Fiske i kommunala dammar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiske i kommunala dammar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiske i kommunala dammar

Jag har en fråga som jag tyvärr inte fått något riktigt svar på via min hemkommun.

Vad gäller för fiske i kommunala dammar?

Får man enligt lag fiska så länge det inte finns någon fiskeförbudskylt uppsatt?

(Jag vet några kommunala där folk fiskat upp karp och ätit upp. När jag påpekade detta till ansvarig på kommunen fick jag svaret att det är olämpligt. Alltså inget specificerat att det är förbjudet).
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
    Jag har en fråga som jag tyvärr inte fått något riktigt svar på via min hemkommun.

Vad gäller för fiske i kommunala dammar?

Får man enligt lag fiska så länge det inte finns någon fiskeförbudskylt uppsatt?

(Jag vet några kommunala där folk fiskat upp karp och ätit upp. När jag påpekade detta till ansvarig på kommunen fick jag svaret att det är olämpligt. Alltså inget specificerat att det är förbjudet).
    Borde finnas någon fiskeansvarig på kommunen eller nästa instans, länsstyrelsen som kan svara på din fråga( Johan Wagnström 040/044-25 20 36, Kerstin Söderlind, Länsstyrelsen). fiskekonsulten Mikael Svensson.

Sportfisketillstånd i kommuners mindre vatten kan vara lite lurigt.
    Krävs alltid fiskerättsägarens tillstånd, detta kan man t ex få genom att köpa fiskekort eller muntligt tillstånd.

Pm:a ifall du vill ha hjälp med specifik damm.
    Senast ändrad av Scaner; 2008-09-15, 09:59.

Kommentera

Att det inte finns någon skylt uppsatt innebär inte att du har rätt att fiska där. Anteckna telefonnummer och namn på personen som ger dig tillstånd så slipper du oroa dig för att någon ska klaga.
      [FONT=Verdana][/FONT]

Kommentera

Kommunala vatten förstår jag att kommunen ansvarar för. Har därför kontaktat den som är ansvarig inom min kommun men jag fick inget direkt svar. Det kanske inte finns någon policy. Det finns dock en damm i stan som har en "Fiske Förbjudet"-skylt - i det fallet är det solklart vad som gäller.

Det jag undrade var om detta regleras i lagtexten eller om det är upp till varje kommun att bestämma över "sina" vatten.

Kontentan av det hela: låt oss anta att jag fiskar i en kommunal damm (utan fiskekort - jag varken har något eller kan få tag på något). Då kan någon kommunanställd komma dit och be mig att packa ihop och gå hem men polisen har inte rätt att komma och ta mig för tjuvfiske.

Kommentera

Där jag bor så har den lokala fiskeklubben listat alla vatten.
          I alla komunens dammar med några undantag så får komunens invånare fiska utan kort.
          Undantag är dammar där man planterat ut fisk och klubben har ansvar för dammen där krävs fiskekort.
          Sedan finns det dammar och vatten i komunen som inte är komunens utan man måste ha tillstånd från markägaren (vissa har ju fiskekort).

Så råkar du fiska i en förbjuden damm där det inte finns skylt eller du kunnat hitta information, så är det tjuvfiske med allt som det kan innebära.

Fördelen med vår klubbs sida är att man ser var man skaffar kort m.m. och vad det kostar, samt var du kan fiska fritt.
          Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
          Nu även blog på gylta.blogspot.com
          Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Kommunala vatten förstår jag att kommunen ansvarar för. Har därför kontaktat den som är ansvarig inom min kommun men jag fick inget direkt svar. Det kanske inte finns någon policy. Det finns dock en damm i stan som har en "Fiske Förbjudet"-skylt - i det fallet är det solklart vad som gäller.

Det jag undrade var om detta regleras i lagtexten eller om det är upp till varje kommun att bestämma över "sina" vatten.

Kontentan av det hela: låt oss anta att jag fiskar i en kommunal damm (utan fiskekort - jag varken har något eller kan få tag på något). Då kan någon kommunanställd komma dit och be mig att packa ihop och gå hem men polisen har inte rätt att komma och ta mig för tjuvfiske.

Tyvärr så kan de ta dej för tjuvfiske fast det är kommunala dammar samma regler gäller där som i privata dammar.
            Bara där det är uttalat att man får fiska antingen genom muntligt tillstånd eller på något annat sätt, är det tillåtet att fiska enligt svensk lag.
            Alla som äger ett enskilt fiskevatten har rätt att bestämma vem som får lov att fiska där (undantagen är de såkallade fria fisken).
            I Malmö är det fiske förbjudet i alla dammar, men därimot är kanalen fri för fiske för alla samt Segeå i kommunens del.
            Tumlaren
            trolling är livet

Kommentera

Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
              Tyvärr så kan de ta dej för tjuvfiske fast det är kommunala dammar samma regler gäller där som i privata dammar.
              Bara där det är uttalat att man får fiska antingen genom muntligt tillstånd eller på något annat sätt, är det tillåtet att fiska enligt svensk lag.
              Alla som äger ett enskilt fiskevatten har rätt att bestämma vem som får lov att fiska där (undantagen är de såkallade fria fisken).
              I Malmö är det fiske förbjudet i alla dammar, men därimot är kanalen fri för fiske för alla samt Segeå i kommunens del.
              Tumlaren
              Du har inte helt rätt vad gäller Malmö. man får faktiskt fiska i de dammar som ligger vid postterminalen ; )

Kommentera

Du har inte helt rätt vad gäller Malmö. man får faktiskt fiska i de dammar som ligger vid postterminalen ; )

De ligger inte i Malmö:-) utan de ligger utanför Malmö. Nu räknade jag med de dammar som ligger inom stadskärnan och inte de som ligger ute på landet.
                Men är det konstaterat att man får fiska i dessa dammar.
                Tumlaren
                trolling är livet

Kommentera

Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
                  De ligger inte i Malmö:-) utan de ligger utanför Malmö. Nu räknade jag med de dammar som ligger inom stadskärnan och inte de som ligger ute på landet.
                  Men är det konstaterat att man får fiska i dessa dammar.
                  Tumlaren
                  I alla fall en kille på forumet fiskar där och han hänvisade till något skriftligt från kommunen om att fiske är tillåtet där.

Kommentera

I alla fall en kille på forumet fiskar där och han hänvisade till något skriftligt från kommunen om att fiske är tillåtet där.

Ok. jag har också bara hört att det är tillåtet, men aldrig sett något skrifligt på detta.
                    Tumlaren
                    trolling är livet

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
                    20 svar
                    2 635 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg skyler
                    av skyler

Startad av 95nilsson, 2024-07-11, 18:59
                    0 svar
                    177 visningar