Fiskodling i damm (Rymt?) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskodling i damm (Rymt?)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskodling i damm (Rymt?)

Hej!

En vän till mig har en damm på sin tomt. Han planterade in karp där för att få lite liv i dammen och så att det skulle bli lite trevligare vatten. Nu var det dock så att efter den hade varit planterad där i ett par månader så kom det så mycket regn som det inte gjort på väldigt länge. Dammen blev lite översvämmad och det skapades en bäck ut till en annan bäck som leder ut i en större sjö. Spegelkarpen har nu alltså tagit sig ut till den större sjön, (eller om den kanske gömmer sig i dammen). Vad kan straffet bli för detta för min vän? Han hade inget tillstånd för att plantera in fisken... Dock behövs det ju inte det för dammar som inte leder ut till annat vatten och det gör ju denna i vanliga fall inte. En annan fråga: brukar spegelkarp leta sig ut i små bäckar eller ligger den gärna kvar i en stilla och fin damm med mycket föda? Svårt att se om dom är kvar i dammen nu när det regnar så mycket.

Mvh: Micke

Straffet blir att han får gräva igen dammen för hand med spade. Nä ni kan vara lugna,håller ni tyst så och vem ska bevisa vad osv.
    Risk finns att karpen kan ha letat sig ut men inte troligt att all karp såfall gjort det.
    Är karpen stora där? Lägg några fiskepass och se.

Kommentera

Stämmer det verkligen att det inte krävs tillstånd för inplantering i vatten som inte har till- & frånflöde?
      Det visste jag inte.

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
        Stämmer det verkligen att det inte krävs tillstånd för inplantering i vatten som inte har till- & frånflöde?
        Det visste jag inte.

Skulle tippa att det går under samma regler som finns till akvarium och trädgårdsdammar.

Men jag bara gissar.
        I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
        http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
        http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Det kävs tillstånd att flytta och att plantera ut fisk i en damm även om det inte finns frånflöde eller tillflöde, i princip gäller också detta trädgårdsdammar som man planterar in guldfisk (länstyrelsen bryr sig inte om trädgårdsdammar vad jag vet). För dessa dammar kan man i princip ta fisk ifrån vilket vatten som helst, fisken behöver inte vara godkänd av länstyrelsen eller av fiskehälsan om man har fått tillstånd ifrån länstyrelsen för inplanteringen.
          Tumlaren.
          trolling är livet

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
          20 svar
          2 575 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg skyler
          av skyler

Startad av OuintheWoods, 2023-07-21, 20:04
          3 svar
          396 visningar