Kasta med en cd PRO rocket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kasta med en cd PRO rocket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kasta med en cd PRO rocket

Hej har tagit steget och börjat kasta med multi rulle så mina funderingar kan verka dumma.
    Köpte ett berkley titanium 10.6 fots spö och en 5501 cs PRO rocket och mitt problem är kastlängden. Har öppnat bromsen rejält och då jag kastar viner det ordentligt i rullen och jag kommer inte speciellt långt. Har en sufix 832 lina på nu. Ska det vina ur rullen eller är det något som kan vara fel på den? Har ju inget att jämföra med då det är min första multi rulle. Hoppas det finns nån dom har svar på mina frågor. / lars

om du lägger tummen på spolen och kan röra den i sidled har du släppt för mycket broms och får konstiga vibrationer och så.. ska vara spänd till precis innan du kan glappa den i sidled.. då är den optimerad för långa kast. men är det din första multi så spän åt den lite till tills du lärt dig kasta.. sen kan du testa med olika många centrifugalbroms vikter aktiverade också..
    antar att rullen är splitter ny. då kan där vara massa onödigt fett i rullen som sinkar kasten. plus att rullen behöver några timmars fiske innan den är inkörd

Kommentera

Är spolen välfylld med lina, ska vara upp till ett par mm från spolkanten?

Kommentera

hehe ja då har jag nog gjort ett par tabbar tex öppnat på lite för mycket och JA den är helt ny så det kan nog stämma att det är lite väl mycket fett i den och antar att man måste köra in grejerna också så att allt får nöta in sig lite också......
        om man vill deaktivera lite vikter hur bär man sig åt då????

Kommentera

Strunta i vikterna lär dig använda den mekaniska bromsen på rätt sätt .Vana fiskare har nästan ingen mekanisk broms alls på.
          Betet ska åka nedåt när du frikopplar spolen. Ju fortare du åker ned destå längre kastar du .Rullen ska vara vällfylld med lina å inte vara för tjock .
          Ta ett nåt lättkastat å undvik motvind i början så går det nog bra .

/Fredrik

Kommentera

Lossa de tre tumskruvarna på vevgaveln, peta in de vita plastvikterna så de "snäpper" fast.
            Ibland kan en eller två av vikterna ha svårt att fastna i låst läge, men då får du ha de vikterna lösa och låsa andra.
            Har för mig det brukar vara 4 lösa vid leverans, har du inge som helst problem med linresning kan du peta in så bara 2 är lösa - blir det linresning lossar du en igen och kollar.
            Har för mig jag kör med 2 lösa i mina 5501CS och de känns nästan överdrivet stabila...
            Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
            En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

tack för alla svar å tips....nä givetvis så tänker jag inte röra vikterna nu i början tills jag lärt mig kasta ordentligt men har så pass bra koll så jag har bromsen helt öppen iaf.
              hur pass tjock lina är att rekomendera för att optimera kasten. kastar mycket med stor zigge å viking herring men det antar jag inte spelar någon roll alls...
              antar att lokala säljares tips inte är så bra då dom tycker att man ska ställa bromsen så att draget stannar kvar tills man vickar på spöt.då ska draget åka ner ca 25 cm...

Kommentera

Jag brukar ställa så draget långsamt åker ner själv , men när det träffar marken skall spolen stanna efter 1-2 varv, detta skall gå utan att du vickar på spöet, om linan reser sig under kast får du aktivera fler bromsvikter, om den gör det vid utkast direkt spänn mekbromsen och träna på att kasta mjukare, ta för vana att bromsa med tummen mot slutet av kasten det komme du att ha nytta av när du lär dig kasta bättre.

Lär dig c-vikterna dom är betydligt viktigare en mek bromsen när du hållt på ett tag.

Släpp draget ca:kl 10 min över (stor visare på 2) det bör ge dig rätt kastvinkel.

Kommentera

Ursprungligen postat av mopar85 Visa inlägg
                  tack för alla svar å tips....nä givetvis så tänker jag inte röra vikterna nu i början tills jag lärt mig kasta ordentligt men har så pass bra koll så jag har bromsen helt öppen iaf.
                  hur pass tjock lina är att rekomendera för att optimera kasten. kastar mycket med stor zigge å viking herring men det antar jag inte spelar någon roll alls...
                  antar att lokala säljares tips inte är så bra då dom tycker att man ska ställa bromsen så att draget stannar kvar tills man vickar på spöt.då ska draget åka ner ca 25 cm...
                  jag kör 0.23 på min och det fungarar väldigt bra.. men amborna är inte lika känsliga i kastlängd för en dimention hitt eller dit som haspelrullarna är
                  tipset handlaren gav dig är bra i början tills du kommit underfull med kastteknik och så. det är den grundläggande iställningen för alla nybörjare. satsar du på kasta långt som fan direkt kommer det bara sluta i massa tråkiga trassel..
                  men när du väl är synkad med rullen så kan du släppa mekbromsen så pass mycke att det är precis innan du kan glappa spolen i sidled och bara köra två aktiva kastvikter.
                  men som sakts innan glöm inte bort tummen på spolen precis innan betet slår i vattnet eller du märker att linan börjar resa sig. då e de bara känna till lite

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                  11 svar
                  3 591 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg PrN-Sweden  
                  Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46