Olagligt fiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Olagligt fiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av 2dojor Visa inlägg
    Då har domen i den stora tjuvfiskehärvan meddelats av Växjö tingsrätt.
    Huvudmannen döms alltså till fängelse 1 år och 2 månader samt till skadestånd på 409.638:-, vilket uppges vara summan han har tjänat på försäljningen.
    De övriga 8 åtalade döms till villkorlig dom för brott mot fiskerilagen. Något skadestånd behöver de ej betala, däremot 800:- till brottsofferfonden.

Det känns väl ändå ganska bra att polis och åklagare ser allvarligt på liknande brott, och att det faktiskt ger kännbara straff.

https://www.smalanningen.se/article/...vfiskeledaren/
    Nä, det känns inte alls bra!
    8st döms till villkorlig dom (ungefär som ajja-bajja/fy på er) och böter på 800kr (ungefär som månadspengen för en fjortis).
    Och detta för "brott mot fiskerilagen", grovt brott.... Som polis och åklagare ser allvarligt på (huajedamig, kanske med arg blick).
    Löjligt straff för de 8, tjuvfiska som fn, om du åker fast, betala 800 och bli ev. av med lite utrustning. Jvla trams!
    Visst fn är det en materialsport!

Kommentera

Ursprungligen postat av pegaso Visa inlägg
      Nä, det känns inte alls bra!
      8st döms till villkorlig dom (ungefär som ajja-bajja/fy på er) och böter på 800kr (ungefär som månadspengen för en fjortis).
      Och detta för "brott mot fiskerilagen", grovt brott.... Som polis och åklagare ser allvarligt på (huajedamig, kanske med arg blick).
      Löjligt straff för de 8, tjuvfiska som fn, om du åker fast, betala 800 och bli ev. av med lite utrustning. Jvla trams!
      Vad anser du hade varit ett lämpligt straff för huvudmannen då? Skulle kunna tänka mig att det är en ganska taktisk dom, att ge huvudmannen hela ansvaret. Ingen huvudman=inga fiskare. Tycker du fokuserar på lite fel sak här.

Är ingen expert, men det behövs ganska grova brott för att komma upp i 1år o 2 mån ( ja jag vet att han kommer få straffrabatt och kommer förmodligen överklaga). Tycker nog ändå att det visar att rättsväsendet tar detta på allvar..

Är även tacksam för att polis och länstyrelsen la ner energi på och lyckades rädda något hundratal kg fisk när de övergivna näten hittades.

Kommentera

Ursprungligen postat av 2dojor Visa inlägg
        Vad anser du hade varit ett lämpligt straff för huvudmannen då?
        Bannlyst från detta land för evigt, foto i alla fisketidningar världen över, häng ut han hårt i media, straffarbete av något slag...

Men det är jag det, tror varken fängelse eller böter hjälper mot såna personer tyvärr
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Självklart borde bilar , redskap , båtar mm som använts förverkas , förutom att alla bör straffas inte bara en .
          "HalvDan var här"

Kommentera

Vad jag vet fungerade väl avvisning från landet dåligt som straff tidigare, har för mig det finns många fall där personen kommit tillbaka innom kort men med annan id? Kanske fungerar bättre nu sedan id-kontrollerna kom till?

Har för mig att deras utrustning, kylbilar, båtar, ismaskiner mm togs i beslag vid gripandet, men om det betyder att de kan förverkas vet jag inte, har väl inte så stort värde kanske, men på något vis ska ju så mycket som möjligt av skadeståndet drivas in såklart. Så brukar det ju gå till.

Det är ju klart man kan önskat att de övriga 8 skulle straffas hårdare, men jag kan också se problem med att bevisa vem som gjort vad.

Nu blev ju i alla fall huvudmannen fälld och fick ett kännbart straff (åtminstone i tingsrätten). Vi får väl hoppas att det räcker som signal om flera ligor funderar på att ge sig på samma sak?

Vi fiskare och de som håller i fiskauktionerna kommer väl förmodligen vara lite mer på vår vakt om någotl liknande skulle hända igen.
            Senast ändrad av 2dojor; 2017-11-16, 19:41.

Kommentera

Straffarbete!!! Det är ett mycket bra straff!! 5 år för huvudmannen och 1 år för dom övriga!
              Inget jävla daltande i svensk fängelse med 3 varma mål om dagen, internet och alla tv-kanaler.
              Låt dom jävlarna gräva diken o leva på kall potatis o fiskrens!! Göta kanal grävdes för hand... jag tycker det är dags för fler kanaler i Sverige!
              När dom grävt färdigt kan man lugnt utvisa dom. Jag lovar att dom inte kommer tillbaka sen!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
                Straffarbete!!! Det är ett mycket bra straff!! 5 år för huvudmannen och 1 år för dom övriga!
                Inget jävla daltande i svensk fängelse med 3 varma mål om dagen, internet och alla tv-kanaler.
                Låt dom jävlarna gräva diken o leva på kall potatis o fiskrens!! Göta kanal grävdes för hand... jag tycker det är dags för fler kanaler i Sverige!
                När dom grävt färdigt kan man lugnt utvisa dom. Jag lovar att dom inte kommer tillbaka sen!!
                Straffarbete i form av utgrävning av gäddfabriker, släpa säckvis med lekgrus och köra skottkärror med sten skulle vara rätt helt klart.

Kommentera

Det sjuka ui vårt kära rättssystem är väl ändå, att om du våldtar någon eller förgriper dig på ett barn så får du ett lägre straff än öl du tjuvfisksr. Samma sak om du väljer att odla lite indisk hampa hemma på höskullen.
                  Ja, Sverige har ett rättssystem som inte liknar något.

Kommentera

Alldeles för mesigt straff för ”medhjälparna”. Det här signalerar att det inte är så farligt.
                    http://enamatorfiskare.blogspot.se
                    Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
                      Göta kanal grävdes för hand... jag tycker det är dags för fler kanaler i Sverige!
                      Tack för dagens garv Husse!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X