bra sjö i skåne? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

bra sjö i skåne?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• bra sjö i skåne?

Hej,
    jag har en öppen 5m båt,
    är den nån som vet en bra sjö I skåne eller I närheten som man kan ta med båten till?

Vet att man kan sjösätta I vombsjön, nån med erfarenhet?

Mvh Roland

Google maps är alltid trevligt att leta nya vatten på... Hur det sen är med ramper osv i alla sjöar är en annan femma. Men det finns otroligt mycket vatten i Skåne så ge dig ut på upptäcktsfärd.

Kommentera

Ursprungligen postat av BigPikeHunter Visa inlägg
      Hej,
      jag har en öppen 5m båt,
      är den nån som vet en bra sjö I skåne eller I närheten som man kan ta med båten till?

Vet att man kan sjösätta I vombsjön, nån med erfarenhet?

Mvh Roland
      Den så kallade rampen i Vombsjön är inte bra, när det är lite vatten i sjön är det omöjligt att sjösätta båten.
      Även om det är högt vatten i sjön fungerar rampen dåligt, den är smal samt hög, dessutom vill de ha betalt för varje gång man använder den (detta är väldigt konstigt, för enligt Sydvatten är den ingen ramp). Då är den fria rampen i Sätoftasjön bättre (Ringsjön). Det finns även bra ramper i Finjasjön och Ivösjön övriga sjöar vet jag inte hur de ser ut.
      Tumlaren
      trolling är livet

Kommentera

Ursprungligen postat av norreskog Visa inlägg
        Google maps är alltid trevligt att leta nya vatten på... Hur det sen är med ramper osv i alla sjöar är en annan femma. Men det finns otroligt mycket vatten i Skåne så ge dig ut på upptäcktsfärd.
        Otroligt mycket vatten vet jag inte precis. I nordöstra Skåne finns ju en del sjöar, men annars är det väl lite så i Skåne tyvärr att det är många fiskare om ganska få sjöar.

Kommentera

Ringsjön levererar ju mängd men kanske inte storlek på iaf gös gädda o aborre.

Kommentera

Vomb är bra. Men det går inte få i en båt nu när vattnet står nästan 2 meter under vad den borde göra. Rampen ligger nästan 1 meter över vattenytan. Annars har fisket i Vomb varit kanon denna milda sommar.

Kommentera

dubbelpost

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                Otroligt mycket vatten vet jag inte precis. I nordöstra Skåne finns ju en del sjöar, men annars är det väl lite så i Skåne tyvärr att det är många fiskare om ganska få sjöar.
                NJAA de där köper jag inte riktigt Men visst , kikar man över centrala delarna av betongen nere i sydväst så kanske man inte finner mycket mer än kustbandet.... Kör du utanför centrum så finns det gott om åar o småsjöar lite här o var... Man måste våga för att vinna vettu. Skaffa en bra bil o trailer , o båt förstås, så kan du sjösätta nästan var som helst där det finns vatten.

Kommentera

Ursprungligen postat av norreskog Visa inlägg
                  NJAA de där köper jag inte riktigt Men visst , kikar man över centrala delarna av betongen nere i sydväst så kanske man inte finner mycket mer än kustbandet.... Kör du utanför centrum så finns det gott om åar o småsjöar lite här o var... Man måste våga för att vinna vettu. Skaffa en bra bil o trailer , o båt förstås, så kan du sjösätta nästan var som helst där det finns vatten.
                  Visst visst, klart det finns vatten att fiska på, och båt och trailer ökar valmöjligheterna så klart. Men det går inte att komma från att den som t.ex. bor en bit upp i Småland har fler lediga insjövatten inom nära räckhåll än vi skåningar (särskilt sydskåningar ja).

Skulle man göra en beräkning på "kvadratmeter insjö per invånare" är jag rätt övertygad om att Skåne skulle få en av de lägre siffrorna av de svenska landskapen. Sedan som du säger, är det tur att vi å andra sidan har ganska gott om fint kustvatten att fiska i.

Kommentera

Precis som någon annan skrev har du gott om relativt ofiskade vatten uppe kring Östra Göinge-trakten i nordöstra Skåne. Tillgång till hygglig båtramp lyser nog med sin frånvaro, men är övertygad om att det finns guldkorn att hitta i skogarna. Annars fiskar jag själv mycket i de kringliggande sjöarna runtom Kristianstad, såsom Ivö, Råbbelöv, Araslöv och Oppmanna. Ett annat tips kan vara att lägga i båten någonstans kring Helge Å, exempelvis Knislinge och puttra söder ut och fiska av kringliggande sjöar med avrinningsområde just Helge Å. Sen finns såklart kustområden som Tosteberga, Land ön etc.

Hade själv som tanke att starta ett projekt och systematiskt fiska av de många skogssjöarna i den nordöstra delen av Skåne, är helt övertygad om att de kan hålla bra med fisk som aldrig tidigare sett en pigshad. Det finns även djupkartor (om än modell äldre) att tillgå för de flesta småpölarna om du söker runt på länsstyrelsens databas.

Skitfiske på dig!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av G@, 2005-04-04, 11:32
                    7 svar
                    5 151 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg neo333
                    av neo333

Startad av ogio, 2010-03-09, 21:16
                    247 svar
                    41 051 visningar