Flundrafiske på Gotland? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flundrafiske på Gotland?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flundrafiske på Gotland?

Vi har i många år haft landställe på Gotland (Roma). Morfar har alltid fiskat flundra med nät och båt osv.

Jag själv är på Gotland varje år, mest på sommrarna och nu i sommar tänkte jag ta med ett par fiskespön. Fiskar mycket här hemma i Stockholms skärgård, men har aldrig någonsin fiskat på gotland tidigare och inte flundra över huvud taget. Jag har lite frågor om flundra fiske eftersom det är de jag tänkte fiska nu i sommar.

1.
    Kan flundra fiskas på sommrarna?
    2.
    Vilka tider på dygnet är bäst för flundrafiske?
    3.
    Eftersom jag inte har tillgång till båt så undrar jag om man även kan lyckas från land att få upp flundra?
    4.
    Är bottenmete det effektivaste? Och i så fall vilket bottenmete sätt är de bäst?
    5.
    Bästa betet?
    6.
    Bra ställen på Gotland? Katthammarsvik är inte alls för långt bort, bra ställe?
    7.
    Är fisken svårfångad? Självklart är det ingen som kan svara på hur många flundror man får upp på en dag, men uppskattningsvis hur mycket är rimligt. Ett par eller tiotal?

Söker inte alla svar från en och samma person, mycket frågor men jag uppskattar om jag kan få svar på de mesta.

Skitfiske på er!

Ska försöka svara på det jag kan. Det andra får någon annan svara på.

1. Absolut!

2. Ingen aning. Kvällen?

3. Jodå. Gå ut på piren i Visby hamn.

4. Inte säker på om det är bäst, men det ger helt klart bra resultat!

5. Ingen aning.

6. Ingen aning om det bästa stället då jag inte fiskar flundra, men vet att piren i Visby hamn är en het plats.

7. Jadu.. Säkert över 10 i alla fall, om du fiskar i nån timme.

När skall du hit?

Lycka till!
    Mvh,
    Jonatan

Kommentera

Ursprungligen postat av Denbo Visa inlägg
      Vi har i många år haft landställe på Gotland (Roma). Morfar har alltid fiskat flundra med nät och båt osv.

Jag själv är på Gotland varje år, mest på sommrarna och nu i sommar tänkte jag ta med ett par fiskespön. Fiskar mycket här hemma i Stockholms skärgård, men har aldrig någonsin fiskat på gotland tidigare och inte flundra över huvud taget. Jag har lite frågor om flundra fiske eftersom det är de jag tänkte fiska nu i sommar.

1.
      Kan flundra fiskas på sommrarna?
      2.
      Vilka tider på dygnet är bäst för flundrafiske?
      3.
      Eftersom jag inte har tillgång till båt så undrar jag om man även kan lyckas från land att få upp flundra?
      4.
      Är bottenmete det effektivaste? Och i så fall vilket bottenmete sätt är de bäst?
      5.
      Bästa betet?
      6.
      Bra ställen på Gotland? Katthammarsvik är inte alls för långt bort, bra ställe?
      7.
      Är fisken svårfångad? Självklart är det ingen som kan svara på hur många flundror man får upp på en dag, men uppskattningsvis hur mycket är rimligt. Ett par eller tiotal?

Söker inte alla svar från en och samma person, mycket frågor men jag uppskattar om jag kan få svar på de mesta.

Skitfiske på er!
      1./Jo, fast inte bästa årstiden.
      2./På sommaren kväll och morgon.
      3./Jo, ifrån hamnpirar går det bra.
      4./Behöver det inte vara, beror hur mycket skräp det är på botten.
      Flundran äter inte bara på botten. Du kan loda med ett blysänke och flöte för
      att se hur djupt det är och lägga betet 50-100cm ovan botten.
      5./Daggmask, kokt räka är bra.
      6./Se 3.
      7./Omöjligt att svara på, du kan räkna med lita andra arter som gör besök, id, tånglake, rötsimpa, piggvar, havsöring, torsk, abborre och gädda.
      Vanligast är nog id och abborre runt kusten.
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Fast visst är det väl mest mat på flundran under sommaren? Augusti-September typ?

Eller?

Kommentera

Ett tips om du provar piren i visby kan vara att ta med ett strömmingstackel och dra upp lite strömming (längst ut vid piren). Sen skär du till dom till lagom stora betesbitar att bottenmeta med. Har funkat bra

Kommentera

Monkey D Ruffy

Tack för svaren! Jag ska dit först om 2,5 Vecka, sen ska jag dit en månad i sommar.

Tack för övrigt alla!

Behöver fortfarande svar på något skjysst bottenmetetips för just flundra, skicka gärna bild! Sen så har jag hört som Alessandro tidigare skrev att räka ska vara bra? Är det bara att gå o handla lite HG räkor på ICA, skalade eller med skal? Och då delar man dom i mindre bitar?

Mvh

Kommentera

Med skal så sitter dom bättre på kroken.
              Köp gärna krokar med hulling på skaftet, typ mustad 92247 i storlek 2.
              Dart har lodsänke med kork i botten där man sätter kroken, sen är det bara att loda och kolla hur djupt det är med hjälp av flötet.
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Denbo Visa inlägg
                Monkey D Ruffy

Tack för svaren! Jag ska dit först om 2,5 Vecka, sen ska jag dit en månad i sommar.

Tack för övrigt alla!

Behöver fortfarande svar på något skjysst bottenmetetips för just flundra, skicka gärna bild! Sen så har jag hört som Alessandro tidigare skrev att räka ska vara bra? Är det bara att gå o handla lite HG räkor på ICA, skalade eller med skal? Och då delar man dom i mindre bitar?

Mvh
                Köp också en burk inlagd majs. Skall tydligen vara en hit, dock inget jag testat själv.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...