Gäddfisket umeå med omnejd. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfisket umeå med omnejd.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddfisket umeå med omnejd.

Tjenare! Hur går det för alla gäddfiskare kring umeå?

Själv har jag aldrig haft så trögt fiske som detta år. Har provat samtliga ställen kring holmsund, tavlefjärden, täfteå, umeälven, stöcksjön, öreälven m.m men det är fan tokdött.

Har bara tillgång till båt ibland så mesta fisket har bedrivits från land vilket inte är någon hit men brukar ju inte vara några konstigheter att få upp ett gäng 2-5kilos från land.

Jävulskt lite vatten är det iaf...

Bitvis har det varit hett i täftehamn, nytt PB! Men som du säger lågt vatten och vissa gånger stendött! Dom gånger de varit högre vatten har det varit mer aktivitet imo

Kommentera

Stendött i Umeälven nedanför Maxi också. Fiskade länge men inte ett hugg. Luktade mest död lax
      PB

Gädda 6,7kg (Gävlebukten), Abborre 1kg (Stora Lappsjön), Harr 1,4kg (Harreslouboat), Öring 1,8kg (Siledutjokk), Röding 1,5kg (Loddaströmmarna), Havsöring 4,6kg (Umeälven), Gös 1,2kg (Gavleån)

Kommentera

Jag var iväg på en tripp idag och av en slump stannade vi till efter väg 363 vid Rödån, där vägen går över den.

Med mig i bilen hade jag regeringen och efter lite övertalning gick vi över vägräcket och ner mot ån. Vädret var behagligt, solen sken och var bländande mot vattenytan. Inga mygg men en och annan ilsken brons cirkulerade runt våra huvuden. Jag iakttog vattnet men kunde inte se en tillstymmelse till liv på den spegelblanka vattenytan.

Under vägen trycktes vattnet ihop i en passage som skapade en ström som mynnade ut i pölen vi stod och tittade på.

Efter ytterligare övertalning gick vi upp till bilen och tacklade spöna. Jag trodde kanske att man kunde få en abborre eller två medan tjejen fick välja valfritt ur draglådan. Hennes val föll på en jigg-variant som liknade en liten mört med en enkelkrog i ryggen. Själv knöt jag på en liten spinnare utan varken tafs eller liknande.

När vi inhandlat fiskekort enkelt och smidigt via telefonerna så begav vi oss ner för den lilla sluttningen igen.

Hon kastade iväg sin jigg, långt ut i pölen, faktiskt längre än jag trodde hon kunde. En gång, två gånger. Resultatlöst. När det tredje kastet nästan var hemma tog det tvärstopp. Nästa ljud som hördes var slitbromsen på hennes stackars haspelrulle. Den vrålade ut sin smärta och det var ett behagligt ljud i kontrast till bilarna man hörde dundra förbi ganska regelbundet.

Nu skall det sägas att slirbromsen på hennes spö är väldigt hårt inställd. Hur som helst, rullen skriker en stund för att sedan bli tyst igen och jag ser att hennes spö återigen är rakt. Fisken släppte men på den lugna ytan ser man enorma undervattensrörelser som bryter upp.

Jag blir taggad och hon blir ännu mer taggad.

Nästa kast med min lilla spinnare siktar jag nu rakt mot den lilla strömmen under vägen. Kastet blir perfekt och jag känner hur spinnaren kort efter att ha landat i strömmen börjar spinna. Sedan tar det tvärstopp. Jag gör ett mothugg och känner mycket riktigt att det är en fisk på. Av model större. Iaf för mitt för dagen, väldigt klena spö. Ett teleskopspö med trasiga öglor som jag har fått laga innan vi åkte ut imorse.

Fisken går direkt djupt, ner mot botten. Spöt står som en klen flagga i storm och gång efter annan gör den en rusning så det står härliga till. Problemen började när fisken började rusa uppströms rakt mot strömmen och in under vägen. Hade det lyckats så hade jag fått kasta in handduken då min lina hade gått av mot stenar osv. Lyckligtvis hindrade jag detta effektivt på något sätt.

Efter cirka fem minuter har vi inte sett röken av någon fisk utan den står envist kvar på botten, man ser bara hur linan skär vattenytan åt olika riktningar. Jag har inte varit med om en gädda som beter sig på detta viset innan och blir fundersam, kan det vara något annat?

Dock så fick jag tillslut upp fisken till ytan och det visar sig att det är en gädda. Efter avkrokning osv uppskattar jag vikten till runt 5 kg. En underbar gädda i perfekt kondition.

Vi fortsätter att fiska på samma ställe i runt 2 timmar och lyckas landa ytterligare en Gädda på runt 2,5-3kg samt en abborre på kanske 7-8hg som tog en väldigt stor wobbler. Vi missade även ett flertal hugg och hade gäddor som följde efter betet hela vägen in mot stranden.

Jag delar denna rapport här eftersom att det verkar vara dött här inne, nu kanske fler får suget att dela med sig
        PB

Gädda 6,7kg (Gävlebukten), Abborre 1kg (Stora Lappsjön), Harr 1,4kg (Harreslouboat), Öring 1,8kg (Siledutjokk), Röding 1,5kg (Loddaströmmarna), Havsöring 4,6kg (Umeälven), Gös 1,2kg (Gavleån)

Kommentera

Intressant! Bor nära den bron ska övertala min egen regering att åka och prova meta borre ikväll!

Kommentera

Ursprungligen postat av suur Visa inlägg
            Intressant! Bor nära den bron ska övertala min egen regering att åka och prova meta borre ikväll!
            Hur gick det?
            PB

Kommentera

Tjejen metade upp några 100g borrar och jag hade en följare som högg vid fötterna såg ut som en fet borre men osäker! Åkte dock en bil när vi kom men vet ej va dom hade för fiske

Kommentera

Lögdeälvens mynning är bra nu i värmen .
                Vi var ut för någon dag sedan med hyfsat resultat .
                Massor med småfisk till barnbarnet på mete och årsbästa på gädda för mig .

Vet ej vikten eftersom jag krokar av i vattnet om möjligheten finns men någon cm under metern lång och rejält grov strömgädda var riktigt roligt att få .

Hade problem att nypa fast den över nacken och jag har 24 cm från tumspets till långfingerspets .

Den fick så varsamt som möjligt simma tillbaka för att växa till sig så mina barnbarn kan få den nästa år ....
                Spiggpimplare

Kommentera

Ursprungligen postat av Sälstryparn Visa inlägg
                  Lögdeälvens mynning är bra nu i värmen .
                  Vi var ut för någon dag sedan med hyfsat resultat .
                  Massor med småfisk till barnbarnet på mete och årsbästa på gädda för mig .

Vet ej vikten eftersom jag krokar av i vattnet om möjligheten finns men någon cm under metern lång och rejält grov strömgädda var riktigt roligt att få .

Hade problem att nypa fast den över nacken och jag har 24 cm från tumspets till långfingerspets .

Den fick så varsamt som möjligt simma tillbaka för att växa till sig så mina barnbarn kan få den nästa år ....
                  Låter grymt, kanske skall man planera in en tripp dit ner och testa på Gäddorna.

Hade du båt eller stod ni och metade/kastade från land?
                  PB

Kommentera

Ursprungligen postat av suur Visa inlägg
                    Tjejen metade upp några 100g borrar och jag hade en följare som högg vid fötterna såg ut som en fet borre men osäker! Åkte dock en bil när vi kom men vet ej va dom hade för fiske
                    Okej. Bättre lycka nästa gång då, var blir nästa Gädd-tripp?
                    PB

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...