djupa vatten, i skärgårdar kanske Mört eller Braxen, i åar följer gäddan ett annat mönster osv.
                Stora gäddor som livnär sig på tex Braxen kan man under hösten hitta grunt, riktigt grunt. Braxen är en värmesökande vitfisk som när vattentempen sjunker på hösten gärna uppehåller sig på grunda leriga områden där vattnet fortfarande är varmare. På dessa grunda områden kommer förr elller senare stor gädda in. Är förutsättningarna där goda, med föda, bra kamoflaouge i form av växlighet eller ett av vinden uppgrumlat vatten så stannar den kvar i närhet av bytesfisken.
                När det grunda vattnet senare på hösten kyls av och blir kallare än vattnet på djupet ställer sig ofta bytesfisken på dessa djupare områden, gäddan följer då efter och blir svårare att hitta igen, dock står bytesfisken då ofta koncentrerat i stora ansamlingar vilket gör att även gäddan blir koncentrerad runt dessa ansamlingar. Har man hittat en spot kan man ha ett riktigt bra fiske runt en sådan spot under hösten.
                Även fast vattnet är riktigt nerkylt och bytesfisken står djupt kan stora mängder av dessa ändå komma in på grundvattnet sent på hösten för att beta på tex. förmultnande nate. Under denna period kan gäddan åter bli koncentrerad på grunda områden osv.
                Givetvis är detta generaliseringar som sagt skiljer sig från vatten till vatten, man får försöka hitta "koden" som gäller för det vatten man fiskar i....

Kommentera

Gäddfisket på hösten är överskattat i söndags fiska jag i 9 timmar fast när jag jerka så simmade det efter en trög gädda men den högg inte den bara simmade efter o kolla sen när draget var uppe så stack den.
                  9 timmmar o inte ett enda hugg från kl halv 7 på morgonen tills kl 4 på dan.
                  när börjar gäddorna bli mer aktiva?
                  där jag fiskar har tempen i vattnet gått ner 4 grader på en vecka kan det påverka gäddorna?

Kommentera

Jag har heller aldrig riktigt lyckats på hösten men kör mest i insjöarna häromkring.Men tror man får skylla en del på sig själv med.Är ganska övertygad om att de flesta gjort som jag själv gjorde i början.Kör stenhårt på de ställen som gick bra på våren.Det är ofta andra platser som gäller på hösten.djupvassar och mot klippor och grund.Såna platser istället för inne i grunda vassar.Det är inte heller som efter leken då gäddorna är utsvultna utan de kan vara lite kinkigare på vilka beten som används.Ibland kan små beten vara det enda som ger och andra dagar så kastar sig även smågäddorna över stora 150g gliders.I mina vatten så har fisket i pålandsvind varit klart bäst till slutet på nov och därefter har det varit lävikar som gett bäst.Slutet på nov har även gett mig bra med fisk riktigt grunt på ca 30cm inne i kanterna.Har inte fått några stora så grunt i insjö än men skulle tro att det kommer.hösten är lik sommaren på det sättet att fisken är mer spridd än på våren även om de jagar grunt.Sommaren så tror jag att gäddan precis som när det är kallt blir slö fast av värme istället.Sen är gäddfiske oftast inte bra när det är sol och sommaren har vi mer sol än resten av året.

Kommentera

Sjön jag fiskar i har äntligen kommit igång... Var ute en sväng förra helgen och det small på rätt duktigt med en gädda på 7,3 kg i topp. Fisket var klart bäst i en lävik där näckrosorna brukar dominera under sommaren, men som blir fiskbar under hösten... Gäddorna står bland vissnande rosor och sjöväxter och väntar på betesfisken... Det brukar bli ganska häftiga påslag... Vi hade dock 1,5 grad kallare inne i denna vik än vad det var i ytvattnet ute på öppna sjön... Samma sak förra året, då fisket var skitbra! Så just i denna sjön verkar inte gäddan leta varmvatten....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                      6 svar
                      2 119 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman