Fiske kring Sudret, Hamra, Barshageudd, Hoburg, Kättelvik, Stockviken osv - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske kring Sudret, Hamra, Barshageudd, Hoburg, Kättelvik, Stockviken osv

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske kring Sudret, Hamra, Barshageudd, Hoburg, Kättelvik, Stockviken osv

Att öringfisket är bra på norra delarna av Gotland är allmänt känt. Men hur står det egentligen till med fisket kring Storsudret?
    Som på många andra ställen runt ön hade vi ok gäddfiske och fina borrar för 25 år sedan, sen var torskfisket riktigt bra och kul med fin fisk på relativt grunt vatten.
    Bor på Gotland ett par veckor på sommaren och åker även ner på en del höst- och påsklov. Fiskat hela mitt liv, mest tävlingsmete men även mycket öring, och jiggfiske kring huvudstaden.
    Gjort sporadiska attacker efter öring längs kusten på Storsudret, men med dåligt resultat. I påskas körde jag ett par timmar varje morgon på olika platser runt sudret. Samma visa varje gång, ser kalasbra ut och det bara skriker öring om vissa platser, men inte ett knack, inga följare.
    Kollat runt på nätet, och ingen info om lyckade öringturer på Sudret går att finna. Så nu undrar jag, är det någon som lyckats bra med öringfisket längst ner på södra Gotland.

Skulle jag vara öring skulle jag gladeligen härja runt kring Hoburgen och upp längst kusten mot Västlands på västsidan, och upp mot Stockviken på ostsidan.
    Sommarfisket har jag inte ens bemödat mig på, efter flera år av dåligt fiske efter de gyllene åren.

Tips, idéer och info om öringfiske, och annat fiske, längst ner på sudret mottages tacksamt, antingen här eller i pm.

//Bodster

Jag tror (är övertygad om/vet) att det finns bra havsöringlokaler runt om ön. De inhemska öringfiskarna mörkar på sina ställen och de man läser om är de dit "man" vill styra fisketuristerna. Själv har jag haft bra öringfiske mellan Fogelhammar och Sjauster på ostkanten. Jag vet att öringar fångats (i nät och på spö) inne i Laus vik. Inget av dessa ställen är "kända" öringlokaler men är bara förhålladena de rätta för öring (och de är det i princip överallt längs gotlandskusten) så finns det fisk där. Knepet är att veta var och när och att vara där då...

Kommentera

Jag är också säker på att det finns öring runt hela ön, men det skulle vara kul att höra om någon har haft bra fiske söder om Burgsvik. Uppgifter om annat lyckat fiske mottages även det.

Kommentera

Hej
        Vi har fiskat och fångat flera öringar på några platser mellan Rivet och Barshageudd. Men har bara varit där på dom platserna om våren. Tycker att det "luktar" öring nästan överallt på Gotland. Vi har haft bra fiske på Fårö och ända ner till Sudret. Platser som Lickershamn, Fröjel, Ekstakusten, Ryssnäs, Hultungsviken, Tofta skjutfält dyker upp i huvudet. Vi brukar köra efter filosofin pallfiske på höst och vinter och fiske i vikar och långgrunda stränder tidigt på våren.
        m v h
        Barabajare
        [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
        [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Klockers, tack för informationen (inget annat att vänta från en bajare;-)

Tröskade igenom vikarna kring Holmhällar rejält i påskas, blir till att testa igen i vår. Vem vet vi kanske ses i vikarna.

Kommentera

Den här informationen om fredningsområden kan ju ge en hint:

Fredade havsöringsåar och skyddszoner
            Under tiden 1 oktober t.o.m. den 31 december är allt fiske förbjudet i Östersjön kring följande åars mynning inom angivna områden:
            Själsöån, Kohlenskvarnån, Lummelundaån, Ihreån, Vaste å, Kioskbäcken, Vällesån, Arån, Hyluån, Hultungsån, Bångån, Vägumeån, Vikeån, Gothemsån, Storsundsån, Djupån, Nygårdsån, Histillesån, Halsegårdaån, Hugreifsån, Gartarveån, Bane å, Svajdeån, Lavasån, Tutenån, Närkån, Kvarneån, Snoder å, Varbosån, Robbjänsån, Kopparviksbäcken

Kommentera

Japp, Kvarneån är uppåt Västland från Hoburgen sett. Men det är väl enda lekån för öring på Sudret. Givetvis är öringfisket på Gotland som det här kring Stockholm, man tröskar på ett gäng timmar utan ett knack. Rätt som det är smäller det på kors och tvärs.

Var ett fantastiskt torskfiske kring holmhällar förr, superkul när torsken kom in på grunt vatten när det var kallt i vattnet. Men, det var då det.

Morfar hade bilder från urminnes tider på när fiskebåtarna lossade lax i Vändburgs hamn, ruggia mängder.

Tack för alla tips och idéer. Jag kommer inte gå nästa gång. Nu längtar jag till Gotland.

Kommentera

Morgonfiske på våren, nja, jag ställer mig tveksam till det, funkar bättre på hösten då vattnet håller på att kylas ner inte tvärtom. HÖ är temperaturkänslig som sagt. Aldrig fått nån HÖ på storsudret, men sundet emellan Heligholmen och Holmhällar ser ju intressant ut, om det nu inte går mest id där? Holmhällar hade bra torskbestånd under 1980-talet onekligen.
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...