hjälpa andra och bättre rykte - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hjälpa andra och bättre rykte

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• hjälpa andra och bättre rykte

Några saker inom sportfisket som jag skulle vilja ha ändring på är bla följande.

Många drar ju alla "sportfiskare" över en kam så den seriöse eller den som skiter i allt ser man som samma sak. Där jag bor har vi "problem" med att vissa fiskare skräpar ner och gapar och skriker när dom fiskar vilket stör folk i närheten, detta får ju även vi andra lida för. Därför skulle vi behöva få folk att se att det finns olika typer av fiskare. Lättast vore ju om vi tar tag i problem nr.2 hur får vi fler intresserade och hur hjälper vi dom.

Som alla vet är inte alla intresserade av föreningslivet eller kanske inte ens har en fiskeklubb inom rimligt avstånd. Många unga har ju svårt att själva förflytta sig längre sträckor, därför söker man ju ofta hjälp på forum. Men frågan är får man alltid den hjälp eller bemötande man borde få så man inte skräms iväg redan innan man hunnit påbörja hobbyn riktigt.

Tänkte här ta några exempel vad man kan mötas av (taget allmänt från flera forumoch satts samman) när man ställer frågor. Givetvis får många bra svar direkt men vissa så kallade "sportfiskare" har inte alltid samma attityd. En del av svaren jag skrivit har överdrivits men kan uppfattas på detta sätt av en ny. Vi tänker oss en frågeställare mellan 12-16år

1. frågar en seriös fiskefråga men lägger den i fel ämne. Får till svar lär dig läsa innan du postar, istället för att få ett korrekt svar med ett tillägg att man bör läsa vad kategorin innehåller för det hjälper när man vill ha svar.

2. Någon vill ut och fika för första gången ställer en fråga om fiskeplats (här vet jag själv hu svårt det kan vara att få svar) till svar får man leta upp dina platser själv det fick jag göra och det är en del av sportfisket. Istället för att man kunde tipsat om en plats som kan ge fångst, det behöver inte vara smultronstället, men det kanske gör att intresset blir större. Blir intresset större letar säker personen upp egna platser, men viktigast kanske tar med sig nya kompisar och vi får fler intresserade.

3. Du är stolt yngling och fått ditt första fiskeset i present från biltema, du vill ha hjälp med fisket och snubblar över en tråd i forum där man särskiljer sportfiskaren och den mindre seriöse rovfiskaren som inte bryr sig och köper fikesetet på biltema. Jag tror inte denna yngling ställer någon fråga som gör att man måste berätta vad man har för fiskegrejor.

Listan kan göras lång.

Skulle vi inte enas om att forumen är en bra mötesplats och verkligen hjälpa dom som vill ha hjälp. Detta skulle också öka den positiva bilden på "sportfiskaren" och vi kanske slipper förknippas med den nedskräpande förstörande delen fiskare. Dom yngre pratar ju med sina föräldrar så det sprids den vägen också. Samtidigt kan vi få in många nya seriösa fiskare i gänget, och det kan ju aldrig vara fel. Det enda vi behöver göra är att tänka oss för lite hur vi svarar och bjussa på lite ibland.

Detta är inte svårt jag har själv jobbat med ungdommar där man fått rykte att det enda dom gjorde var att supa och ta droger i en lokal, så inga yngre eller nya kom till verksamheten. När jag kom dit så började jag med att bjuda in föräldrar till unga som inte fick gå dit, och när dom såg att det sköttes ok så fick dom unga komma dit själva. Vilket också gjorde att ryktet blev mycket bättre.

Tänkte lägga detta på några forum till ochsedan sammanställa vad folk tycker och har för ideer, om det blir några svar alls.
    32
    Vi kan bli bättre än idag
    40,63%
    13
    Vi är bra redan idag på detta
    6,25%
    2
    Nej vi har en bit kvar
    46,88%
    15
    inte insatt i frågan
    6,25%
    2
    Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
    Nu även blog på gylta.blogspot.com
    Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Du har tyvärr rätt.... Men här som på alla forum finns det ju folk som vill glänsa och verka duktiga.

