Verktyg/utrustning för att serva/reparera & renovera rullar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Verktyg/utrustning för att serva/reparera & renovera rullar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Verktyg/utrustning för att serva/reparera & renovera rullar!

Efter lite strul med att få upp bilderna igår försöker jag posta igen:

Användaren Dfishing skapade tråden Hjälp med service av rulle där frågeställningen till stor del handlade om vilken utrustning som krävs/rekommenderas.

Då jag har sisådär 30 års petande i rullar varav runt 20 års mer "inspirerat" skruvande innanför västen, där skruvandet blivit ett i princip lika stort intresse som själva fisket, tar jag bladet från munnen och skapar denna tråd förhoppningsvis för både min och andras nytta.
    Tänkte att vi här kan samla all information om vilka verktyg, rengöringsmedel, smörjmedel med mera som kan vara användbart, eller rent av nödvändigt, för att både underhålla samt reparera/renovera fiskerullar av alla varianter, märken och modeller.

Återvinner bilder jag må ha postat i andra trådar, här följer lite av mina tankar om nyttiga prylar till rulleriet:

Click image for larger version

Name:	SLXDC01s.jpg
Views:	310
Size:	251,6 KB
ID:	2616733
    Börjar med den enklaste, och kanske viktigaste, bilden.
    Litet spärrskaft/fast nyckel om 10mm, PH1-mejsel, vettig spetstång, kraftig stoppnål, kullagertestare, spårmejsel 4mm (trots 3mm på bilden), pincett.
    Med dessa verktyg kan man hjälpligt underhålla den absoluta merparten av rullar som någonsin sålts.
    Ja, vissa rullar har sexkantiga muttrar med andra mått än 10mm och vissa nyare modeller har torx eller insex men i princip alla rullar 12-15 år och äldre kräva dessa verktyg.

Name:	Rullrum04a.jpg
Views:	333
Size:	1,05 MB
ID:	2616736
    Den här bilden visar majoriteten av verktygen jag använder till rullar (samt små maskiner och annat). Jag har betydligt fler verktyg till mitt förfogande om så skulle behövas men dessa förvaras nära ytan där jag fixar med mina rullar.
    De utlagda verktygen förvaras i skrivbordets lådor vanligtvis.
    De består av mätverktyg som skjutmått och "knarkvåg", diverse filar, sandpapper, borstar, virknålar, fasta nycklar, bits, insexnycklar i tum & millimeter, olika tänger, enkelkrokar, spolsprintverktyg, verktyg för vevknoppspluggar, knappnålar med mera.
    Vad jag använder varje enskilt verktyg på bilden till listar jag inte här, det skulle bli alldeles för långt.
    Bilden visar även en liten del av mina glasburkar samt metallbrickor och koppar i rostfritt stål. De sistnämnda utmärkta till både rengöring och förvaring av delar.
    I det gröna sortimentskåpet finns en stor del av mina reservdelar till diverse rullar.

Själva ytan är ett skrivbord med lådor och skåp samt en hylldel, mängder av förvaringsutrymmen.
    Arbetsytan täcks av en skiva polykarbonat med ett vitt A3-ark under vilket underlättar då smådelarna rullar iväg.

Name:	Rullrum03e.jpg
Views:	302
Size:	249,0 KB
ID:	2616734
    Är det något jag kan rekommendera för den som har rullar isär då och då är det olika former av stålbrickor.
    De köps på loppisar för någon till några tior, är stabila, enkla att rengöra och håller för evigt.
    Jag tror jag har ett tiotal av olika storlekar.

