Havsfiske norge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsfiske norge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Havsfiske norge

Vill gärna ha lite redskapstips för havsfisket i Norge(röst)
    Spöklass? Huvudlina diam.?
    Tackeltips för jigg och levande agn!

mm som finns att förtälja!

Levande agn är förbjudet (alltså levande fisk som bete) i Norge,
    så undvik detta...
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Sorry, skrev av ren vana menar tackel för hel agnfisk!

Kommentera

Rekommenderar ett spö i 20 lbs klass. Lämplig rulle är i 7000 eller calcutta 700 storlek. En kvalitetsrulle som mörrum eller calcutta är bäst, eftersom slitaget är stort. Själv kör Jag med powerpro 0,19 vilket räcker. grövre än 0,28 behövs absolut inte, Viktigare är att göra ordentliga knutarm typ palomar eller 8 varvs grinner...Provdra knutarna regelbundet. Cirka 200 meter flätlina är lagom. Under flätlinan kan Du ha nylon eller dacron som "backing", vilket är billigare.

Vi körde nästan enbart med shadar 15-23 cm, antingen tacklade efter spridare eller på jigghuvud. Lämpliga sänkesvikter för torsk-sej fisket är 100-150 gram. Fiskar Du med jigghuvud trassla det mindre, men å andra sidan blir det mer bottennapp. Vi provade nästan inget mete med hel sej, eftersom jiggarna fungerade bra. Kör Du med jigg och spridare så räcker en 8-10/0 enkelkrok dragen genom nosen bra. Lämplig tackellina är 0,80 nylon.

VI har varit på Vaeröy, ön strax norr om Röst 2 år i rad och toppat med torsk på 25,95 kg och sej på 18,2 kg, samt hälleflundra 11 kg..Personligen rekommenderar Jag Vaeröy framför Röst p g a kortare gångtid till fiskeplatserna. I somras så fiskade guiderna som bodde på Röst på sydväst om Vaeröy, dessutom finns bra flytbrygga på Vaeröy. Finns även en del andra arter som kolja, kungsfisk och plattfiskar, men det kanske inte är så intressant

Glöm inte heller ett bra drivankare.
        ?
        Hälleflundrafiskare

Kommentera

PS. Är det något mer Du undrar, så E-posta gärna uerkungen@hotmail.com
          Hälleflundrafiskare

Kommentera

hej
            Shimanos diaflash 6-12 lbs är ett kanon spö om man vill ha ett alraound spö. det går både att fiska lite lättare fiske med och samtidigt räcker det till att ta dom riktigt stora med. och till det en daiwa SG47 räkneverksrulle, Laddad med minst 400 m flätlina.
            Shadjiggar, jigghuvuden med hel sill eller sej. (Hälleflundragodis)
            Och Rappala magnum är kanonbeten efter torsk,sej,bleka och hälleflundra.

Mvh
            robert

Kommentera

du kan höra av dig om du vill ha mer tips

Kommentera

BBRF, du glömde ju Blekafiske, men jag har hört att du har svårt med artkännedomen ;-) Jag tror definitivt på ett riktat fiske på Bleka oxo i dessa vatten, storleken finns, min klubbkompis Alve tog en på 8,2 kg vilket är enormt fint :-) Men främst funkar nog fisket på bleka bra under de förhållanden som varit de senaste 2 åren, d v s smörväder. Kan vara svårare att pricka topparna under mer normala förhållanden misstänker jag...

Kommentera

Originally posted by m@
                  BBRF, du glömde ju Blekafiske, men jag har hört att du har svårt med artkännedomen ;-) Jag tror definitivt på ett riktat fiske på Bleka oxo i dessa vatten, storleken finns, min klubbkompis Alve tog en på 8,2 kg vilket är enormt fint :-) Men främst funkar nog fisket på bleka bra under de förhållanden som varit de senaste 2 åren, d v s smörväder. Kan vara svårare att pricka topparna under mer normala förhållanden misstänker jag...

Japp, glömde inte, väntade på ett utlåtande från blekaexperten........Givetvis så kan fisket riktas efter bleka. Såvitt jag vet så har det varit skralt med blekarapporter tidigare år.....I år var det väldigt hög vikt på dom, tror ingen vägde under 5 kilo, vilket är mycket bra. Kan som sagt ha berott på att vattentemperaturen var hög i år. Åker man i slutet på juli eller i augusti så ökanr nog chanserna för ett bra blekafiske..
                  Hälleflundrafiskare

Kommentera

Framförallt tror jag det också beror på det sätt flertalet fiskat på tidigare, Alves är tagen högt upp på en av topparna där man normalt sätt inte fiskar efter vare sig torsk eller sej...Men visst kan det också vara som du säger utöver det :-)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X