krokstorlek vid flugbindning. vilka olika storlekar behöver man - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

krokstorlek vid flugbindning. vilka olika storlekar behöver man

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hittade en sida, tror den var dansk, där man kunde beställa krokar. Sjukt smidig sida. Först valde man vilken modell på krok man ville ha, sen kunde man fritt skriva i hur många man ville ha av respektive storlek. Visserligen var väl priset inte som när man köper 100 krok för 125:-. Men det var sjukt smidigt. Tror det var Tiemco eller Mustard krokar de sålde, om jag inte minns fel.

Det tråkiga är att jag inte hittar sidan igen. Någon som vet vilken sida jag pratar om?

Skulle vilja kika lite närmare på den.

Kommentera

Var inget... hittade den http://www.taimen.com/sv/se/
      Men hade lite fel. Var ingen dansk sida och krokarna var Akita. Vilket iofs inte säger mig ett skvatt...
      Det var inte heller så att man kunde välja antal. Det var 20st/ask. Men rätt juste pris i alla fall.

Men smidigt sätt att beställa på tycker jag.
      Senast ändrad av Sverker; 2014-06-15, 21:48.

Kommentera

Tänk bara på att Akita är hullinglösa.

Du har ju Mistpool också: https://mistpool.com/?language=sv
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag funderar på att enbart fiska med hullinglösa krokar. Testade det i Baltak när jag var där för någon vecka sen. Blev förvånad
          över hur smidigt det var att kroka av fisken vid C&R.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
            Tänk bara på att Akita är hullinglösa.

Du har ju Mistpool också: https://mistpool.com/?language=sv
            Perfekt! Tack för tipset.

Kommentera

Ursprungligen postat av wolewoo Visa inlägg
              Jag funderar på att enbart fiska med hullinglösa krokar. Testade det i Baltak när jag var där för någon vecka sen. Blev förvånad
              över hur smidigt det var att kroka av fisken vid C&R.
              Då ska du akta dig för hulling lösa med rak krok spets. De kan flytta sig under drillningen och ta nya tag, och på det sättet riva upp otäcka sår i fisk munnen. Maruto D04 t.ex. har böjd spets.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
                Perfekt! Tack för tipset.
                Varsågod.

Kommentera

Jahopp...
                  Än en gång varit in i en fiskebutik som haft lite flugbindningssaker de inte lyckats bli av med där jag med glädje dykt ned i bara för att i min iver köpa nåt som jag sedan när jag kommer hem inte ha en aning om jag ska ha det till... att jag aldrig lär mig... Men i detta fall läste jag fel på förpackningarna och blandade ihop det lite. Det var en låda med krok. Det fanns både för torr- och våtflugor. Men i min iver läste jag inte ordentligt utan kollade mer på krokstorlek. Nu sitter jag här med två förpackningar av Mutad stl 18 o 20 av modellen shrimp/caddis modell: 80250 utan att ha en aning om vad jag kan binda med dem då jag inte var uppmärksam nog att titta på dem. Men det kanske går alldeles utmärkt att använda dem även som "vanlig" torrflugekrok och binda det mesta med dem? eller? Annars tacksam för tips på flugor jag kan binda på dessa små krokar...
                  Senast ändrad av Sverker; 2015-06-19, 17:09.

Kommentera

Shit happends i rena ivern ibland. Men ingen fara på taket!

Mustad 80250, är ju motsvarigheten till Kamasan B100. Alltså, så kan du binda Fjädermygg kläckare och Mygg puppor på #18 kroken och något litet över stora Streaking Caddis, Nattslände puppor och Märlkräftor på #10 varianten t.ex.

Det finns några fina mönster på Mygg kläckare och deras puppor på You Tube. Buzzer, är det engelska namnet för div. Myggor.

Skadar inte om du köper sådana böjda krokar i storlekarna 12, 14 och 16 så småningom också. De kommer du att ha glädje av.

Ha en bra Midsommar!
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2015-06-19, 14:25.

Kommentera

Sorry men jag skrev fel i föregående inlägg. stl 18 och 20 ska det va, inget annat. Ändrar även i inlägget. Men då kanske det bara är att ändra till något lite mindre streaking caddis, nattslände puppor och märlkräftor
                      Glad midsommar och tack för tipsen

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av andreas@ramtveten.se, 2024-08-08, 15:34
                      1 svar
                      175 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Arbetar...