Förslag på liten haspelrulle under 1000 kr - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förslag på liten haspelrulle under 1000 kr

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Förslag på liten haspelrulle under 1000 kr

Köpte precis ett nytt spö som komplement till mitt lite större gäddspö. Har en ABU Sorön STX20 till det större spöt och gillar verkligen den rullen, men skulle vilja ha en rulle till vart spö så man kan använda båda samtidigt, t ex för trollingfiske.

Vill inte lägga lika mycket pengar på denna andra rullen utan tänkte mig något för max 1000 kr. Helst ännu billigare. Den ska vara frambromsad och inte större än 2500 (Shimanostorlek) eller 20 (ABU-storlek) då spöt den ska sitta på är ett 7 fots Berkley Series One 2-12g.
    Det ska användas till Abborrfiske och mindre gädda och tanken är att använda 0.12-0.14-lina på rullen.

Vill inte ha en ren UL-rulle eftersom det blir för smått och ökar risken för lintrassel.

Har själv funderat på en Shimano Exage 1000 FB, Okuma Octana 20 FD eller Okuma Trio 20 FD då dessa finns att köpa i min lokala butik för under tusingen.

Jag skulle ta Exage. Jag har flera exage i olika modeller och känner ingen större skillnad mot exempelvis twinpower-rullar. OT: jag tycker 2-12 spön är onödigt veka och har 5-15 spön som minsting.

Finns för 599(+frakt) här http://www.olssonsfiske.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av micke g Visa inlägg
      Jag skulle ta Exage. Jag har flera exage i olika modeller och känner ingen större skillnad mot exempelvis twinpower-rullar. OT: jag tycker 2-12 spön är onödigt veka och har 5-15 spön som minsting.

Finns för 599(+frakt) här http://www.olssonsfiske.se/
      Tack för tipset angående rulle!
      Spöt stannar dock i min ägo. Har flera drag med vikt kring 3-4g så jag vill ha ett spö som kan skicka ut dem på ett fint sätt. Dessutom passar den kastvikten fint som komplement till mitt andra spö på 7-28g.

Kommentera

Jag skulle också satsa på en Exage-rulle (frambromsad såklart). Köpte en sådan i 2500-storlek då den vann "Bäst-i-test" i FFA i sin prisklass förra säsongen (då låg den på en tusenlapp) och jag har bara positiva erfarenheter av den rullen. I och med att du får 2 spolar kan du använda just den rullen till fler typer av fiske också.
        A bad day of fishing is better than a good day of work.
        http://markusfiske.blogspot.com

Kommentera

Penn Sargus kostar 999 och är fruktansvärt stabil.
          Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Har själv kännt på Sargusen vid ett tidigare tillfälle och var mycket imponerad!
            Var och kände på Exage, Trion och en annan enklare Okuma igår. Ingen föll mig på läppen. Är nog bortskämd med Soröns enastående bygelfällning.
            Trion kändes förhållandevis tung, men ser läcker ut.

Överväger nog mest Sargusen nu, alternativt att pynta någon krona till och köpa en Red Arc som också känns grymt fin.

Kommentera

Trio, Sargus skulle jag personligen gått på för den budgeten. Sargus väger en hel del mer än övriga rullar i samma storlek och kan ej backwinda, bara så du är medveten om det.

Trion är redigt bra rulle för pengarna också. Sargus skulle jag kört på om jag skulle använt den till saltare fiske.

Varför fälla haspen med veven förresten? Använd handen

Kommentera

Enligt mitt tycke är rullen felkonstruerad om man ska behöva fälla tillbaka med handen.

Kommentera

Ursprungligen postat av SneakyBastard Visa inlägg
                  Enligt mitt tycke är rullen felkonstruerad om man ska behöva fälla tillbaka med handen.
                  Det behöver du inte göra iofs. Men jag ser personligen ingen anledning att veva ner haspen.

Kommentera

Jag har då aldrig sett någon fälla tillbaka bygeln förhand och lyckas ABU göra Sorön så supersmooth i bygelfällningen så går det ju uppenbarligen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 747 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki