Siden jeg sporer en viss skepsis, så la oss ta en kikk på alternativene:
Garmin - ingen mulighet til å påvirke kvaliteten på egne kart. Kan bruke Garmins egne kart, som koster penger. Kan lages kart til, men det krever mye kunnskap og endel programmvare. I praksis vet jeg bare om fire personer i Norden som lager dybdekart for Garmin, og jeg er en av de....
Raymarine - ingen mulighet til å påvirke kvaliteten på egne kart. Kan bruke Navionics, og muligens laste opp til Navionics, som koster penger.
Humminbird - Mulighet til å påvirke, krever kjøp av programvare og har ingen form for deling. Kan bruke Navionics og laste opp til Navionics, som koster penger. Kan bruke gratis alternativer som djupkarta.se og dybdekart.no.
Furuno - ingen mulighet til å påvirke kvaliteten på egne kart. Kan bruke Navionics, men ikke laste opp til Navionics, koster penger.
Lowrance/ Simrad - Kan bruke ferdige Jeppesen og Navionics, som koster penger. Kan bruke kart fra IG, RM og gratis alternativer som djupkarta.se og dybdekart.no. Full mulighet for å dele data, og for å holde data for seg selv.
I USA selges både Lowrance Elite HDI og HDS med bakgrunnskart av en helt annen kvalitet enn hva vi er vant til i Norden. Så kan du kjøpe en haug med andre kart også, hvis du ønsker enda bedre kart enn det som ligger i enhetene.
For Garmin/Raymarine/ Humminbird kan man sende inn sine logger til Navionics. de oppdaterer sine kart med dine data, og tar godt betalt av deg for å oppdatere tilbake på din kartbrikke. Kostnaden for deg som bruker er MINST den samme som å bruke feks IG, husk at du må kjøpe brikken til å begynne med så du har en startkostnad for en stor Gold-brikke på ca 2.400,-
Min subjektive oppfatning: Navico sine enheter har størst muligheter for å bruke forskjellige kart, har muligheter for gratis kart, har muligheter for å dele data, har muligheter for å holde data privat etc. Selv om logger fra Lowrance/ Simrad ikke kan lastes direkte opp til Navionics, så kan man komme rundt det ved å konvertere til formater som Navionics bruker, og programvare for dette er også lagt ut på nett av Navico, helt gratis. Navico har også lagt ut sin softwarenøkkel for konvertering av kart på nett for nedlasting (Insight Map creator) helt gratis. Det eneste merket som er enda bedre på valgmuligheter er Olex, men da snakker vi egentlig om utstyr for profesjonell bruk, og med en profesjonell prislapp. (Tenk pris på en ny bil, så er du på riktig spor.)
Jeg skulle kanskje ønske at infoen om konkurransen var litt bedre spesifisert. Men hvis vi igjen snur og ser på alternativene, så sliter jeg litt med å se at de er bedre. Det eneste relle alternativet av slik "kollektiv" datainnsamling er Navionics, og i motsetning til konkurransen med IG så koster det penger å være med hos Navionics, samt at det ikke er noen premier...
Dette innlegget er IKKE ment som kritikk av noen, kun en oversikt over hvilke alternativer som finnes. Skulle jeg ha oversett noe, så setter jeg pris på å bli korrigert.
Jag har vidareförmedlat frågorna gällande loggning i skärgården och även bett om förtydligande av tävlingsreglerna. Jag själv är inte inblandad i tävlingen mer än jag lagt ut infon här på Fiskesnack
C&R hit och C&R ditDet är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Hej, ett förtydligande.. Tävlingen går ut på att logga mest areal, vi mäter detta i Acres (ca 4000m2) för det är vad systemet ger oss i data. En bra tumregel är att man skapar ca en Acres varannan minut vid 4-5 knops fart på 20 meters djup, detta är generella siffror såklart.
När det gäller tillåten loggning så är detta endast en inlands produkt i Sverige och Norge pga gamla lagar från Andra Världskriget. Vår förhoppning är att lagarna kommer ändras inom kort.
Tävlingen går ut på att logga mest areal, vi mäter detta i Acres (ca 4000m2) för det är vad systemet ger oss i data. En bra tumregel är att man skapar ca en Acres varannan minut vid 4-5 knops fart på 20 meters djup, detta är generella siffror såklart.
Nu hänger jag inte med. Hur kan det bli en areal av ett loggspår som består av position och kortaste avstånd till något inom givarkonen. Dessutom har ni blandat in fart och vattendjup.
Tacksam för ett förtydligande av hur det beräknas
Kommentera