Köpa aluminiumform, - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa aluminiumform,

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpa aluminiumform,

Någon som har erfarenhet av att köpa aluminiumform efter egen ritning, eller master?
    Eller vet hur och var man kan göra det och vad det kostar ?

är det en cnc fräst alu form du tänker på? för å gjuta jigg?

jag kontaktade en firma i närheten där jag bor. ville ha en form gjord. typ big tail fast lite mindre.

6000:- ville dom ha.
    det va efter min ritning. men dom skulle omvandla allt till cad eller va fan all skit nu heter.

Kommentera

Ursprungligen postat av gös ingvar Visa inlägg
      är det en cnc fräst alu form du tänker på? för å gjuta jigg?

jag kontaktade en firma i närheten där jag bor. ville ha en form gjord. typ big tail fast lite mindre.

6000:- ville dom ha.
      det va efter min ritning. men dom skulle omvandla allt till cad eller va fan all skit nu heter.
      Det var ju ändå rätt överkomligt? Det räcker ju med en. En silikonform håller ju inte i evighet o att få till detaljer känns mer "safe" med en "riktig" form?

Kommentera

Men..hur fan gör en tvåfärgad i en sådan form..?

Kommentera

Japp var cnc-fräst jag tänkte på. Främst tvådelade formar.
          Om man gör "open pour" så borde det fungera likadant att färga i den som i silikon.
          Jag har ett gjuteri i närheten som kanske kunde vara ide att prata med.
          Vet de har maskinerna och tillverkar egna verktyg mm så de ska nog kunna fixa det om de är intresserade.
          Tycker inte heller 6000 var så hysteriskt dyrt men lite mer än jag trodde var det.
          Finns det några nackdelar med dessa format som man kanske inte känner efter att bara gjutit i silikon innan ?
          Tycker med möjligheten till detaljerade gjutningar borde vara hur bra som helst.
          Tack för svaren

Kommentera

Ja det går såklart. Jag såg bara dom häringa typ av "handinjektionmolds", eller vad dom heter, framför mej..

Kommentera

Ursprungligen postat av Jefvelberg Visa inlägg
              Ja det går såklart. Jag såg bara dom häringa typ av "handinjektionmolds", eller vad dom heter, framför mej..
              Ah, Jag har inte kommit så långt i mitt missbruk än.
              Men vintern har ju just börjat så....

Kommentera

Om du planerar att sälja i lite större skala så är ju såklart 6lök inte så mycket. Tjänar man ju in ganska fort.

Om man bara ska gjuta för eget bruk (som jag) då är 6000 jävligt mycket flis för en form.

Fördelen me alu form e ju att dom håller. Länge.
                Samt du får ju riktigt fina detaljer om du vill.
                Ja va hemma hos ismo som tillverkar söderjiggen å han visa mig vad mycke jobb de ligger bakom den formen och det är mååånga timmar. Cnc fräst kropp samt paddeln e gjord me sänkgnist. Riktigt coolt.

Brunnberg har ju gjort en förjävla fin form till tailar (typ bigtail) där han injektions sprutar en form och gjutar 4st i stöten. Köpte på mig ett parti sånna tailar på kista mässan och dom va riktigt fina. Mycke fin kvalisort.

Bäst e nog om man kan hitta nån som håller på med hobby cnc, kommer man nog undan billigare

Jag håller mig nog till silikon form. Är billigt och gör jobbet helt ok.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Abukah, 2012-04-19, 19:18
                712 svar
                188 895 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg anteman
                av anteman