Efterlysning;fisketips för Harr och Öring, Umeälvens forsfiskeområde. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Efterlysning;fisketips för Harr och Öring, Umeälvens forsfiskeområde.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Efterlysning;fisketips för Harr och Öring, Umeälvens forsfiskeområde.

Tänkte passa på att testa nåt nytt under semestern då jag kan utnyttja dygnets alla timmar utan värre konsekvenser än temporärt göjven dygnsrytm. Det handlar om att jag ska försöka mig på fiske i älven, den sträcka vars formella namn är Umeälven forsfiskeområde(dvs från nedströmssidan Sörforsbron och en bit nedströms, minns inte på rak arm exakt hur långt. Men jag tänkte försöka knata längs sträckan på båda sidor och systematiskt fiska av intressanta platser. Tid kommer definitivt inte vara en bristvara). Tänkte sikta på ömsom Harr ömsom Havsöring - vilket är ett fiske jag för närvarande egentligen inte vet ett skvatt om, förutom att det åtminstone ska finnas en teoretisk möjlighet att få umgås med dom inom nämnda fiskevårdsområde.

Här kommer en fråga till folk med koll på nämnda plats och/eller arter;

Vad skulle du berätta för en tjomme som "kan" fiska(och mest troligt redan har inte alltför olämpliga spön, rullar och beten för uppgiften), men saknar erfarenhet av nämnda fiske för att hjälpa honom på traven i sin längtan efter framgång? De grova dragen såväl som de små detaljerna("Djävulen sitter i detaljerna" är ett fint gammalt talessätt som är applicerbart på stora delar av livet)är av största intresse.

Utrustning(spö,rulle,lina,beten,tafsar,eventuella specialtackel med mera), vilket sorts väder som är bäst, intressanta platser(typer av vatten såväl som tips på specifika delar av sträckan tas tacksamt emot), vilka vattenflödesnivåer som är lämpliga samt olämpliga(har hittat nån sida där man kan se aktuellt flöde samt planerade släpp från stornorrfors, till och med konkret mätt i antal kubikmeter per tidsenhet(minns inte exakt om det var minut eller timme dom mätte i)) ,taktik med mera.

Ska tillägga att det blir fiske med haspelutstyr. Stövlar som går upp till strax under knäna. Vadare saknas. Tjockt pannben finnes.

Vill du vara Hemliga Arne så funkar PM.

Tack på förhand.
    Senast ändrad av Usling; 2016-07-25, 10:34.
    All you need is Lubb.

Hörde detta för Harr i Värmland. Kastflöte och tre flugor hängandes därefter. Har inte testat själv.
    __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
      Tänkte passa på att testa nåt nytt under semestern då jag kan utnyttja dygnets alla timmar utan värre konsekvenser än temporärt göjven dygnsrytm. Det handlar om att jag ska försöka mig på fiske i älven, den sträcka vars formella namn är Umeälven forsfiskeområde(dvs från nedströmssidan Sörforsbron och en bit nedströms, minns inte på rak arm exakt hur långt. Men jag tänkte försöka knata längs sträckan på båda sidor och systematiskt fiska av intressanta platser. Tid kommer definitivt inte vara en bristvara). Tänkte sikta på ömsom Harr ömsom Havsöring - vilket är ett fiske jag för närvarande egentligen inte vet ett skvatt om, förutom att det åtminstone ska finnas en teoretisk möjlighet att få umgås med dom inom nämnda fiskevårdsområde.

Här kommer en fråga till folk med koll på nämnda plats och/eller arter;

Vad skulle du berätta för en tjomme som "kan" fiska(och mest troligt redan har inte alltför olämpliga spön, rullar och beten för uppgiften), men saknar erfarenhet av nämnda fiske för att hjälpa honom på traven i sin längtan efter framgång? De grova dragen såväl som de små detaljerna("Djävulen sitter i detaljerna" är ett fint gammalt talessätt som är applicerbart på stora delar av livet)är av största intresse.

Utrustning(spö,rulle,lina,beten,tafsar,eventuella specialtackel med mera), vilket sorts väder som är bäst, intressanta platser(typer av vatten såväl som tips på specifika delar av sträckan tas tacksamt emot), vilka vattenflödesnivåer som är lämpliga samt olämpliga(har hittat nån sida där man kan se aktuellt flöde samt planerade släpp från stornorrfors, till och med konkret mätt i antal kubikmeter per tidsenhet(minns inte exakt om det var minut eller timme dom mätte i)) ,taktik med mera.

Ska tillägga att det blir fiske med haspelutstyr. Stövlar som går upp till strax under knäna. Vadare saknas. Tjockt pannben finnes.

Vill du vara Hemliga Arne så funkar PM.

Tack på förhand.
      Tjenare,

Jag har på senare tid (juli månad) närmast varit besatt av fiske runt Umeå trakten och jag har testat området nu nämner med alla möjliga redskap på slutet. Dock utan framgång.