Name:	Rullrum03d.jpg
Views:	338
Size:	278,2 KB
ID:	2616735
    Nu verktyg jag använder relativt ofta, de har därför hamnat på en magnetlist för lättåtkomlighet.
    * Rejälare spårmejsel från Wiha, för avlägsnande av framförallt vevspridarkoppar, mindre mejslar skadar lätt spåret.
    * Lyxmejsel i storlek PH1 från PB Swiss, PH1 och PH0 med rejälare grepp för envisa skruvar.
    * Wera insex 2mm samt 0.9mm.
    0.9mm används till stoppskruven vilken fäster många moderna rullar spolstopp i spolaxeln, mycket känslig skruv samt känsligt verktyg. Jag ser till att alltid ha två friska 0.9 hemma.
    * Spårmejsel i storlek 1.5mm (tror jag), just denna råkar hålla extremt bra. Har använts för att snäppa bort spårryttare i närmare 20 år.
    * Litet spärrskaft för diverse muttrar, just det här från Teng Tools men fabrikatet på skaftet inte så viktigt, hylsorna desto viktigare.
    Hylsor av storlek 8, 9, 10, 11 och 12 kan komma till användning. Även bland andra 14 samt 22mm för haspelrullar (22an för stora salta Shimano).
    * Spets/näbbtång, här en elektrikervariant från Wiha. Tyvärr inte har samma kvalitet som märkets mejslar. Jag har minst en tång med släta käftar och en med räfflade tillgänglig.

Name:	Rullrum03a.jpg
Views:	372
Size:	178,1 KB
ID:	2616731
    Ena verktygsstället (som jag svängt ihop av polykarbonat & plexiglas).
    * Torxmejslar, lite tunnsått här då jag även använder bits. För moderna haspelrullar bör man ha torx i storlek 3 upp till 10, här kan man med fördel köpa en uppsättning bits.
    * Insexmejslar, då jag av vana byter gavelskruvar på mina Daiwor samt mutterlåsskruv på mina Ambassadeurer till insex använder jag 2.5mm samt 3mm ofta. Flera moderna rullar, både multi och haspel, är utrustade med insexskruv från fabrik, flera olika storlekar kan krävas. Likadant här, en bitsuppsättning fungerar bra och är det ekonomiskt sunda valet.
    * Kullagertestare, smidig pryl från Hedgehog Studio i Japan. Passar merparten av lager från fiskerullar. Bra för att rengöra, testa samt smörja lager.
    * Pincett, rejäl sak från Knipex. Används väldigt flitigt men behöver inte vara en dyr märkesvariant, har även en med breda käftar.
    * Spårmejsel 4mm, spåret jag använder mest tror jag.
    * Kryssmejsel PH0, används sällan men är en storlek man ändå bör ha.
    * Kryssmejslar PH1, krysset som används överlägset oftast, passar till en absolut majoritet av krysskruv i rullar. Den ena är lindad med vulktejp ända fram till spetsen för känsliga operationer.

Name:	Rullrum03b.jpg
Views:	307
Size:	169,6 KB
ID:	2616732
    Nästa ställ.
    * Spårmejsel 1.5mm, använder dessa små spårmejslar framförallt för att snäppa spårryttare samt avlägsna mindre delar. Även om jag föredrar Wiha rekommenderar jag inte deras små spårmejslar, klingan förefaller vara tveksamt härdad (har haft flera ex med samma problem).
    * Penslar av "konstnärstyp", jag försöker ha en pensel till en viss typ av fett.

Det var en genomgång av några av verktygen jag använder till alla möjliga typer samt modeller av rullar.
    Skulle vilja påstå att verktygen på bilderna gör det möjligt att demontera i stort sett alla rullmodeller sålda de senaste 60-70 åren. Till vissa delar hos vissa rullar kan specialverktyg krävas men det går oftast fuska med lite fantasi.
    Jag föredrar Wihas mejslar efter att ha använt Biltema, Bahco, Wera med flera. Wiha är ergonomiska och har visat sig hålla otroligt bra, särskilt standardmejseln PH1 har hållit sig fräsch betydligt längre än något jag tidigare provat.

Kommer fler inlägg, då mina tankar om rengöringsmedel, smörjmedel samt kringutrustning.
    Fyll gärna på i tråden med prylar ni tycker är nödvändiga för och/eller underlättar rullskruvandet.

Precis som med mejslarna är smörjmedel i mångt och mycket en smaksak.

