Tjenare har precis flyttat till Tyresö (krusboda) någon som har tips på några närliggande sjöar /kustområden värda att besöka är ute efter gädda och abborre alla tio mottages ser ut som att det finns ganska mycket att testa men lite tips är alltid roligt att få! Skitfiske
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ny flyttad till Tyresö tips gädda borre
Collapse
X
-
Närmast är väl Tyresö-Flaten och Albysjön. Rodd båt och fiskekort finns att köpa på OK vid McD. Sedan finns naturligtvis Drevviken och Kalvfjärden. Mälaren och Östersjön är inte heller helt långt borta. Vill du hänga på någon gång, så hojta till. MVH Gregor
-
Tja, min erfarenhet är att jag och de jag känner fått mest ganska smått i Albysjön. Tyresö-Flaten är lite tvärtom, chans att få stort men långt mellan huggen. Men så mycket har jag itne fiskat i ALbysjön, finns säkert de som kan den sjön mycket bättre. Skickar pm.
Kommentera
-
Det finns grov abborre i Albysjön, men sjön är hårdfiskad och det är långt mellan huggen. För två år sedan lade jag ett stort antal fisketimmar i den sjön utan att få annat än abborrpinnar och cykelpumpsgäddor. Det jag hört är att det är tidiga morgnar och sena kvällar som gäller om man ska ha någon chans på de större abborrarna.
Tyresö-Flaten fiskade jag i några sena kvällar början av 70-talet efter att ha läst Leif Engströms berättelser om storgäddorna i Gammelströmmen (tror dock han fiskade i strömmens utlopp i Långsjön). Allt jag fick var ett par smågösar, men jag hade på den tiden aldrig fått någon gös så jag var glad ändå.
Jag har dock fått för mig att Tyresö-Flaten kan hålla stor abborre och har funderingar på att nästa år lägga ned lite tid i den sjön.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av ppettan Visa inläggOkej tack för tipsen , gick ner och testade lite vid Tyresö flaten , det verkar vara en väldigt djup sjö!
Kommentera
-
Jag har testat typ alla sjöar som ingår i Tyresö fiskevårdsområde.
Albysjön har jag varit i många gånger. Man blir inte klok på den, de allra flesta gånger går man därifrån tomhänt. Dock, jag har mitt gädd-PB från den sjön (vilket för många kanske inte är så svårslaget PB) på 4,2kg. Skulle med all sannolikhet haft mitt abborr-PB därifrån också från förra sommaren då jag fick en väldigt fin borre. Men, allt för exalterad som jag blev, istället för att bara dra upp den skulle jag börja leta efter håven och den lossnade. Det var definitivt en 1kg+.
Tyresö-flaten har jag också varit i många gånger och är i mitt tycke snäppet bättre då det nappar lite bättre, men ändå samma där att många gånger går man hem tomhänt. Har hört från lokala förmågor att stora gäddor har fångats, men sjön är som sagt djup och svår och det är väl där de stora hänger antar jag. I den grunda norra/nordvästra delen av sjön, närmast strömmen, finns en liten ”djuphåla” man når bra från land och där brukar man kunna få en del napp. Borde i övrigt funka rätt bra att fiska från land i denna sjö. I stort sett allt jag fått i denna sjö har jag fått längs med kanterna.
Öringesjön orkar jag knappt nämna, nött heldagar där ett par gånger, aldrig fått ens ett hugg eller följare. Tänker aldrig någonsin släpa mig dit igen
Grändalssjön har jag testat några få gånger. Fått ett par gäddor i 1-2kg klassen och någon mindre borre. Grund och strukturlös, samt att man får parkera en bra bit ifrån. Inte lika hårt tryck på denna som de andra sjöarna, men man skall nog inte vänta sig några stordåd härifrån precis.
Kalvfjärden/Brakmaren med utgångspunkt från båtuthyrning på Notholmen - har spenderat några heldagar här, ett ynka hugg, som släppte. Av någon anledning hyr de ut båtar här som är både mindre och lättare än i tex Albysjön, vilket gör att man blåser runt som en liten vante på den förhållandevis stora fjärden. Ev skulle det funka att fiska havsöring här, det har jag dock aldrig testat.
Summa summarum: hade det inte varit för att jag gärna och helst föredrar att fiska från båt och inte har en egen då skulle jag nog aldrig åka till dessa sjöar och fiska. Därmed inte sagt att du kanske har bättre lycka än mig, då jag knappast är någon proffsfiskare.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
|
2 286 svar
385 757 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Nextline