Tailbeten - enkla och effektiva! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tailbeten - enkla och effektiva!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tailbeten - enkla och effektiva!

På förfrågan kommer här instruktioner på hur jag gör för att bygga ett fångstgivande tailbete.

Mycket nöje och skitfiske!

Gör ditt eget Tailbete

Tailbeten har blivit lite av mina favoriter med en självklar plats i min betesbox, särskilt under den kallare delen av året. Inledningsvis så var det köpta Hell-Tails som gällde, men de är dyra i inköp och dessutom ville jag ha tailar för olika djup. Alltså blev det till att tillverka själv. Sedan i våras har jag även ett personbästa tagen på en egen tail.

Jag och många med mig har sett och imponerats av de fantastiska kreationer som många betessnidare har gjort och visar upp på diverse forum. Det är inte utan att man själv skulle vilja tillverka beten med samma finish men faktum är att enklare modeller fiskar minst lika bra. Jag tänkte alltså med denna beskrivning vilja uppmuntra särskilt de som har funderat på betestillverkning men inte riktigt har kommit till skott. Flera jag har pratat med har en bild av att tillverkningen skulle vara komplicerad och inte minst kräver större investeringar i form av specialverktyg och helst en egen verkstad.

Utrustning

För att skapa ett tailbete krävs inte en verkstad med tillgång till arbetsbänk, slipmaskiner, sticksågar, torkhjul, E-Tex, Air-Brush, ädelträ och allt som man ”ska” ha. Jag tillverkar mina beten hemma i lägenheten. Man behöver inte krångla till det utan klarar sig bra med enkel utrustning: Morakniv, sandpapper, borr, litet skruvstäd, tång, såg (använder min Leatherman), koppartråd (eller skruvöglor), epoxylim, färg, penslar, båtlack.

Jag börjar med att lägga ut några tidningar på golvet för att lättare kunna städa undan (uppskattas av flickvännen).

Tillverkning

Som trämaterial använder jag uteslutande furu som jag köper i form av rundstavar med olika tjocklekar. Jag börjar med att såga till ett par bitar i de längder jag vill ha (ca 12cm) och täljer sedan till formen på dem. Lättast är det att först tälja till önskad profil, sedan gå över till sidorna och slutligen jämna ut och finslipa. När jag är nöjd så slipar jag tailen med sandpapper.

För att blya kroppen så gröper jag ur undersidan av betet (förborrar och använder kniv), fyller med önskad mängd kulbly och förseglar med epoxylim.

Mängden bly (och hur mycket du måste gröpa ur) beror givetvis på hur snabbt du vill att betet sjunker. Jag placerar blyt för att få en låg tyngdpunkt och ett bete som håller sig på rätt köl i vattnet. På djupgående modeller lägger jag tyngdpunkten längre fram men i praktiken verkar det inte vara så noga. I samma fas fäster jag öglorna. Inledningsvis använde jag skruvöglor men jag har nu gått över till tvinnad koppartråd som limmas fast.

Nu ska betet målas och lackas. Färgen jag använder är bl.a. från provfärgsburkar som köptes billigt. Tror dock att oljebaserade hobbyfärger fäster bättre. För att få färgövergångar använder jag dels målartejp för skarpa och jämna övergångar och en bit tvättsvamp för att få en mer utflytande övergång.

Så till lackningen. Jag använder i nuläget båtlack men ska framöver testa med något starkt golvlack. I första omgången lägger jag på ett lager med utspäd lack och sedan lackar jag betet 4-5 gånger. Det kan påpekas att båtlack är starkt och segt men att det inte utgör något fullständigt skydd mot vassa gäddtänder. Man måste således reparera betet emellanåt (dock inte i samma omfattning som på Hell-tail där lacken spricker och flagnar). Nedan får papegoj-tailen en välförtjänt påbättring efter ett gäng gäddor och bl.a. ha fått känna på hur det känns att sitta mellan käftarna på en 11kgs gädda. De andra får ett lager med utspädd lack innan målning.

Slutligen så monterar jag två trekrokar på betet varav en bakre med en avkortad curlytailjigg.

Att fånga fisk på ett egenhändigt tillverkat bete ger en ny dimention till fisket!

Lycka till med tillverkningen!

/Tailrunner

Av någon anledning så syns bara en eller två av totalt sex bilder när jag öppnar denna tråd (olika bilder varje gång)? Är det bara på min dator (Mac) det blir fel?
    Senast ändrad av TailRunner; 2007-11-22, 20:02.

Kommentera

Tack för en bra och enkel beskrivning...

Kommentera

Vilka snygga beten! Det behöver ju inte vara Kelleklass på vartenda hemmagjort bete bara de funkar.

Jätte snällt att beskriva exakt hur man kan gå till väga för att göra tailbeten, har själv tänkt försöka mej på några sådana jag med. Jag kanske inte går till väga precis som du gör, men nu har man i alla fall en grund att gå på och något att utveckla och göra till sitt eget.

Går de på något särskillt sätt eller är det mest svansen som rör sej?

Jag har redan gjort några vanliga jerkar och fått lite på dem och som du säger det är en helt annan känsla att få fisk på något man konstruerat själv.

Än en gång snygga beten och tack för en nyttig lektion /Jonatan

I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong

Green day på Ullevål 4/6-10
        Green day på Wembley stadium 19/6-10

Green days American idiot musical på broadway 27/2-11

Kommentera

Av någon anledning så syns bara en eller två av totalt sex bilder när jag öppnar denna tråd (olika bilder varje gång)? Är det bara på min dator (Mac) det blir fel?
          Jag ser nog alla bilder!
          Fin beskrivning by the way. Jag tycker det är väldigt bra att du poängterar att man inte behöver fina verktyg och stor verkstad för att bygga fungerande beten. Man kan bygga hur bra beten som helst utan att investera en massa pengar i det!!!

Kommentera

Tack Andreas, då är det nog bara tjejens dator / webläsare som funkar illa..

Gällande betena

De flesta går rakt men det finns helt klart möjligheter att påverka gången, fast jag vet inte om det gör betet nämnvärt bättre... Man kan t.ex. laborera med olika storlekar på svansen vilket påverkar bl.a. sjunkhastigheten, testa olika viktning och kroppsformar.. Borde inte vara omöjligt att få tailen att gå ut lite åt sidorna (även om jiggsvansen generellt bromsar sådana rörelser). Annars kan man göra en smal och hög tail och höja tyngdpunkten på betet så får man fram ett belly flash-mönster..

Fast grundidén med tailarna är att kunna fiska tailen riktigt sakta på rätt djup samtidigt som svansen vickar lockande.

Dela gärna med er av era erfarenheter vad gäller material och tillvägagångssätt.. Eller varför inte beskrivningar på hur man kan tillverka andra beten med begränsad utrustning.

Kommentera

Nice "artikel". Blev inspirerad som fan. Ska göra några tailar nu till helgen om jag får tid över
              Google wont search for Chuck Norris, because google knows you don`t find Chuck Norris. He finds you

Kommentera

Vilken svans använder du? En del jiggmaterial klibbar ihop sig med lack, något sånt problem, vilka krokar (owner, WMC, Eagle Claw?) och storlek använder du?
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Jag ser alla bilderna och har mac. Trevlig guide!

Kommentera

Vart får man tag på kulbly till ett vettigt pris?
                    ...mad world...

http://www.birkan.se

http://birkanlures.blogspot.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
                    712 svar
                    188 896 visningar