Var går era fluorocarbontafsar av? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Var går era fluorocarbontafsar av?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ja ett tapp på mer än 50 % låter ju inte direkt upplyftande, åtminstone 80-95 % bör man få genom en bra knut...

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
      Testat denna nu med och den ligger där runt 7-8kg den med.
      Går av på samma sätt.

Om det ska vara på det sättet så är ju FC inte riktigt grejen för mig
      Testar du på olika FC elr bara den skiten du skrev i första inlägget? Annars är ju förslaget å göra de, då den du kör med verkar paja när de knyts.
      Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
        Testar du på olika FC elr bara den skiten du skrev i första inlägget? Annars är ju förslaget å göra de, då den du kör med verkar paja när de knyts.
        Exaktemente! För att veta om det blir så dåligt som du beskriver (50% av angiven brottstyrka när du knyter) så måste du VETA att den på förpackningen angivna styrkan (16 kg) verkligen stämmer. Det har ju hänt att man fått tag i en rulle med dålig lina...

Kommentera

Jag testade med Trilene 0,34 som ska ta 10kg.
          Denna går upp till ca 6kg innan den brister, precis på samma sätt som den andra, i knuten där man rundar lekandet.

Visst, 10% bättre men inte helt bra. Jag vill gärna kunna räta ut krokar på samma sätt som jag kan när jag använder enbart flätlina
          Ingen fisk är chans för fisk.
          https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
          https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
            Nu har jag provmätt lite vad det handlar om för vikter.

Med en grinnerknut med 4 varv och lim går den av vid 8kg.
            Vid jänkarnas noname utan lim går den av vid 7kg.

Så det är ungefär samma med andra ord.

Linan ska klara 16kg.

Så det är ungefär halva vikten.
            Glömde nämna i mitt förra inlägg att när du jämför knutens styrka mot linan så kan DU INTE förlita dig på de uppgifter om linans brottlast som står på spolen. Många linor man köper så är denna uppgift rena rama fantasisiffror. Flätlinor som ska klara 30 kg går av runt 12-15. Man gör dessa prov i maskiner på ett speciellt styrt sätt som man inte kan efterlikna hemma. Siffrorna fungerar bara som jämförelse ena linan mot den andra men knappt det.

Provdra linan utan knut. Linda linan flera varv runt två runda föremål och säkra med tejp. Många varv gör att den inte kommer att glida. Möjligtvis kommer den då att gå av mitt på och då får ett svar på att linan kanske inte alls håller de 16 Kg som uppges. Skulle nästan kunna gissa på att den går runt 10 Kg och då är 8 Kg för knuten inget dåligt resultat utan helt normalt. Men detta måste du utvärdera.

Visst skiljer det i brottstyrka mellan olika knutar. Det är inte alltid så att en bra knut alltid är den mest lämpliga. Man har ju även andra krav på en knut. Den ska vara lätt att slå. Lätt att få tight och rätt åtdragen. Man vill även ha en knut där "tag end kan kapas så nära som möjligt.

Men gör gärna prov med Lee Tauchen och även prefection loop. Loopen är VÄLDIGT enkel att slå, blir alltid bra resultat enda baksidan är att linan går inte rakt genom knuten utan man får en liten vinkelställning i draglinan.

Jag brukar gå bakvägen. Tar en lina som ligger över den lasttålighet jag vill ha. Jag börjar med att bestämma att jag vill ha en tafs som ligger tex 50% över linans brottlast (provdragen EJ angiven) Får jag då svar att min knut tål 15 Kg så struntar jag i vad lintillverkaren sätter för uppgift på linan. Dessa uppgifter är inget man har nytta av i praktiken.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
              Glömde nämna i mitt förra inlägg att när du jämför knutens styrka mot linan så kan DU INTE förlita dig på de uppgifter om linans brottlast som står på spolen. Många linor man köper så är denna uppgift rena rama fantasisiffror. Flätlinor som ska klara 30 kg går av runt 12-15. Man gör dessa prov i maskiner på ett speciellt styrt sätt som man inte kan efterlikna hemma. Siffrorna fungerar bara som jämförelse ena linan mot den andra men knappt det.

Provdra linan utan knut. Linda linan flera varv runt två runda föremål och säkra med tejp. Många varv gör att den inte kommer att glida. Möjligtvis kommer den då att gå av mitt på och då får ett svar på att linan kanske inte alls håller de 16 Kg som uppges. Skulle nästan kunna gissa på att den går runt 10 Kg och då är 8 Kg för knuten inget dåligt resultat utan helt normalt. Men detta måste du utvärdera.

Visst skiljer det i brottstyrka mellan olika knutar. Det är inte alltid så att en bra knut alltid är den mest lämpliga. Man har ju även andra krav på en knut. Den ska vara lätt att slå. Lätt att få tight och rätt åtdragen. Man vill även ha en knut där "tag end kan kapas så nära som möjligt.

Men gör gärna prov med Lee Tauchen och även prefection loop. Loopen är VÄLDIGT enkel att slå, blir alltid bra resultat enda baksidan är att linan går inte rakt genom knuten utan man får en liten vinkelställning i draglinan.

