Helgasjön i Växjö betesval/hotspots - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Helgasjön i Växjö betesval/hotspots

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Helgasjön i Växjö betesval/hotspots

Hej
    jag tänkte jag skulle testa gösfisket i helgasjön i växjö.
    någon som kan tipsa om betesval och bra platser i sjön.

tjenare, en växjöbo så trevligt... jag bor i rottne och är utan båt här i trakterna, vore kul å hänga med nån gång kanske? har aldrig fiskat i helgasjön men har hört att där ska finnas fina gäddor, men har hört att gösen gått tillbaka vet inte om de stämmer

Kommentera

Hej, har inte fiskat så mycket i Helgahavet..kanske ett par gånger. Grabbarna på Cityfiske i Växjö kan nog ge lite tips. Sen hade Anders Forsberg (Fiske för alla) ett repotage om gäddfiske i Helgasjön för ett år sedan...eller två!

Kommentera

Hejsan !

Jag fiskar hela sommaren, och en vecka på hösten och en på våren i en sjö som heter Åsnen, som ligger väldigt nära Helgasjön. I Åsnen tycker jag vita eller starka färger (gult tex) funkar bäst till gös. Dom metoderna jag använder är jigg och trolling. Jigg, som jag tycker är de roligaste sättet. Kräver att du vet vart gösen står. Annars så trollar jag och de är väldigt bekvämmt att vissa stunder kunna luta sig tillbaka och helt plötslig se spöna böja sig o rullen tjuta...
        Jag tycker ifall du fiskar med små wobblers (10cm) så får du många men små (under 2kg) men det kan va det ända som funkar ifall gösen är lite grinig. Och stora beten, typ Westin-jätte brukar va bäst när gösen är hungrig och då får du ganska många hugg, men fler som bara "Smakar" på betet, och därför finns riksen att du vissa dagar tappar ganska många fiskar. Men nästan alla av fiskarna kommer ligga över 2kg.

Mvh Gurra
        bf

Kommentera

Hej
          Lite resultat från tidigt(06.00)oktober fiske.
          Testade att trolla uppe vid stojbyviken med gott resultat, färgerna och vobblerna för dagen var Cisco kid röd/vit, gul/svarta ränder, Smithwick/Papegoj färgad,Nilsmaster grön med oranga ränder+ orange/gula ränder. hade gott om hugg och några tappade på väg in .
          Men dagen var helt klart lyckad några gäddor blev det som landades, inga jättar men men dom låg mellan 2.5-3kg, alla släpptes tillbaka för att växa till sig för framtida stor fångster .
          Tyvärr så lyste Gösen med sin frånvaro men nästa år så jä.... ,

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Bergman, 2004-07-26, 14:47
          20 svar
          2 628 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg skyler
          av skyler

Startad av 95nilsson, 2024-07-11, 18:59
          0 svar
          153 visningar