Fiska grynnor i skärgården, hur gör ni? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiska grynnor i skärgården, hur gör ni?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiska grynnor i skärgården, hur gör ni?

Tjena!

Som lite bakgrund så har jag i alla år fiskat (till 99% gädda+borre) mestadels i diverse vikar, vassruggar osv, relativt grunt (3-1 meter) då det är det som är närmast tillgängliga ställe.

Får hyfsat bra med fisk när årstiden är rätt för de ställena. Bra med gädda på våren, dåligt med gädda mitt på sommaren men bra med abborre då. Så nu på hösten när det blivit kallare så är abborrfisket markant sämre men gäddfisket kommer så sakteligen igång igen. Troligtvis beroende på sjunkande vattentemp.

För att komma till poängen så vill jag bredda mina fiskeområden. Och har ju såklart läst att "grynnor" är stället att vara på för gäddor på sommarn, och abborre när det blir kallare.

Jag fiskar från båt, har ekolod, i trakterna kring Tyresö/Dalarö/Värmdö.

Mitt problem är att mitt fiske vid grynnor aldrig ger den utdelning jag tycker att det borde, så det slutar ofta med att jag till sist hamnar i samma gamla vikar och vassruggar igen och bara kan fiska fisken som råkar finnas där just den årstiden.

I mitt närområde finns en del friliggande grynnor med djup på kanske 1-5 meter men många har stora djup direkt runt sig, 20 - 30 meter är inte ovanligt.

Så frågan är hur ni fiskar på grynnor i skärgården? Om ni gör det? Tips på vad jag ska leta efter?
    Grynnor på grundare områden?
    Ankrar ni på grynnan (känns som ända alternativet om det är 30 meter runt om) eller lägger ni er bredvid och kastar mot grynnorna?

Som sagt, fisket går "egentligen" ganska bra, men det vore kul att kunna hitta fisken man vill fiska och inte bara fiska den fisken som är aktuell den årstid det råkar vara

Grynnfisket så som det begav sig en gång i tiden är ett minne blott, grynnor i skärgården håller ingen fisk alls, åtminstone inte där jag fiskar dvs något norrut från dina vatten.
    Senast ändrad av holden; 2020-09-25, 20:58.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av patrika, 2011-10-19, 13:25
    2 286 svar
    386 209 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Nextline  
    Startad av Mr. Bäckröding, 2024-04-21, 07:07
    9 svar
    471 visningar
    0 gillar