Umeälven - var, vad, hur? Fisketips önskas - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Umeälven - var, vad, hur? Fisketips önskas

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Umeälven - var, vad, hur? Fisketips önskas

Om en vecka ska jag till Umeå och tänkte fiska en kväll i älven inne i Umeå. Behöver lite fisketips:

- Var kan man få öring, gädda eller gös så här års?
    - Vilka beten är bäst?

Jag har ingen bil så det måste bli på gångavstånd från Umeå centrum.
    Gråt inte...
    båten ligger i vassen still
    full med gäddor och braxar
    full med ålar och laxar
    (Alice Tegnér)

Vilken fas de gäddor som uppehåller sig i Umeälven befinner sig i om en vecka vet jag inte med säkerhet, men det är inte otänkbart att de är i lekfasen. I Täfteå, c:a en mil från Umeå, så var det full fart med gäddlek i närheten av åns mynning igår.

Får du gös i Umeälven så är det en sensation. Umeå med omnejd har en del kul fiske, men på gösfiskefronten lämnar trakten mycket att önska. Närmsta gösvattnet är Pengsjön i Vännäs kommun, c:a 4-5 mil från Umeå, och där sägs beståndet vara rätt glest.

Det kanske skulle vara möjligt att få abborre nära centrum, men jag är inte helt hundra. Mellan gamla cykelbron och gamla E4 bron(bron där E4:an tidigare gick, Västra esplanaden)och i trakterna därikring tror jag att det är relativt djupt, och rätt strömt så du ska nog köra rätt tunga grejer om du vill ha bottenkontakt. Om du nu vill ha bottenkontakt.....min erfarenhet säger att bottenkontakt i Umeälven på sikt kan bli dyrt, i synnerhet i centrala delarna. Umeälven har dels en hel del sjunktimmer från flottningen och en och annan cykel, kundvagn och annat bråte som "folk" inte har vett att kassera på lämpligare ställen. Om jag själv skulle vara tvngen att fiska i älven, på gångavstånd från centrum, så skulle jag köra nån form av jiggfiske med offset-krokar för att förvandla bottennappsgarantin till bottennappsrisk. Alltså drop-shot, texas eller carolina. Utifrån var i vårfasen vi befinner oss i denna del av landet så skulle jag gissa att långsamma beten är vad som skulle kunna funka, förutsatt att fisken är på plats.

Då det gäller öring hoppas jag att andra kan säga ett och annat, för jag har inte mycket att komma med där. Har hört ryktas att Bölesholmarna, en bit uppströms centrum, ska kunna funka för den som vill ha öring, men jag skulle gissa att det går åtskilliga kast per hugg. Där krävs fiskekort. Här finns en karta över fiskevårdsområden, där det även går att utröna gränserna för var du får fiska gratis med handredskap enligt gällande sötvattensregler. https://www.fiskekort.se/umea/

Återkom gärna med en rapport!
    All you need is Lubb.

Kommentera

Tack för snabbt och utförligt svar. Jag tror att jag kommer att koncentrera fisket till Bölesholmarna och till cykelbron, om jag hinner.
      Jag trodde att det skulle kunna finnas gös i Umeälven, eftersom det sägs att det finns gös i Vindeln (dit jag ska åka dagen efter), men av ditt svar att döma verkar det inte vara nån idé att hoppas på gös i Umeå.
      Gråt inte...
      full med ålar och laxar
      (Alice Tegnér)

Kommentera

Sägs ju att det finns gös ute i obbola/holmsund

Kommentera

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
          ...Återkom gärna med en rapport!
          Jag följde dina råd, men på grund av en räcka tekniska missöden blev det bara en timmes fiske sent på kvällen i Umeälven. Ingen fisk. Ett hugg vid gamla cykelbron och gäddlek (eller snarare göddkurtis - jag tror inte att de fick ihop det) i Boställsholmen. Några Umebor trodde att det var för tidigt på året. Jag gissar att det var 3-4 grader i vattnet. Men det såg ut som ett bra ställe att fiska öring eller harr på när tiden är den rätta.

Click image for larger version

Name:	20160513_214714.jpg
Views:	1
Size:	442,7 KB
ID:	1781555

Dagen efter gick det en aning bättre i Vindeln - en liten bäcköring nappade på min dotters spinnare (Vibrax Minnow).
          Gråt inte...
          full med ålar och laxar
          (Alice Tegnér)

Kommentera

För såna som jag, som främst riktar in sig på Abborre och Gädda, så är det lite knepigt från islossningen tills efter att gäddan lekt i denna del av landet. Det tycks vara ett rätt kort tidsintervall från islossning till gäddlek(som kan dra ut på tiden om vädret inte är på humör), förleksgädda verkar helknepig att få att hugga, och Abborren verkar minst sagt svårflörtad(eller svårhittad) såhär års. Men, av allt att döma har gäddan lekt klart vid Täfteå så rimligtvis borde gäddan vara i efterleksfasen i de flesta vatten i närheten inom kort.
            All you need is Lubb.

Kommentera

Gjorde ett pass i täfteå igårkväll igen, stendött för utom några fina fiskar som lekte

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...