Hjälp, Aralditen härdar inte!!!!!!!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp, Aralditen härdar inte!!!!!!!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp, Aralditen härdar inte!!!!!!!!!

Har lagt på araldite på mina nya jerkar men det kunstiga är att på två av dragen så vill inte aralditen härda. Det är samma blanding på alla tre dragen men det är bara ett som har blivit hårt. Innan jag lackade hade dragen legat i linolja/terp och sedan fått "torka" i ca en vecka. Kan det vara så att de inte var helt torra och det är utfällningar från linoljan som gör att aralditen inte härdar.
    Finns det någon här som råkat ut för samma problem?

Du har antagligen lyckats bryta härdningen kemiskt.

Försök hitta en processningsugn och släng in dem på nånstans 75grader i en dryg timma, så borde härdningsprocessen kicka igång igen. Kör inte för varmt absolut inte över 90grader.

Men använd inte den ugn Du lagar mat i, för det är ett giftigt elände Du jobbar med.
    www.utreel.com

Kommentera

UT, bastu kanske?
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Piron
        Har lagt på araldite på mina nya jerkar men det kunstiga är att på två av dragen så vill inte aralditen härda. Det är samma blanding på alla tre dragen men det är bara ett som har blivit hårt. Innan jag lackade hade dragen legat i linolja/terp och sedan fått "torka" i ca en vecka. Kan det vara så att de inte var helt torra och det är utfällningar från linoljan som gör att aralditen inte härdar.
        Finns det någon här som råkat ut för samma problem?
        Det är nog terpentinet som spökar och gör så att aralditen inte härdar!

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
          UT, bastu kanske?
          Jaaa, då kan man sitta i ångorna och njuta av sina betens processning!

Nu vet jag inte riktigt hur stor risken är att gaserna (som är j___igt giftiga) sätter sig i panelerna, om nån nu vet det, men om jag höll på med beten skulle jag köpa mig en billig fristående ugn för ett par hundringar.
          www.utreel.com

Kommentera

Nja, sitta i bastu? Nej, det skall man ha som förråd till bra-och-ha-saker...
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ok. Får testa att bränna till dem lite. Får väl ta fram grillen och ställa på balkongen

Kommentera

Araldit

Aralditen går ju hur bra som helst att värmehärda, ca 60 grader i en timme och det är garanterat härdat, fast när det börjat krångla är det väl möjligt att det inte blir nånting alls. Häng in beten i en kartong och blås in i med en kupe´värmare, fungerar hur bra som helst.

Hur noga blandar du aralditen? Var du noggran och blandade läääänge och ordentligt?

Ursprungligen postat av Piron
                Ok. Får testa att bränna till dem lite. Får väl ta fram grillen och ställa på balkongen
                Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Kan hända att jag var lite snabb med blandingen. Tyckte dock att det flutit ihop bra. Bara att göra om...igen och igen och igen..enveten till tusen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
                  712 svar
                  188 823 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg anteman
                  av anteman