Problem med få färg att fästa på olika beten trots nogrann nedmattning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med få färg att fästa på olika beten trots nogrann nedmattning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med få färg att fästa på olika beten trots nogrann nedmattning

EDIT: JAG ÄR ETT STOLPE RIBBA STOLPE MÅLVAKT IN SKOTT IBLAND.. Kom ihåg att all akryl verkligen inte är likadan..
    ​​​​​

Hallå!

Börjar precis på koll på hur ja får till fina lager färg och så vidare.

MEN, och det är ett j*vla men, jag får inte färgen till att fästa?
    Gäller McJerk och McMy.

Förstår inte vad felet är för alls tjugo till 50(100?) kåpor till MC och Scootrar, så är det så jag alltid gjort. Är de mycket grovt som ska slipas tar ja de med 180 papper, sen vattenslip 380 har ja kört på betena nu.

Fäster ICKE.

Så nu håller ja på slipa 1a gen Big McMy ner till bara plasten o se om de är vad som krävs.. Känns dock tämligen häftigt att man ska behöva göra så..

Har köpt transparent Plast Primer från biltema 400ml sprayburk.
    Verkade inte hjälpa.

Vad använder ni? Kan inte förstå mig på problemet.. Vad de än vart för material har det alltid fungerat fint bara genom matta ner det...

Något är det jag saknar i form av primer eller så är dessa äldre ABU/SZ lackade av någon hiskelig dryg kinesiskt lack. Luktar inte nyttigt, dammet. Men får de någorlunda i schack genom slipa med fuktig svamp och ovanför en låda som är fuktad.

PLEASE ni kunniga, säg vad för produkt jag saknar..

För övrigt lärt mig på bara 3-5 timmar till hur ja ska måla, alltså hur ja styr AB:n... Faktist. Givetvis inte Salvador Dali men fått fram ett fint 12cm McJerk, orange buk svart rygg och vit sida duttad med guld, rött, kommer mera. Har bara gulddlitter men den ska ha guld/grönt/rött/blått och blir nog ett Blekinge kustdrag är tanken.

Kan NÅGON PLEASE FÅ MIG FÖRSTÅ VAD FÖR PRODUKT JAG SAKNAR ELLER VAD FÖR FEL DET ÄR JAG GÖR?!.

Aldrig vart med om detta..

Ska slipa Big McMy helt plastren och se om det hjälper, först ett par tre lager biltema Plastprimer.

Detta med att måla drag, kommer bli ett lika stort intresse som gäddfisket.

Särskilt när jag har ett par egengjorda drag med!

En Tail glider likt McMy och Guppie är i långsam utveckling.

Kommer satsa på lära mig måla på hög nivå innan ja gör fler egna drag, eventuellt en gäddwobbler eller två kan de kanske bli ändå..

Pzz, Jag hoppas Gud är på.min sida och någon inloggad vet vad problemet är, för det går ju inte göra mer drag innan ja fått ordnat detta...

PLEASE AGAIN, HEEEEELPP!!
    .
    Senast ändrad av MathiasJK; 2025-01-11, 15:07.

Prova silikonborttagare, tex som det här medlet: https://www.billackering.eu/silicontvatt

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
      Prova silikonborttagare, tex som det här medlet: https://www.billackering.eu/silicontvatt
      Ja pillar med det på mitt köksbord så jag har svårt att se varför ja skulle ha silikon där..Har sett vad det kan göra på billack för ~20år sen men detta, det fäster bara inte.

Slipa ner mcmyn till bar plast, men suttit hela dagen med den såå fuckade upp parrotten ja tänkte lacka ja så ja fortsätter leta efter info.. NÅGON som vart med om detta?? Använde Vallejo Game färg, men känner la att de då f*n inte ska göra skillnad?

Tunnar ut den enligt flertalet youtubare så aa.. Hmm. Fattar inte..

Om man kör ett bete vitt i typ tre fyra lager på ca en timme, kan de vara för snabbt och att lacken dagen efter inte ens tål maskeringstejp fläckvis? ?

Det måste finnas information om detta någonstans med vad googlar man på??!

Drygt de är när man hållt på så mycket med färg men när man går över till annan metod att distribuera färgen, och även går över till akryl..

Trodde detta skulle va ett icke problem, o att tekniken o maskeringen skulle krångla, vilket de gjorde idag.

Kör ni med maskeringstejp något?

Eller bara plastschabloner?
      ​​​​​​

​​​​
      ​​​​​Fridens, Mathias JK
      ​​​​​​

​​​​​​

​​​​​​

​​​​​

​​

Kommentera

Den tar bort föroreningar på ytan som ska lackas inte bara silikon fett smuts osv också fäster det inte då har du ju nåt sånt bekymmer.
        inte lackat mycket men håller mig gärna till samma fabrikat på plastprimer/lack också

Kommentera

Har nogrannt tvättat betena först med T-röd och sedan snabbt med Aceton.

Det är som sagt inte första gången jag målar med kompressor, bara en ohyggligt mycket större, och jag trodde att det var helt underförstått att jag gjort det.. Och då sen inte rört betet utan blå nitril handskar.

Har du något mer specifikt tips om vad det kan vara förutom basic rengöring och hantering?

Som du kanske anar är det något jag inte kan komma på vad det är...

Bara för att förtydliga, jag har testat och göra ovan nämnda rengöring flera gånger och det sätter sig inte. Får se hur de blir imorgon när ja ska försöka med min Gen 1 Big McMy som ja slipade bort varenda fläck färg hela vägen ner till halvbrun icke genomskinlig ABS.

Den fick många lager vit färg för ca 12 h sen. Ska se hur den är nu .

Jag kör ju med Biltema plast primer för diverse plaster bla ABS, men har efter att jag köpte färgerna plus thinner och flow improver sett och hört på tuben att dom har ett antal brygder som kallar primer.

Den är akrylat baserad. 99% säker på det. Den har fungerat för mig i 20 år så jag vet inte riktigt vad detta är.

Kanske får köpa Vallejo Primer, men de ska väl knappast behövas??!

Om någon mer har någon ide vore ja tacksam.

En fråga angående schabloner, vad använder ni för att tex måla gälar eller fenor med mera?

Beteskiosken hade slut på schablonplast.

Testat allt från tjockare papper från rit/målblock till vit isolering step, inga papper men ja hade gärna vittrat nåt mer permanent iom tanken är att ha detta som sido hobby, de e ju fiske liksom OCH kreativitet!! HELT såld på det!!

Om ja bara slapp slipa alla betena här till ren ABS så hade haft riktigt svårt för att sluta på kvällen, men det tar sin stund att slipa ett sådant bete ren till plasten..

Pzz JK
          ​​​​​​.
          ​​​​
          ​​​​​

Kommentera

Plast är ju känt för att vara svårt att limma och lacka så man behöver ofta rätt typ av primer rent av plasmabehandling för olika plaster. Jag tror att akrylfärger är svårare i det avseendet men samtidigt säger du att det funkat förr? Kan det vara kompressorn som läcker, tryckluften blir kontaminerad av säg mikroskopisk oljedimma?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
            712 svar
            188 785 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg anteman
            av anteman