Vad är fördelen med BOLT? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är fördelen med BOLT?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad är fördelen med BOLT?

Vad är egentligen grejjen med att BOLT-meta?
    Är inte insatt för fem öre i det här med mer avancerade mete-
    tekniker men är nyfiken vad som är grejjen med BOLT?
    - T e a m O d i n -

enda fördelen jag ser med det är att man kan fiska med ett par larm medans man sover..på så sätt får man ut så mycket fisketid som möjligt.jag har själv provat bolt på ruda ett par gånger och har inte fått en fisk på det, men där emot har flötmete gett 3-5 fiskar per gång.
    UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
    minken.bloggsida.se/

Kommentera

Är egentligen inte heller så insatt i detta, men svarar ändå

När du boltfiskar så självkrokas fisken... Den tar betet, sedan så har man man en större tyngd fastsatt i tafsen(fixed), eller delvis fastsatt (semi-fixed).... När fisken drar iväg betet så blir det ett ryck när linan sträcks upp och kroken fastnar... Detta gör att fisken nästan aldrig sväljer betet. Du slipper sitta och vara beredd att göra mothugg.

När tyngden är semifixed så lossnar tyngden från tafsen vid ett visst motstånd...

Mjo, det är nog typ det jag vet om bolt... ofta gör fisken en rusning när den blir krokad... antar att det är därför det kallas bolt?... Bolt = rusning, skena iväg... typ

Hoppas jag inte skrivit allt för galet, men det är såhär jag uppfattat att det fungerar, rätta mig om jag har fel.

Skitfiske på er

Kommentera

Ursprungligen postat av Golden
        Är egentligen inte heller så insatt i detta, men svarar ändå

Skitfiske på er
        Sånt här är ju alltid kanonskönt att få höra om man ovetandes undrar något. Precis som folk som rekomenderar utrustning de inte vet hur man använder en gång...

Nu är dock din beskrivning bra så jag klankar inte

Bolt är precis som det låter, en metod där man utnyttjar fiskens flykt då den sticker iväg. Anledningarna kan vara flera, man får helt enkelt fråga sig själv vad man vill uppnå med denna metod.

Själv använder jag den därför att det är en grymt effektiv metod för att kroka fisken och inte missa de få hugg man kanske får under ett 12 timmarspass i tröga vatten. Fisken kan ofta vara skygg och försiktig och man får inte så många chanser om fisken kommer in på mäskplatsen och behagar ta krokbetet.

Somliga hävdar att det skulle vara mindre känsla, eller slappare fiske osv. Själv är jag mån av effektiviteten och skiter blankt i om metoden heter flötmete eller bottenmete. Fiskar jag exempelvis Sutare en natt mellan klockan 21-11 kan jag välja att fiska effektivt med bottenmete (boltrig) eller att sitta vaken 14 timmar och stirra flöte. Detta har självklart att göra med hur min övriga vardag passar in i detta fiske, och för min del är det av praktiska skäl bättre att fiska effektivt med bottenmete än att sitta vaken hela passet. Jag lägger om spöna i princip varannan timme och förstås efter varje hugg, så det är knappast rätt att säga att man slänger ut sina tackel och bara väntar...

Vad gäller känslan så går jag igång många gånger mer på att väckas av ett skrikande larm när en fisk river lina av spolen än ett flötmete. Men jag tycker även att flötmete är ruggigt skojigt och läckert

I ett vatten där fisken är mindre skygg, större till antalet och mer lättfångade och dagaktiva skulle jag säkert kunna flötmeta i högre utsträckning...
        Senast ändrad av SharperCarper; 2006-08-22, 23:44.
        Small carp, big carp, rare carp, different carp, wild carp, difficult carp, and then just carp again...

Kommentera

SharperCarper

Kommentera

Kom att tänka på...

...att det känns nästan som om Bolt har blivit metets variant på Buster Jerk. Effektiv, men påhoppad av många
            Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

det jag tycker är fel är att många ungdomar börjar sin metkarriär med just boltfiske!ni missar hela grejen med mete.en liten fråga till jon;har du någonsin fått en fisk på flötmete eller utan larm?
              UFF

krångla inte till det.

StarBaitsHunters
              minken.bloggsida.se/

Kommentera

In fact Bolt rigs/shock rigs self hooking devices, call them what you like! They take the essence out of fishing! Rip the soul & Romance out of it. Instead of setting the hook you’re self you rely on a type of baited snare to do the job for you! Trapping rather than fishing springs to mind.

/William.
                I think I fish, in part, because it's an anti-social, bohemian business that, when gone about properly, puts you forever outside the mainstream culture without actually landing you in an institution. It's a nice position. No one considers you to be dangerous, but very little is expected of you.

- John Gierach

Kommentera

...sedan jag började bolta med blyad feeder och kort tafs, ca 12 cm och looprigg, har krokningsfrekvensen ökat enormt... Fisken/ sutaren tar och sitter suveränt... De sex senaste nappen har alla slutat i landad fisk...
                  "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                  "Keep it simple"

//Jan O
                  www.fisheco.se
                  www.brofiske.net
                  www.magazinefisheco.se

Kommentera

Som Waterlog säger, så tar boltriggar bort en av fiskets största behållningar, nämligen att själv få sätta fast fisken, men man måste vara lite realistisk. Om man fiskar en bra bit ut under en lång tid, är det helt kört att flötmeta eller använda frilina med någon direkt skärpa. Jag själv boltar stenhårt när jag metar karp av just den anledningen, men får jag en möjlighet att välja, åker flötmetet eller frilineriggen fram direkt. Precis som SharperCarper uttrycker det, effektivitet måste ibland få gå främst...även om Chris Yates aldrig kommer att hålla med om det ;-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28
                    5 svar
                    284 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Villespinn91  
                    Startad av alfons74, 2024-04-27, 11:18