Umeälvens Nedre FVO - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Umeälvens Nedre FVO

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Umeälvens Nedre FVO

Hej igen,

Har inte skrivit på ett tag av diverse orsaker, mestadels ork och lathet.

Men fiskat har jag gjort ändå. Jag tror att jag varit nedanför Västerhiske (Älvtået) säkert fyra gånger i veckan den senaste månaden. Jag har fiskat i solsken, regn, spöregn, åska, vindstilla, storm, morgon, dag och kväll.

På slutet har dock vattenståndet varit för högt för att säkert kunna vada ut till "min" Ö. Så det har blivit fiske från land efter nämnda område. Det har gått sådär.

Jag har märkt att siken börjar komma mer och mer. Dom drar runt i något jättestim och i min iver har jag tänkt att det måste finnas någon bamsing med där. Jag bestämde mig för att knyta ett flugkast, alltså ett flöte med flugor som man kan kasta ut med spinnspöt ()

På tio kast fick jag 14 sikar och alla i samma storlek, runt 15 cm. Det blev rätt tröttsamt tillslut men beroende personlighet som man är, blev varje kast det sista och så fortsatte det i bra många timmar. Utan något roligt resultat.

Abborrarna är alltid på hugget på den här sträckan verkar det som, bara man hittar dom. Spinnare går exceptionellt bra och flera runt 5hg-8hg landas varje gång jag är där.

Nu senast när jag var där nere i viken, som man kan köra till och parkera vid, så vadade jag runt där och cirka 5-6 meter framför mig så ser jag en jävulsk skugga under vattnet. Stannar upp helt blixtstilla i vattnet och fokuserar. Ser efter några sekunder konturen av en bra gädda. Den står inte still utan rör sig efter botten på ett djup av runt halvmetern. Jag lägger ner två av mina tre spön på botten, sakta och försiktigt. Krokar loss min spinnare som sitter hakad i en bygel på spöt och drar iväg ett försiktigt kast bakom gäddan - som jag fortfarande har inom synhåll - spinnaren drar förbi Gäddan som inte visar något som helst intresse utan glider sakta ut mot mitten av viken.

Testar fler kast men alla blir resultatlösa.

Under mina dagar här, när älven är blank så ser jag då och då stora blanka Laxar som skjuter som torpeder rakt upp i luften. Det är en mäktig syn och jag kan fiska bra många timmar utan varken vatten eller bröd när detta händer. Att få på en sådan är dock önsketänkande känns det som, iaf från land.

Det tråkiga med att nöta på så här mycket är att man vill ju alltid ha något bättre, jag vill ha en båt eller hyra en båt. Det finns en liten "Båthamn" där nere med fullt av ekor som ligger och skräpar. Endast ett fåtal ser ut att vara omhändertagna, mitt fiske skulle tas till en ny dimension om jag bara fick möjlighet att fiska från båt. Jag har observerat riktigt fina harr-vak långt ute i huvudfåran som är stört omöjliga att få från land, det är tekniskt omöjligt helt enkelt och sällan eller aldrig så står det harrar inom kastavstånd.

Vet ni någon som vill hyra ut sin båt vid älvtået?

Allt för mig just nu!
    PB

Gädda 6,7kg (Gävlebukten), Abborre 1kg (Stora Lappsjön), Harr 1,4kg (Harreslouboat), Öring 1,8kg (Siledutjokk), Röding 1,5kg (Loddaströmmarna), Havsöring 4,6kg (Umeälven), Gös 1,2kg (Gavleån)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...