Ursprungligen postat av letsgofishingtoday
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Shimano Nasci eller Abu Sorön?
Collapse
X
-
Jag håller med om att Sorön är den bästa haspeln ABU producerat på flera år. Utan att veta vikterna på den respektive Nascin så tycker jag spontant att sorön är tyngre och klumpigare på något sätt än Nasci om vi jämför motsvarande rullstorlek.
Många guider bl.a. mina fd. kollegor på WallinsFiske och Silverguiderna använder Nasci rullar och faktum är att ett par stycken har säckat ihop och behövt service, men å andra sidan har jag erfarenhet av sorön som rackat rätt omgående också.
Att Nasci skulle vara en lågprisrulle kan mycket väl stämma och jag skall erkänna att jag inte har helkoll på vilka komponenter Navin innehåller. Har den A-RB lager, kallpressad aluminium spole, s-system osv som Nascin har?
Jag fiskar inte mycket med mina Nasci just nu - äger en 4000 och en 2500 men vad jag minns från förra säsongen så gillade jag rullarna skarpt.
Har en Shimano Technium MgS i 1500-storlek som jag fiskar abborre med och den är en ren dröm!! Lätt (delvis byggd i magnesium), oerhört mjuk gång, suverän broms och linuppläggning,
DEN kan jag rekommendera - tyvärr rätt dyr i Sverige (3299 kr rekommenderat pris) men jag har sett den nere på kontinenten för runt 150 euro och då har jag inte ens ansträngd mig för att finna bra pris..
Har även hört mycket goda ord om nya Shimano Twin Power FC men det är ju samma där - DYR i Sverige drygt 3000 kr...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Axor Visa inläggJa du jag bor i Malmö, och hade hoppast på nån liten öring då o då, även torsk! Liiite torsk finns nog kvar till mig ska du se! Om jag bor nära bådehavet och insjöarna, så varför inte uttnyttja det?
Men vad ska du med en shimano rulle i 4000 klass för havsöringsfiske... Det är väl i det tyngsta laget? Det blir inte mycket till fight med en sån brottarrulle väl?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av letsgofishingtoday Visa inläggKlart att du ska försöka få upp en och annan torsk... det är väl snart en av de störta bedrifterna inom sportfisket att få välvuxen torsk på spinnsö, väl i klass med karpmete i kalixälven...
Men vad ska du med en shimano rulle i 4000 klass för havsöringsfiske... Det är väl i det tyngsta laget? Det blir inte mycket till fight med en sån brottarrulle väl?Vila i frid Ozzy, vila i frid...
Kommentera
-
Har själv en Nasci 2500, i början var jag riktigt nöjd med min rulle men nu efter ett år börjar jag tvivla på grejjorna rejält. Har fått problem med att bland annat spolen börjat glappa. Ringen vad den nu heter som man viker upp och som ska åka ner när man börjar veva.. iaf den ringen.. ibland så struntar den helt i att åka ner när jag börjar veva. Sen har rullen börjat ge ifrån sig massa otrevliga ljudOch sist men inte minst, bara jag som inte fick med en extra spole?
Kommentera
-
Jahopp! Ibland blir saker inte som man tänkt sig! Blev ett impulsköp på en cardinal 704! Har hört att den ska vara en slitvarg. E den inte det så blir de nog inte Abu igen, då blir de nog Shimano iaf! Tusen tack för alla tips o råd iaf! känns lite snopet att först spekulera i tv rullar sen köpa en annan, även om 704 inte är helt olik Sorön.Vila i frid Ozzy, vila i frid...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av larante Visa inläggHar själv en Nasci 2500, i början var jag riktigt nöjd med min rulle men nu efter ett år börjar jag tvivla på grejjorna rejält. Har fått problem med att bland annat spolen börjat glappa. Ringen vad den nu heter som man viker upp och som ska åka ner när man börjar veva.. iaf den ringen.. ibland så struntar den helt i att åka ner när jag börjar veva. Sen har rullen börjat ge ifrån sig massa otrevliga ljudOch sist men inte minst, bara jag som inte fick med en extra spole?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av larante Visa inläggHar själv en Nasci 2500, i början var jag riktigt nöjd med min rulle men nu efter ett år börjar jag tvivla på grejjorna rejält. Har fått problem med att bland annat spolen börjat glappa. Ringen vad den nu heter som man viker upp och som ska åka ner när man börjar veva.. iaf den ringen.. ibland så struntar den helt i att åka ner när jag börjar veva. Sen har rullen börjat ge ifrån sig massa otrevliga ljudOch sist men inte minst, bara jag som inte fick med en extra spole?
Nej skämt åsido, men ringar finns det inte på hasplar, de sitter på spöt, linföraren som tar in linan på spolen heter bygel.Sen att spolen glappar är vanligt på en lågprisrulle. Men om du smörjer rullen med olja och rullfett så ska du se att du slipper störas av otrevliga ljud.
Kommentera
-
Bumpar denna tråd.
Sitter också och väljer mellan en Sorön STX och en Nasci. Dom ligger väl i ungefär samma prisklass... Någon som kan avgöra detta val åt mig?
Sen behöver jag råd om storleken också, 2500 eller 4000 på Nascin och 20 eller 40 på Sorön? Fiskar nästan bara gädda och spöt är ett Zalt Högmarsö, 8´.
Tacksam för alla råd!
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 685 visningar