Amb. 5001C TGC vs 5601C JB - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Amb. 5001C TGC vs 5601C JB

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Amb. 5001C TGC vs 5601C JB

Vill gärna ha erfarenheter och synpunkter på för/nackdelar på dessa rullar jämfört med varandra, då ny rulle står på inköp.

Den ska sitta på ett 6 fot jerkspö för max 100 gr men kommer också att få funka till spinnfiiske med större wobbler och stora jiggar.

Tänkte testa att köra en vänstervevad rulle då jag aldrig har haft det på multi men det sägs ju var bra för Jerk och man ska aldrig lämna saker oprövvade

Tips

Hej Bosse, är du högerhänt ska du definitivt kör vänster vevade. Är det huvudsakligen jerkfiske på meny får man rekomendera JB först o främst. De har stativ i kromad mässing som hålla mycket bättre än aluminium som sitter i TGC. Drev i JB är i rostfritt istället för mässing . I kort , det är ett sådant du ska ha!

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg
      Hej Bosse, är du högerhänt ska du definitivt kör vänster vevade. Är det huvudsakligen jerkfiske på meny får man rekomendera JB först o främst. De har stativ i kromad mässing som hålla mycket bättre än aluminium som sitter i TGC. Drev i JB är i rostfritt istället för mässing . I kort , det är ett sådant du ska ha!
      Tillhör den lilla skaran människor som är Ambidexter (dubbelhänt) så jag kastar med den hand som jag kommer åt bäst med för tillfället vilket är väldigt smidigt

Det kommer att bli en blandning med Jerk och spinn ca 50/50 det var därför jag tänkte komma undan lite billigare med en TGC istället för JB då det inte är fråga om extremt Jerkfiske och inte med dem tyngsta grejorna heller vill inte gärna gå över 80 gr max 100 gr då pajar mina axlar ihop pga gamla skador, det var också en orsak att ha en höger och en vänstervevad för att kunna skifta och inte belasta samma arm hela tiden.
      Kör idag med en 5500CS Pro Rocket höger till samma ändamål vilken funkar bra för det.

Kommentera

Tja Rospigg jag har en 5001 tgc och den är väl sådär.Jag har även en amb record 51a och den är grymt skön med sin höga utväxling.Jag skulle satsa på en record!
        Jag skjuter hellre själv än ser polarna missa!!!!!

http://www.kingofmälaren.se/

http://xn--kingofmlaren-mcb.se

www.huntyardberras.com

www.bjerks.se

http://leech4you.se/

Fångstgaranti

Kommentera

JB'n är en jäkla fin rulle. Kastar bra och ligger fint i handen. Jag har testat några kast med en TGC också och den verkar ju funka också men med tanke på vad som skiljer under huven skulle jag definitivt satsa på en JB.

Kommentera

En JB funkar förmodligen bättre i längden, det slutar ofta med att man dänger lite tunga jiggar osv.! Kör på JB!
            Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Hallåj igen, det ligger en JB på Tradera som verkar inte blir allt för dyrt. Skulle definitivt råda dig till JB. De tål mycket. ----- Men om du ha problem med axeln få jag tipsa dig att trimma den rullen du ha redan. Skickar den till UT för upphottning samt dubbla backspär, och om du vill, kromad mässingstativ som gör rullen vridstarkare. Okej detta lösning är inte gratis men du kommer inte behöva ta i när du kasta tyngre grejor. Det gör en enorm skilnad efter en lång dag. Tycker ÖB att priset svida, gör som jag. Förklarar bort det som hälsofrämmjande åtgärd. Om din bättre hälften bry sig bli det svårt att säga nej!

Kommentera

OK får se vad det blir då men jag förstår ju att det fins orsaker till det högre priset för JB så får se om det blir en sån eller inte då detta ju är lite experiment med vänstervevat även om jag kan kasta med båda så lär det kännas ovant att veva med vänster på en multi.

HeHe.. Här finns ingen äkta hälft/ÖB som lägger sig i dessa beslut så bara att jag ska bestämma mig och slå till och kassan är ju inte bottenlös

Har funderat på att låta UT piffa till mina multirullar framöver, sen kan man ju köpa fabrikstrimat från ABU men jag vet inte om det är lika bra som UT.s någon som har erfarenhet av båda och kan jämföra??

Kommentera

ABU trim = hål i spolen! Fiskar du i vatten så är det ingen bra lösning.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg
                    Hallåj igen, det ligger en JB på Tradera som verkar inte blir allt för dyrt. Skulle definitivt råda dig till JB. De tål mycket. ----- Men om du ha problem med axeln få jag tipsa dig att trimma den rullen du ha redan. Skickar den till UT för upphottning samt dubbla backspär, och om du vill, kromad mässingstativ som gör rullen vridstarkare. Okej detta lösning är inte gratis men du kommer inte behöva ta i när du kasta tyngre grejor. Det gör en enorm skilnad efter en lång dag. Tycker ÖB att priset svida, gör som jag. Förklarar bort det som hälsofrämmjande åtgärd. Om din bättre hälften bry sig bli det svårt att säga nej!
                    Ja att byta ut originalspolen till en Ut spole gör ju att man slipper ta i så mycket när man kastar så det tär ju mindre på kroppen samt minskar risken för backslag betydligt! Men att byta ut stativet på en 5500 CS Pro Rocket mot ett i kromad mässing behövs väl inte när den redan har ett sånt original??

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 716 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46