Jag brukar gå bakvägen. Tar en lina som ligger över den lasttålighet jag vill ha. Jag börjar med att bestämma att jag vill ha en tafs som ligger tex 50% över linans brottlast (provdragen EJ angiven) Får jag då svar att min knut tål 15 Kg så struntar jag i vad lintillverkaren sätter för uppgift på linan. Dessa uppgifter är inget man har nytta av i praktiken.
              Bra input precis som förra gången TACK!

Självklart känner jag till de saker som du säger. Men hade hoppats att man skulle kunna komma upp lite mer i vikt.
              Men då väl knepet som du säger att gå bakvägen och öka på i dimension för att få till rätt hållfasthet.

Får se om jag får möjlighet att testa när den brister rakt av. För kompisen räcker nog 8kg men jag känner att det är lite klent

Kommentera

Har du en rulle/spö som klarar 8kg rakt upp å ner då?

Vet inte vad för fiske du tänkt å använda "tafsen" till, men jag antar... Borre?

Men en...Shimano stella 2000 som jämförelse har 2.9kg bromsstyrka och deras 4000 ligger på 10.8kg, vilket är sjukt då andra rullar oftast ligger runt 2-3kg i dem storlekarna.
                "Norge" rullar å andra vidunder som andra exempel brukar inte ha mer än 8-12kg i vilket fall som helst. De är mer följsamheten man vill åt i bromsen, visst alla kan få "mer" bromsstyrka igenom å hålla på spolen... Eller skita i å serva den så bromsen är lika mjuk som en sten...

Jag brukar köra .23 fc till mitt borre fiske. Har tagit många 1kg+ fiskar på de, visst sätter du dig i en stock så är de ändå hejdå, oftast... Men tror inte de hjälper att kunna räta krokarna alla gånger då den oftast sitter så själva jigghuvudet sitter fast i stocken (Därför de oftast hjälper å rycka lite försiktigt åt olika håll med spöet)

Ska inte sticka iväg från ämnet för hårt innan jag vet vad för fiske du sysslar med...

Edit: damn y bågen!
                Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen
                  7-8 kilos dragstyrka på tafsknuten låter alldeles utmärkt i mina öron.....slirbromsen på de flesta rullar vi fiskar med är sällan inställda på mer än några kilos dragstyrka och då känns det som både hängslen och livrem och lite till att behöva högre draghållfasthet på tafsen....

Just My Opinion....

/S
                  Jo, stämmer nog i många fall men där jag fiskar större delen av min tid är det fullt av sten och när krokarna fastnar där så är det rätt fint att kunna räta upp dem och kunna få tillbaka "resterna". På det sättet slipper man sätta 5 jiggar på 30minuter och kanske bara sätter 1 istället.

För det normala fisket kan det vara som du säger, men jag är mästaren av bottennapp och då vill man ha möjligheten att få loss skiten

Som jag sa innan så har min kompis ett annat sorts fiske där han inte sätter sina jiggar på löpande band(han fiskar på ett annat ställe) och då duger det utmärkt för honom. Så jag får knyta upp tafsar till honom i denna kalibern och testa med grövre, kanske runt 1mm till mig.

Kommentera

Vad har du för lina på rullen och vilken broms klara den? Tänk på att även om flätlinan du har lovar 20 Kg så brister den ofta långt för det.

Naturligtvis inser jag att du känner till det jag sagt men det är inte alla som tänker på helheten även om man har kännedom. Vet av egen erfarenhet att det är lätt att snöa in på knutjävlarna och så glömmer man kolla övriga delar som linan mm.

Men vad är det du fiskar om 8 Kg inte räcker. Tror du nämnde 0,50 FC tafs så det bör ju inte va gädda, jag kör 0,92 FC eller 1-1,2 Nylon och då är det inte brottlasten som är avgörande utan att tafsen tål gäddtänder.

2 saker du kan ändra om nu lekandet skär av linan där den går runt ringen är att ta en större lekande med lite grövre gods eller ta linan 2 varv genom ringen. Det är lätt att tänka att det är ju marginell skillnad så det har väl ingen betydelse! ! men går du från en ring som har 0,8 mm gods till en storlek större som har kanske 1 mm. Så ökar du radien på linans omlopp med 25% från r=0,4 till r=0,5. Dessa 25% kan ge avsevärd effekt på linans egenskaper där den belastas mot ringen i lekandet. Det är ofta dom små detaljerna som gör det.
                    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
                      Jag kör en Trilene-knut på alla tafsar, flätlinan går av i knuten elr mitt på innan tafsen går av... Jag kör dock Trilene. Tror inte dem andra märkena som kopierat lyckats så bra...
                      Jag förstår inte riktigt vad du menar. Trilenes fluorocarbon är inte originalet. Seaguar är uppfinnarna av fluorocarbonlinan (dock inte materialet i sig).

Jag håller med om att Trilenes FC är riktigt bra. Så pass bra att jag inte bemödat mig med att testa andra fabrikat.

Värt att tänka på är att köpa tafslina som är 100% fluorocarbon.
                      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tubbeg, 2024-04-02, 21:28
                      5 svar
                      283 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Villespinn91  
                      Startad av alfons74, 2024-04-27, 11:18