Höstfisket är ingen höjdare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höstfisket är ingen höjdare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Höstfisket är ingen höjdare?

Har spenderat rätt mycket tid de senaste veckorna vid olika sjöar för att få mig den där höstgäddan som alla vill ha.. Dock har det inte gått som tänkt och jag har inte fått någoting alls, 3 st max 2 kilos på typ 4 veckors tid. Blir gaaaalen snart, men ska ut med båt på Vänern ev. på lördag med ett par kompisar, hoppas då att jag lyckas dra ett par av lite bättre kaliber, vi får se...

hur har det gått för er andra i vårat avlånga fiske Sverige? Har ni känt att höstfisket är här eller har det gått lika dåligt för er som för mig?

Mvh Anton

Hösten är riktigt bra om man är på rätt plats vid rätt tidpunkt och fiskar rätt. Vad som är rätt är dock lite svårare att säga, varierar mycket från vatten till vatten... Ge det tid, lär känna ditt vatten och snart har du en finare fisk! Kör hårt.

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Höstfisket är alltid trögt i början för mig. Men när temperaturen börjar krypa ner under nollan o vi får frostnätter så blir gäddan seg, samtidigt som tempen i vattnet sjunker snabbare. Men när gäddan har aklimatiserat sig så ska du se att dom kommer börja hugga o vill käka upp sig inför vintern. Som Lakegrove skrev lär känna ditt vatten, gäddan kanske fortfarande står på djupbranter eller lite mer svåråtkommliga ställen ( i alla fall för mig, fiska över 2.5 meter djup = havsfiske )

Kommentera

Det är fortfarande lite tidigt för bra höstfiske, speciellt i södra sverige. Det dras mycket fina gäddor i norrland nu, måste va fin vatten temperatur där. Brukar va som bäst för mig ett par veckor innan isen lägger sig, iaf i små sjöar då betesfisken brukar samlas på ett ställe.

Kommentera

Här i Kristianstad har det börjat igen nu. Fick 8 gäddor i lördags, och 14 igår. Största igår var 5,4 kg. Då har vi fiskat grunt, ungefär som vårfisket. men visst mycket gädda mellan 1-3 kg, men ibland kommer de stora. igår var vattnet 9 grader fiskade på 0,3-1,5m
          Besök gärna min blogg, Fiskebröder i söder

http://www.fishbrain.com/Carlsson
          http://www.ichtys.se

Kommentera

Höstfisket brukar vara bra.

Hela september var bra med mycket fisk. Dock inget speciellt stort. 6kg+ största.

Men nu har tempen börjat krypa ner runt 10 grader och fisket är lite segare med köldstela gäddor. Inte alls lika mkt kontakt som innan när tempen låg på cirka 13-14 grader. Låt det gå ett par veckor så har dom aklimatiserat sig som grilja skrev.

Stor gädda brukar kunna ha stadiga ståndplatser när det är kyligare i vattnet.
            http://www.silverbums.com

Kommentera

Tror jag fångade 3 gäddor under hela september här i vättern. Visserligen två stycken på 100+ och topp på 14.8kg men utöver dessa har fisket varit riktigt, riktigt trögt.
              Samma ställe (grunt vatten) levererade bra mycket mer under högsommaren.

Och glöm inte! Gäddan äter som mest under sommaren, inte under hösten som de flesta här verkar tro.

Kommentera

Ursprungligen postat av FiskenFreddy Visa inlägg
                ...

Och glöm inte! Gäddan äter som mest under sommaren, inte under hösten som de flesta här verkar tro.
                Problemet med sommaren är ju att gäddorna står djupare när de äter. På hösten kanske de söker sig lite grundare för att äta, och då är det lättare att komma i kontakt med dem med jerk t.ex.

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av FiskenFreddy Visa inlägg
                  Tror jag fångade 3 gäddor under hela september här i vättern. Visserligen två stycken på 100+ och topp på 14.8kg men utöver dessa har fisket varit riktigt, riktigt trögt.
                  Samma ställe (grunt vatten) levererade bra mycket mer under högsommaren.

Jasså det var något nytt..... På hösten kommer större gäddor in på grundare vatten för att äta upp sig. PÅ våren så äter gäddan upp sig efter leken. Vart hittar du att gäddan äter mest på Sommaren? Eller baserar du det på att du får "fler" gäddor på sommaren?

Kommentera

Ursprungligen postat av grilja Visa inlägg
                    Jasså det var något nytt..... På hösten kommer större gäddor in på grundare vatten för att äta upp sig. PÅ våren så äter gäddan upp sig efter leken. Vart hittar du att gäddan äter mest på Sommaren? Eller baserar du det på att du får "fler" gäddor på sommaren?
                    Vad jag har förstått så är gäddans ämnesomsättning störst på sommaren, alltså de behöver äta mer, men går då djupare oftast. Men gäddan äter ju hela tiden på hösten för att klara vintern och våren för leken. Gäller bara att lära sig hur de beter sig i de sjöar man fiskar.
                    Besök gärna min blogg, Fiskebröder i söder

http://www.fishbrain.com/Carlsson
                    http://www.ichtys.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av AdamA, 2004-06-02, 17:32
                    6 svar
                    2 103 visningar