Baggböleören - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Baggböleören

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Baggböleören

Hittade detta på google i torsdags och blev helt exalterad att dom öppnat upp högre upp i älven för testfiske. Jag har tidigare fiskat väldigt mycket nere mitt emot Backen kyrkan och dragit Havsöring från land, har även följt med folk som haft båtkort där och fiskat havsöring. Dock var det vääääääldigt långt mellan huggen speciellt från land och på hösten tycker jag att det är ännu svårare där.

Tog mitt pick och pack och åkte ut till Baggböle och fiskade mellan 11-16. Då och då såg man riktiga bumlingar som visade sig och ibland hoppade. Inget hugg eller känning. Fiskade både med tubfluga och skeddrag. Var väl 6-7 pers som fiskade på den lilla sträckan förutom mig, men ingen av dessa fick något heller.

Jag hoppas att dom håller denna sträcka öppen på våren också, för då är det enligt mig jävligt mycket bättre fiske i älven efter havsöring.

Värt att notera är att vattenfall sänkte vattennivån under tiden jag var där med nästan 3 dm så det kan ju ha spelat in också.

Men för den som är intresserad av att testa nu i höstrusket så postar jag lite information här under. Mer info finns på Fiskekort.se och under Umeälvens fors fiskeområde --> Baggböleören.

OBS du får endast fiska med beten med enkelkrok här för att inte skada vilda yngre Öringar. 3 st odlade havsöringar får behållas, all vild öring skall sättas tillbaka.

Fiske på Baggböleören - Testperiod 15 okt - 30 nov 2016
    Umeälvens FFO, i samarbete med Vattenfall AB och Svenska kyrkan, upplåter fiske för fiskare med funktionsnedsättning under en testperiod.

Vad är speciellt med Baggböleören?
    Baggböleören är en fiskeplats på en udde i Umeälven som klassas som ett av Sveriges främsta havsöringsvatten. Under vår och höst vandrar öringen i älven och det finns mycket goda chanser att få napp. Fiskeplatsen är enkel att besöka då det finns bilväg fram till udden. På udden finns också grillstuga med ved, bänkar och bord som sköts av Umeå kommun.

Vem har rätt att fiska?
    Fiskesträckan är i första hand avsatt till människor som inte annars har möjlighet att fiska i andra typer av vatten. Därför testas hösten 2016 ge följande grupper möjlighet att boka fiske:

Medlemmar till HSO Umeå och deras undermedlemmar i föreningar.
    Människor som hör till daglig verksamhet
    Kommunala äldreboenden.
    Liknande föreningar, dagliga verksamheter eller äldreboenden.

Fiske för allmänheten
    De dagar som inte bokas för gruppfiske får allmänheten möjlighet att fiska.
    Eventuella fiskekort släpps under två tillfällen för varje treveckorsperiod. Den 14 oktober samt 4 nov tillgängliggörs totalt 10 fiskekort/dag
    .
    PB

Gädda 6,7kg (Gävlebukten), Abborre 1kg (Stora Lappsjön), Harr 1,4kg (Harreslouboat), Öring 1,8kg (Siledutjokk), Röding 1,5kg (Loddaströmmarna), Havsöring 4,6kg (Umeälven), Gös 1,2kg (Gavleån)

Jag har varit där två tillfällen och prövat lyckan. Första helgen de hade öppet (ca 3 veckor sedan) fick jag 3 mindre havsöringar, där den största var 42cm. Förra helgen fick jag en odlad på 50cm, ca 1.2kg, plus två mindre på 35-40cm. Har tyvärr aldrig sett någon annan få något större än så när jag varit där - det verkar minst sagt trögt.

Som jag förstått det är den extremt låga vattennivån ett problem. På helgerna minskar det dessutom då de drar ned utsläppet från Stornorrfors ytterligare. Jag vet inte hur stor skillnad det är, men kanske ska man satsa på att åka dit en vardag?