Kommentera

i agree

Kommentera

Tycker du har helt rätt i detta men samtidigt måste poängteras att allt som skrivs och läses "kan bara tolkas av betraktarens ögon". Det kan bli så fruktansvärt galet fast meningen inte alls var så från den som skrev.
        Sedan en annan viktig aspekt; alla är inte lämpade som lärare/fritidsledare och borde inte skriva svar i vissa trådar då de inte har "känslan" för att skriva ett svar i den tankebanan som "nybörjaren" har.

Sedan kan man välja att se de positiva delarna i forumen som en övervikt av de negativa. Jag som levt på båda sidor om IT-världen ser det som ett enormt plus. När jag började var det fiskebutikens personal som var den enda källan till min kunskap förutom fisketidningarna.
        Idag kan vi surfa dagarna i ända och sålla det vi finner positivt, eller surfa och reagera på vissas negativa sidor. Bara den enskilde personen kan göra valet vad de vill surfa på.

Men du har helt rätt, många för många, ser detta som ett anonymt sätt att agera ut sina sämre sidor.
        Och ett stort mycket stort TACK till dig som tar tiden med ungdomarna, finns för få som dig, kanon!
        Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
        Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
        Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Ödmjukhet är en sak som borde genomsyra allt mer enligt mig.
          Allt för tykna svar och påhopp finns det förmycket av. Alla har inte kunskap av fiska och söker därför i trådar här blandannat. Push-Up beskriver att allt för många visar sina mindre bra formuleringar allt för ofta vilket ger en tråkig stämning. Fast den klart övervägande delen är fylld av vetgiriga och kunniga fiskare som glatt delar med sig av sina kunskaper och har överseénde med de okunnigas frågor och påståenden.
          Vi har alla varit barn i början och var då mycket tacksamma mot dom som visade oss hur en "mask skulle träs på kroken" Allt för många skiter i ungdomarna vilket är tråkigt.
          Pelle skall ha stor kredit för sitt engagemange i ungdomsaktiviteten.
          Låt oss alla hjälpa till att visa vägen till hur ett fiske bör,skall bedrivas.

Kommentera

Så är det väl med alla hobbies där pengar är inblandade, fiske kan handla om stora pengar, både som mat, chans att tjäna pengar på turism och redskapsförsäljning, klart inte alla är så glada om dom får se sin inkomst minska.
            Klart att det fiske har stort folkhälsofrämjande påverkan, speciellt idag då många (inklusive jag själv) sitter inne för mycket.
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

självklart sker ju tolkningen via betraktarens ögon och visst kan det bli missförstånd.

Men hjälpsamheten är ibland mycket låg på forum speciellt tex fiskeplatser. Det är inte lätt att vara ny om man inte får hjälp.

Sedan vad gäller fiskarnas rykte så måste vi få fram att det finns olika typer.
              Själ delar jag in fiskarna i följande grupper.
              Yrkesfiskare = den som lever på sitt fiske

Husbehovsfiskaren = Ofta den som i tradition fiskat för eget bruk och dom närmaste.

Sportfiskaren = den som fiskar för sitt nöje och givetvis även en god bit mat till bordet. Följer gällande regler m.m.

Skräpfiskaren = fisker väl för maten och kanske tycker det är roligt, men bryr sig inte om vad som gäller, tar ej heller hänsyn till andra i deras närhet.
              I mitt område märker man dom mest vid hamnar där dom tar upp och sparar allt dom får små torskar horngäddor som är knappt cm tjocka m.m. I dess spår ser man ofta kvarlämnat skräp, linor ligger löst på bryggor som kan ge sjöfåglar problem, Vid makrilltid är det fullt med blod och fiskrester på bryggorna. Ibland är det tjo och stim så man tror det är karneval. Detta är ju något som retar båtägare vid bryggorna som inte kan få lugn och rå, samt fiskrens drar till sig måsar som fullständigt skiter ner båtar osv. Detta är något vi andra får lida för, främst många yngre fiskare som är lättare att ge sig på, dom jagas ibland bort fast dom inte skräpar ner.
              Här måste en ändring till, själv så går jag fram och förklarar att dom har tex olagligt mått på torsk och kastar dom inte i fisken så anmäler jag, i dom fall det är någon som inte förstår svenska så brukar det räcka att låtsas slå ett telefonnummer på mobilen och säga kan jag få en polisbil till ***X för det finns tjuvfiskare här. Om det är ordet polis eller att man plötsligt förstår vet jag inte men många försvinner fort. Går dom inte så ringer jag på riktigt men ofta finns ingen som kan komma vare sig polis eller KBV. Givetvis så ber jag dom ju städa efter sig också.
              Senast ändrad av hobbyfiske.se; 2009-05-04, 10:52.

