Hur ska vi gå till väga?! Fiske norrbotten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ska vi gå till väga?! Fiske norrbotten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur ska vi gå till väga?! Fiske norrbotten

Hej på er!
    Vet att det finns en del trådar angående hotspots i Norrbotten, men jag behöver inte tips på specifika platser.

Nu är det såhär, jag och mina vänner har 2 sommrar i rad åkt cirka 15 timmar norrut i Sverige för att fiska och uppleva den fina naturen. Vi vet att det går att fiska i mellersta Sverige också men vi drar oss gärna mer norrut då vi gillar midnattssol och ödemark, sen är det även kul att besöka våra nordligaste städer.

Bägge gångerna vi har varit uppe tycker vi att vi har gjort tillräckligt med research för att få fisk, vi har kollat kartor, läst på om områdena, letat terrängkartor osv osv. Men bägge gångerna har vi gått bet. Naturen har alltid varit fin, men fisket inte lika fint. Första gången var vi i området kring Arvidsjaur, fiskade Byskeälven och sjöar runt omkring, andra gången var vi nordväst om Gällivare, väster om Fjällåsen och fiskade i Kaitumälven och sjöar/tjärnar kring den. Förutom några små harr i Kaitum så har det varit uteslutande gädda och abborre. Vilket kan vara kul ibland, men det kan vi fiska hemma också.

Vi har tidigare åkt vecka 28, vilket vi insett kan vara en dum vecka då det är galet varmt. Vaken har varit noll, vi har fiskat på dygnets alla timmar utan någon som helst tur när det kommer till de ädlare fiskarna.

Nästa år (2022) ska vi försöka åka veckan efter midsommar istället, känns som att klimatet borde vara lite snällare då?

Nu till min egentliga fråga, hur gör man för att hitta sina "hotspots"? med tanke på att vi åker så pass långt och bara har en vecka på oss så vill vi inte spendera för mycket tid på att åka runt i bilen mellan olika platser.
    Vi brukar inte ha något emot att vandra 5-10km (så länge det inte är igenom träsk flera km som det va söder om Kaitumälven...)

Vi tältar helst, och gärna långt ifrån andra fiskare, så fiskecamp är inte våran grej.

Har ni några tips och trix för att hitta drömvattnet så skriv gärna en rad! avståndet norrut för oss är inga problem.

Vi fiskar både med spinn och fluga och gillar variation med sjöar/älvar/bäckar och vackra miljöer.

Ha det fint och skitfiske på er!

ps, myggen? huuuur gör man för att inte bli sönderbiten? Jag var insmord i djungelolja från topp till tå men blev ändå sönderbiten senast....ds.

Kan ni inte anlita en guide någon/några dagar som visar er runt o avslöjar några spots?

Kommentera

Kimmen Jo det skulle kunna vara ett alternativ. Ska ta och söka runt lite o se ifall jag kan hitta en vettig guide.

Kommentera

Norrbotten är nog inte så uppvärmt vattenvis i juni så kanske lite senare när insektslivet kommit i gång lite mer?

Kommentera

anteman asså? När vi va där v28 kändes det ruggigt varmt. Vi hade runt 25-28 grader i luften och vattnet var riktigt varmt det med.
          Men det kanske går fort på 2 veckor?
          ​​​​​

Kommentera

Tja var inte sommaren 2021 ovanligt varm och tidig, nån norrbottning borde väl kunna tipsa om vilka veckor som är bra eller bäst ett "normalår"?

Kommentera

Ja så måste det varit. Vi har hört massor med historier om kaitum, men när vi var där va det stendött. Måste varit värmen som slog hårt mot fisken..
              Som du säger hade det varit intressant att höra från någon Norrbottning

Kommentera

Jag brukar fiska så långt norrut man kan komma i Jämtland. I år var vi där vecka 28. Det var mycket varmare än året innan. Hade bra fiske ändå, både i stora sjöar men även i mindre uppe på fjället. Dock sägs det där uppe att veckan efter midsommar ska vara den bästa, och det är inte bara en person som säger det. Det som är bra med tält är ju att man inte behöver boka något, tänker om isen inte gått upp vid midsommar…

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inlägg
                  Jag brukar fiska så långt norrut man kan komma i Jämtland. I år var vi där vecka 28. Det var mycket varmare än året innan. Hade bra fiske ändå, både i stora sjöar men även i mindre uppe på fjället. Dock sägs det där uppe att veckan efter midsommar ska vara den bästa, och det är inte bara en person som säger det. Det som är bra med tält är ju att man inte behöver boka något, tänker om isen inte gått upp vid midsommar…
                  Okej! Fiske efter öring?
                  Ja absolut. Vi kör alltid tält. Nackdelen är ju tung packning, men det får ta den tid det tar..
                  ​​​​Ja isen är det vi är lite nervösa över, och även ifall vattenståndet är för högt efter smältningen. Men det kanske går att prata med lokalt folk innan man åker upp för att köra en lägeskoll.. Då kanske man även kan få lite tips om kläckning osv.

Kommentera

Click image for larger version  Name:	20200925_123013-1.jpg Views:	0 Size:	1,15 MB ID:	2596615 HALLÅ HUSKON !

jadu ungefär som när jag drog mig från Norrbotten till Södern Genom att blöta Kroken i diverse Vatten ;-)

Du finner dina ställen Genom att Fiska!!!
                    Guider är en GOD ide så Gynnas SVENSK TURISM för En gång skull å de stackarna som ids jobba som Guider (jag ids fan inte å jag är ändå utbildad ) .

binga/göögla så finner du mycket info å sen är det bara att köra på det sträcket !
                    jag kan varmt rekomender Miekaks jakt å fiske i arjeplog den delen av västra fjällen är GALET å uppleva ! Öring röding å harrn i rekordstorlek !

Lainio Älv å vad fan heter den eeehm bra fråga men där är he fint DOCK BJÖRNTÄTT (å nä inte Bögar utan de med Tänder) jag åker då aldrig dit igen pga lufsarn harrn är grov där å he simmar dens kusiner å salmo salar å salmo trutta ! .

Överallt i Hela Sverige är det stor fisk å nästan Överallt ! (Välj inget populärt ställe om ni vill vara ifred !) Hösten fiskas det mycket å myggn ja de är redan mätta på ren å älg då så man får vara ifred ;-)

jag trivs som fan å ta karp grejerna å åka till Lilla Tjärby utanför Laholm å Bolta Karp å Sutarn å Grovsatans Mört lika mycket som å knalla ner till älven (lule älv ) å fluga harren å meta abborrn ;-)

Gösen i stockholm från strömmarna är å skoj !

bara kasta pil på din karta å kolla hur man tar sig dit sen ska du se att det löser sig ! (Blanda int in för mycket fritid bara då blir det Knas.)

Välkommen ! å samtliga Bifogade fiskar är från närområdet mitt i Bodens Kommun å he är bara jag å fiskarna på bild (tror harrn strök med dock ).

mvh Paul Roger Nilsson

Bifogade filer

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Arvidzone, 2024-05-10, 19:58
                    2 svar
                    227 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Arvidzone  
                    Startad av Benbom, 2024-05-20, 10:16
                    0 svar
                    137 visningar
                    0 gillar