Kul fiske i alla fall - bättre än allt annat jag provat på i Umeälven under sommaren. Det enda fiskliv jag stött på där tidigare är nån enstaka gädda.

Kommentera

Vad fiskade du med när du fick dessa fiskar?

Jag såg nu att dom släppte nästan 600 ikväll, om de fortsätter imorgon kanske man skall åka dit.
      PB

Gädda 6,7kg (Gävlebukten), Abborre 1kg (Stora Lappsjön), Harr 1,4kg (Harreslouboat), Öring 1,8kg (Siledutjokk), Röding 1,5kg (Loddaströmmarna), Havsöring 4,6kg (Umeälven), Gös 1,2kg (Gavleån)

Kommentera

Jag har kört uteslutande med skeddrag (20-30g). Har fått på de flesta ganska långt ut där det är lite mer strömt.

Kommentera

Tack för svar strict!

Det blir nog en tur dit i veckan, ska hålla koll på vattenflödet innan jag åker
          PB

Kommentera

Jag hoppas verkligen att dom kör vidare på den här sträckan under våren, då kan man ta riktiga troféer.

Under dom bästa vårdagarna i Umeälven kunde man dra 7-8 fiskar, havsöring och övervintrad ful lax från Rödbäcks sidan. Jag tror att jag och farsan en gång drog 4-5 st blanka fina havsöringar på mellan 2,5-5kg på en dag just efter islossning där. Det var riktigt häftigt. Bland annat tog jag mitt PB på havsöring där nedanför travbanan.
            PB

Kommentera

Jag har aldrig fiskat havsöring förut, så jag har inget att jämföra med. Det största jag dragit upp var den på 1,2kg förra helgen.

Jag provade faktiskt på Röbäckssidan för första gången i lördags och fick en liten öring på ca. 4-500g som trasslade in sig i håven och släppte. Det hoppade dock fisk hela tiden, så dött var det inte. Det blev dock en kortare fisketur - vilket också var anledningen till att jag valde Röbäck, då fiskekorten har lite trevligare prislapp där.

Vårfisket du beskriver låter ju riktigt bra så det ska jag definitivt prova på när det är dags, oavsett om det blir vid Röbäck eller Baggböleören.
              Senast ändrad av strict; 2016-10-31, 13:04.

Kommentera

Ursprungligen postat av strict Visa inlägg
                Jag har aldrig fiskat havsöring förut, så jag har inget att jämföra med. Det största jag dragit upp var den på 1,2kg förra helgen.

Jag provade faktiskt på Röbäckssidan för första gången i lördags och fick en liten öring på ca. 4-500g som trasslade in sig i håven och släppte. Det hoppade dock fisk hela tiden, så dött var det inte. Det blev dock en kortare fisketur - vilket också var anledningen till att jag valde Röbäck, då fiskekorten har lite trevligare prislapp där.

Vårfisket du beskriver låter ju riktigt bra så det ska jag definitivt prova på när det är dags, oavsett om det blir vid Röbäck eller Baggböleören.
                Ja men vad trevligt. Havsöring är riktigt rolig när den är på humör i älven.

Vårfisket jag beskrev var för cirka 12-15 år sedan när jag var fiskegalen tonåring. Men det borde fortfarande vara samma kan jag tänka mig...

Är du intresserad av fiske efter havsöring till våren finns ju kusten också, det kommer bli riktigt roligt att testa vid islossningen.
                PB

Kommentera

Jag har nu i sommar återupptäckt fisket sen tonåren, så det finns mycket nytt att prova på. Körde faktiskt ett resultatlöst pass ute vid vindsnurrorna i Holmsund i början av hösten - inte riktat just mot HÖ, utan mest för att prova på stället. Kallt, blåsigt och stendött vill jag minnas att det var just då

Tänker närmast besöka Baggböleören i helgen igen, får se om något större behagar nappa då. Med vanligt 8-17-jobb är det svårt att hinna med nåt fiskepass annat än lördag eller söndag på hösten :/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...