När jag var yngre brukade vi spinn fiska nedströms Sörforsbron och få Öring och Harr på spinnare, det var inga storlekar att tala om men enstaka Öring upp emot kilot fick man väl. Ofta fick man fisk bakom stenar eller i dom lugna partierna i strömsträckorna.

Jag tycker dock att det är bortkastad tid att fiska i Umeälven och torrfåran just nu, även kostsamt skulle jag säga, 100kr/dygnet känns inte realistiskt.

Små skeddrag eller spinnare borde kunna locka till sig hugg, testa tidig morgon.

När det gäller vattenflödet så sa någon att dom upplevt fisket bäst när dom släpper 22m3 eller liknande, alltså inte 50. Det finns tappningsschema om du söker på Stor Norrfors tappning på google.

Har för mig att dom släpper 22 just nu och fortsätter med det till den 28de. Så snabba dig ut
      PB

Gädda 6,7kg (Gävlebukten), Abborre 1kg (Stora Lappsjön), Harr 1,4kg (Harreslouboat), Öring 1,8kg (Siledutjokk), Röding 1,5kg (Loddaströmmarna), Havsöring 4,6kg (Umeälven), Gös 1,2kg (Gavleån)

Kommentera

Om jag förstått tappningsschemat rätt så är planen att släppa 50m3/sek från 28/7 kl02 till 29/7 kl11, sen kör dom 21m3/sek fram till kl3 den 1/8. Såg ett diagram som visar att de kör ett rullande schema från början av juni till början av september med 50m3/sek i drygt ett dygn och 21m3/sek i drygt två och ett halvt dygn. Smidigt, alltid bra att veta så man slipper chansa och hoppas på det bästa.
        All you need is Lubb.

Kommentera

Av vad jag hört från folk som fiskar där så är detta ett ställe där det brukar finnas harr.
          Jag är en fotograf och filmskapare som älskar det kontrollerade kaos som följer med kajakfiske.

Sponsor: https://Kajakfiskarna.se

Kommentera

En liten rapport; Nötte på från c:a 17:30 till strax efter 23. Harrfisket gick riktigt uselt. Öringsfisket gick över förväntan. En tjusig rackare på kanske 5-7 hekto behagade hugga på 5 grams RGV King med guldsked på det fjärde, femte eller sjätte kastet, alldeles nedströms Sörforsbron. I övrigt bara ett antal ospektakulära abborrar.

Click image for larger version

Name:	005.jpg
Views:	1
Size:	794,8 KB
ID:	1782182
            All you need is Lubb.

Kommentera

Finfin rapport!!! Kul när det lyckas!!!

Tajjt lajns!
              /peter
              https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
                Hörde detta för Harr i Värmland. Kastflöte och tre flugor hängandes därefter. Har inte testat själv.
                Du har flugorna hängandes Innan ditt flöte inte efter som med bombarda
                Kan ha upp till 5-6 flugor med 30-40cm mellanrum funkar klockrent på längre spö, mindre spö 3-4 flugor med samma avstånd
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Om jag förstått tappningsschemat rätt så är planen att släppa 50m3/sek från 28/7 kl02 till 29/7 kl11, sen kör dom 21m3/sek fram till kl3 den 1/8. Såg ett diagram som visar att de kör ett rullande schema från början av juni till början av september med 50m3/sek i drygt ett dygn och 21m3/sek i drygt två och ett halvt dygn. Smidigt, alltid bra att veta så man slipper chansa och hoppas på det bästa.
                  Min erfarenhet säger att vid stort flöde ställer sig Harren och står still i 5-6 dagar efter att flödet strypts. Detta schema skulle då omöjliggöra Harrfisket
                  Men kan vara annat i Umeå. Min erfarenhet ligger i Värmland från sysslebäck och uppåt
                  Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                  Flugfiske är en Livs-stil
                  2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

En liten rapport; Nötte på från c:a 17:30 till strax efter 23. Harrfisket gick riktigt uselt. Öringsfisket gick över förväntan. En tjusig rackare på kanske 5-7 hekto behagade hugga på 5 grams RGV King med guldsked på det fjärde, femte eller sjätte kastet, alldeles nedströms Sörforsbron. I övrigt bara ett antal ospektakulära abborrar.

[ATTACH=CONFIG]88739[/ATTACH]
                    Tack för rapporten. Forumet skulle bli jävligt roligt om fler rapporterade precis så här.

Riktigt roligt att läsa och se att du fick en Öring, grattis.

Nu blev jag själv sugen på att damma ut till Sörfors i min S5:a
                    PB

Gädda 6,7kg (Gävlebukten), Abborre 1kg (Stora Lappsjön), Harr 1,4kg (Harreslouboat), Öring 1,8kg (Siledutjokk), Röding 1,5kg (Loddaströmmarna), Havsöring 4,6kg (Umeälven), Gös 1,2kg (Gavleån)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...