Insight Genesis Challenge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Insight Genesis Challenge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Birger, vi får mer information än bara det omedelbara djupet under positionen . Som bredast kan du få upp till 50 meter yta på ett spår. En bra tumregel är att inte färdas mer än ca 40 meter mellan varje spår.

Mvh

Kommentera

Tack för svaret.
      Mycket intressant förklaring då det helt avviker från övriga amatörkarteringsprogram, men jag förstår fortfarande inte hur inskickade loggspår kommer att räknas om till yta.
      Nu har det kommit till ytterligare en variabel som är avstånd mellan loggspåren. Är det interpolationsavståndet som avses? Varierar spårbredden (interpolationsavståndet?) med vattendjupet. Hur varierar bredden(interpolationsavståndet?) med djupet. Hur sker ytberäkningen mot strandlinjer?
      Vad jag är ute efter är möjligheten att själv avgöra om det är meningsfullt att skicka in loggspår och då måste jag veta hur beräkningen kommer att ske.

Kommentera

Bra att du är med här ute Jacob!
        Du var den bästa support som jag varit i kontakt med.
        Istället för att jag ska ringa och tjata, hur går det med metervisningen av kartorna
        som vi loggar?
        Är ganska trött på att dom visar fot!

Kommentera

bra tävling men konstiga priser

Kommentera

bra tävling men konstiga priser
            Jag tycker att det är bra och fina priser, men ett märkligt upplägg på tävlingen då man inte får reda på hur inskickade filer kommer att bedömmas

Kommentera

Ursprungligen postat av NAB Visa inlägg
              , men jag förstår fortfarande inte hur inskickade loggspår kommer att räknas om till yta.
              Så krångligt är det inte, om vi antar som i Jacobs exempel att varje loggpunkt mäter 50 m i diameter så blir det ju en yta (radien gånger radien gånger pi) vilket blir 25 x 25 x 3,14 = 1 962 m2 per mätpunkt, sedan överlappar visserligen mätpunkterna varandra beroende på hur fort du kör.

Kommentera

Om det är så enkelt så är det otroligt märkligt att Navico inte förklarar hur inskickade loggspår kommer att beräknas. Att få 50 meters bredd på ett enskilt spår tror inte jag att det stämmer med verkligheten. Vad som kan användas för beräkning är om man extrapolerar 25 m så blir det totalt 50 m bredd men det säger inget om hur botten ser ut. Det är ju vad andra amatörkarteringsprogram extrapolerar och redovisar djupkurvor tvärs enskilda loggspår.
                Vilket mått gäller för interpolering? Hur räknar Navico loggspår till strandlinje?
                Navico.com har varit inne på sidan ett flertal gånger utan att svara så det verkar inte vara så enkelt trots allt. Vet man interpolationsavståndet och extrapolationsavståndet är det trots allt ren matematik
                Räkna på olika påståenden i svaren förstår du min tveksamhet
                Senast ändrad av NAB; 2014-04-16, 15:45.

Kommentera

Första tävlingsmånaden slut och vi vet fortfarande inte hur inskickade tävlingsbidrag kommer att bedömmas. Jag som trodde att Navico startat tävlingen för att öka intresset för Insight Genesis. Varför detta hemlighetsmakeri?

Kommentera

Birger, vet att Jakob på Navico blev farsa för ca 10 dagar sedan så han har haft fullt upp med annat antar jag. Aprils vinnare finns presenterade på fb idag.

Kommentera

Ursprungligen postat av NAB Visa inlägg
                      Första tävlingsmånaden slut och vi vet fortfarande inte hur inskickade tävlingsbidrag kommer att bedömmas. Jag som trodde att Navico startat tävlingen för att öka intresset för Insight Genesis. Varför detta hemlighetsmakeri?
                      Man får väl helt enkelt utgå ifrån att dom vet vad dom gör och bedömer alla lika...och som vanligt är det ju helt valfritt att vara med eller inte...
                      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lsjonsson, 2022-07-06, 08:58
                      8 svar
                      1 677 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg niklaus
                      av niklaus

Arbetar...