Kommentera

Hobbyfiske, du har helrätt i det du skriver. Men det är verkligen inget unikt just med fisket, det gäller jakt, fiske, svampplockning osv.
                Allt där det tänkas kan bli en konkurrens om "ditt" så blir det lite lattjo.

Tid kontra engagemang;
                Dem som har engagemanget att hjälpa andra gör ofta det på sitt sätt inom, fiske, fotboll, jakt, scouter mm Dem som inte har det engagemanget gör det på sitt eget vis, enstöringar, fiskeklubben, fiskeforumet el. liknande.
                Jag själv hjälper gärna andra, men oftast bara svr via MSN, mejl eller telefon. För jag har inte tiden att engagera mig i annat än mitt eget fiske, hästar, två hundar, företag, sambo och barn.

Men för den delen, stödjer inte dem som ger syrliga idiotförklarande svar anonymt på forum.

Olagligheter och nedskräpning, inget nytt heller för just fisket; vissa kör som dårar genom smågator med 30-skyltar. Andra super som fan och tar bilen dagen efter till fiske, jobbet, dagis osv.
                Vart kommer allt skräp längs vägarna ifrån. Och hur kommer det sig att vi måste ha poliser och städfirmor efter en match?
                Att ändra på folks sätt att leva är svårt, det krävs lagar för sånt med beivring av brott.
                Dra alla över en kam är enklare, vi får ju inte sätta övervakningskameror som vill vill.
                Nu är det till och med diskussion om åtelkameror (kamera som man har vid utfodringsställen för djur i skogen) då en dam blev fotoad utan sin egen vetskap när hon kissade bakom en buske.......

Om jag gick off-topic ber jag om ursäkt. Bara pladdrar på om egna funderingar och tankar.
                Senast ändrad av Push-Up; 2009-05-04, 11:31. Anledning: för många stavfel
                Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
                Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
                Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Andy det är därför sidan kallas för fiskesnack, inte fiskefakta...
                  How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Push-Up Visa inlägg
                    Jag själv hjälper gärna andra, men oftast bara svr via MSN, mejl eller telefon. För jag har inte tiden att engagera mig i annat än mitt eget fiske, hästar, två hundar, företag, sambo och barn.
                    Om jag gick off-topic ber jag om ursäkt. Bara pladdrar på om egna funderingar och tankar.
                    Att du gick lite off topic i detta inlägg är ok tycker jag för det handlar ju mycket om beteende det är just detta som kan få fram olika syn på problem och det är just det jag vill när det gäller delen att framförallt hjälpa nya in i hobbyn. Att få bort nedskräpare m.m. är ju ganska svårt. Jag håller med dig i hela ditt inlägg, att du skrev att du inte har tid att engagera dig, så gör du ju det med just MSN telefon och svar här. Jag har heller inte tiden att engagera mig i någon förening eller liknande så då är lediga stunder hemma med mina papegojor perfekta för att skriva lite i forum. Med heltidsjobb på annan ort köer och väntetider på färjor, 8st papegojor driver 3 hemsidor och hjälper vänner så är det inte mycket tid över och den tiden vill jag njuta av fisket när det går.

Tyvärr så kan ju inte jag hjälpa till så mycket med svar på forumen då 90% är sötvattensfiske eller havsöring och där är mitt kunnande som lägst. Om man borträknar barndommen så har jag inte dragit en enda sötvattensfisk sedan jag upptog fisket igen för 3 år sedan, men jag har försökt. Men kustnära saltvattensfiske börjar jag få bra grepp om utom havsöringen som förra året höll sig borta helt från mina krokar.

När det gäller blågylta och berggylta får jag massor med mail m.m. just om fiskeplatser. Där har ju jag lagt ut platser på min hemsida som ger fångst och vad vi fått där. Givetvis har jag smultronställen som inte avslöjas samt platser jag fått av andra som jag lovat att inte föra vidare.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av oskars, 2017-12-05, 20:19
                    82 svar
                    28 414 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Ziggystardust  
                    Startad av Soffan12, 2024-08-10, 18:57
                    0 svar
                    124 visningar
                    0 gillar