Vad är det för fel på Hjälmaren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är det för fel på Hjälmaren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad är det för fel på Hjälmaren?

Tjo!
    Om man googlar på gädda+Vättern, Vänern, fryken Mfl så får man upp mycket om gäddfisket i resp sjö men googlar man på Hjälmaren+gädda så hittar man nästan ingenting.

Varför? Är det ingen som sportfiskar gädda eller mörkar alla Hjälmarfiskare eller finns det helt enkelt ingen gädda i sjön?

Jag köpte nyss ett sjökort och tycker mig se flera platser som borde hysa grova bitar. Sportfisket efter gös verkar inte vara direkt utbrett det heller.

Visst en och annan sportfiskad gädda har jag hittat lite text om men absolut inte så mycket som man borde i landets 3.e eller är det 4:e största sjö?

Är jag helt ute och cyklar nu eller? Någon som har någon teori?

//Cole
    http://sportfisher.se

Hejsan!
    Kan bero på att det finns ont om stora gäddor och gösar i hjälmaren.

Kommentera

Ursprungligen postat av Slith
      Hejsan!
      Kan bero på att det finns ont om stora gäddor och gösar i hjälmaren.
      Ja, kanske men det verkar inte rimligt. Förutsättningarna för stor fisk verkar vara bättre där än några andra betydligt mindre och grundare sjöar jag känner till och har tagit några runt och över tio kg i.
      Om man tittar på sjökortet så ser det faktiskt riktigt trevligt ut på sina ställen.
      Inga andra teorier?
      //Cole

Kommentera

Du har rätt. Sportfiske av "entusiaster" ser man nästan aldrig där jag håller till. Bara en o annan lokalboende och enstaka sommarfiskare som syns på sjön. Och söndagsseglare!! Har hänt mig ett flertal gånger att folk i dyra båtar stannar och frågar om vägen!! I en av Sveriges stenigaste sjöar!

Som sagt, nackdelen med sjön är att den är extremt stenig, speciellt på norrsidan, men det borde ju samtidigt ge bra uppväxtlokaler för fisken. Yrkesfiskarna kan ju inte komma åt alla vikar. Yrkesfiskarna är ca 14st.

Jag har tyvärr inte upplevt sjön som fiskrik. Visst står vårgäddorna tätt i vikarna men när det gått över så blir det inte så mycket mer. Nu håller jag mig endast kring Flatviken och är ingen större expert. Förra våren tog jag iallafall två över 9kg så tioplusarna måste ju finnas där någonstanns

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Ursprungligen postat av Ralf
          Du har rätt. Sportfiske av "entusiaster" ser man nästan aldrig där jag håller till. Bara en o annan lokalboende och enstaka sommarfiskare som syns på sjön. Och söndagsseglare!! Har hänt mig ett flertal gånger att folk i dyra båtar stannar och frågar om vägen!! I en av Sveriges stenigaste sjöar!

Som sagt, nackdelen med sjön är att den är extremt stenig, speciellt på norrsidan, men det borde ju samtidigt ge bra uppväxtlokaler för fisken. Yrkesfiskarna kan ju inte komma åt alla vikar. Yrkesfiskarna är ca 14st.

Jag har tyvärr inte upplevt sjön som fiskrik. Visst står vårgäddorna tätt i vikarna men när det gått över så blir det inte så mycket mer. Nu håller jag mig endast kring Flatviken och är ingen större expert. Förra våren tog jag iallafall två över 9kg så tioplusarna måste ju finnas där någonstanns
          Hej!
          Visst måste tiorna finnas, du tog två på nio inne i Flatviken som bara utgör en bråkdel av Hjälmaren.

Längre ut, där djupet ligger mellan 14-18 meter med många grynnor emellan borde hysa en del höstgäddor.

Jag ska snart flytta närmare Hjälmaren så till nästa år måste jag nog lägga några timmar i sjön och försöka lära mig den. Det borde helt enkelt finnas fina bitar där.
          //C

Kommentera

Finns massviss med fisk i hjälmarn... Gösen finns det massor av. samma gäller gäddan. Storleken på gäddorna kan ja tyvärr inte ytra mig om . Men gösen däremot vet jag att det finns fina... I svartån tex finns det väldigt feta gäddor.. Det jag har märkt med hjälmaren är att det är svårfiskat pga alla jävla stenar. Tror det är därför sportfisket är dåligt där. Ingen vågar sig ut med en trollingbåt eller liknande eftersom att dem inte känner sjön så väl. Men men.
            "Vi gör det i båten"

"Vi gör det på land"

"Vi gör det med gummi"

"Vi gör det för hand"

Kommentera

Ralf, du är dåligt påläst. Det är 14 yf i Örebro län. År 2004 var det 36 stycken med yf-licens i hela Hjälmaren - D,T,U län. Yf satte 262 tillståndsgivna bottengarn år 2003. Till detta kommer allt som inte är tillstånspliktigt och annat som bedrivs på enskilt vatten. Och om någon frågar sig varför sportfisket är dåligt i Hjälmaren kan man betänka detta.

Kommentera

Tänkte inte på att sjön ligger i över flera län.. Googlade bara som hastigast.. 36st!!! Inte underligt att jag inte får någon fisk :-).

Måste man ha drag på bilen för att räknas som en riktig fiskare?

Kommentera

Igårkväll rodde jag och Elsa drag utanför Läppe. Det fanns flera storryssjor där. Dessutom såg jag nät från lokalboende. Jag fick en 2kg- gädda. Husmodern i Elsa ville prompt göra pepparrotsgädda av den så gäddan har tagit sitt sista bett i en Terminator!
                  Den vi lånade båten av undrade om vi fastnat i vraket. Det skulle på 1800-talet ha förlist en gjutjärns lastad skuta där. Ett ton järntackor vore en fångst att tala om!
                  Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

En orsak kan också vara avsaknad av bra sjösättningsramper. De flesta är nu försedda med låst bom. De jag känner till är hampetorp bredvid färjan till vinön och fiskeboda. Någon här på forumet kanske känner till vart det finns fler icke bomförsedda ramper i hjälmaren? Annars borde hjälmaren ha potential. Har ofta tittat på sjökortet och lockats av att prova trolla utefter grusåsen som löper från vinön till Lungers udde.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
                    20 svar
                    2 626 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg skyler
                    av skyler

Startad av 95nilsson, 2024-07-11, 18:59
                    0 svar
                    153 visningar