Name:	Rullrum01i.jpg
Views:	287
Size:	779,4 KB
ID:	2616744
    Jag har ett gäng olika fett och oljor tillgängliga men i huvudsak är det några få som används.
    De smörjmedel man oftast stöter på i diskussioner här i Sverige är Cal's Grease, det finns i två varianter och det är nästan uteslutande det bruna, lite stelare fettet det talas om.
    Själv använder jag Cal's till nästan alla multirullar, jag tycker det utgör en mycket bra kompromiss mellan hållbarhet över tid, skydd samt upplevda smörjegenskaper. Fettet passar utmärkt för alla delar lämpliga att smörja med fett i samtliga medelsmå till medelstora multirullar (tänk Shimano 100 upp till Ambassadeur 7000).
    Den lila varianter använder jag till bland annat evighetsskruvar och ibland i kombination med Red Label-olja till blad annat huvuddrevsbussningens axel hos Ambassadeurer.
    Ett annat bra fett som är tillgängligt här hemma är det blå från Penn/ABU.

Oljor är till stor del en smaksak.
    Jag har troligen testat långt över tiotalet genom åren. Rekommenderar Shimano Bantam, Rocket Fuel Yellow Label, Hedgehog Ultralight eller Daiwas olja i kanyl till "snabba" och/eller lite lättare rullar men dessa fungerar till spollager hos i princip alla multirullar. Troligen samma med ABU's olja (längesedan jag använde den).
    Hedgehog Medium Light är en utmärkt olja för längre smörjintervaller, håller sig kvar i lagren längre än ovan nämnda utan nackdelar förutom möjligen till det allra lättaste fisket med multirulle.
    Rocket Fuel Red Label använder jag då mer skydd eller längre intervaller önskar gällande multirullars spollager.
    Använder den röda frikostigt till diverse kullager i haspelrullar.

Name:	Rullrum03c.jpg
Views:	374
Size:	146,4 KB
ID:	2616743
    Jag förvarar några av de fett jag har i enkla plastburkar jag fått när jag köpt just fett.
    Shimano har ett antal fett, där flera passar väldigt bra till både haspel- och multirullar. "Standardfettet" kallas DG-06 och är användbart ungefär som Cal's bruna men jag tycker DG-06 står sig sämre över tid samt har större tendens att emulgera med olja och vatten.
    Varianten fungerar dock något bättre i små multirullar samt haspelrullar, ger en lite lättare gång än Cal's (om det nu är önskvärt).
    Jag kan också rekommendera att ha någon form av marinfett i arsenalen, dessa kanske man inte smörjer kuggar med men de skyddar väl samt fungerar generellt sett bra till glidytor. Just nu använder jag Honda's variant, det är ett ganska lätt fett, enklare att avlägsna samt mer passande till rörliga delar än tunga blåfett som bland andra Quicksilvers typiska marinfett (även om det är utmärkt vid saltvattensfiske).
    Daiwas fett använder jag sällan.
    Diverse mer exotiska fett, exempelvis IOS och/eller ZPi, har jag testat men ser inga fördelar till rullar använda i Sverige.

Name:	Rullrum01b.jpg
Views:	312
Size:	1,07 MB
ID:	2616745
    Några andra sorters fett, bland annat ett riktigt tungt marinfett samt ett av SKF's lagerfett.

Gällande rengöringsmedel använder jag både kemiskt ren bensin, aceton, rödsprit, isopropanol, destillerat vatten, diskmedelslösning med mera.
    Här handlar det mer om hur starka grejor man vill ge sig på.
    Oftast badar/penslar jag delar i/med Biltemas Karburatorskydd (etanol samt isopropanol), efter delarna torkat får de ibland gå i ett diskmedelsbad i ultraljudstvätten.

Just ultraljudstvätt är en utmärkt investering för den som rengör rullar och andra smådelar någorlunda ofta.
    Jag har ett par relativt billiga varianter, den ena från Kjell & Co, de fungerar väldigt bra.
    Förutom dessa rekommenderar jag mängder av små burkar i glas eller metall, bomullspinnar och så många trasor du får plats med!
    Då och då plockar jag fram ett gammalt lakan vilket klipps i lagom små rutor för engångsanvändning (tio- eller hundratals). Dessa förvaras sedan lättåtkomligt.

Sensmoralen:
    En burk Cal's, en flaska Shimano Bantam/Yellow Label/Daiwa/ABU, en flaska K-sprit/rödsprit, en flaska diskmedel (Neutral fungerar bäst enligt mig), några glasburkar av olika storlek, en låda bomullspinnar, ett par tandborstar samt en eller fler relativt luddfria trasor kommer man långt med...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
    11 svar
    3 687 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg PrN-Sweden  
    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46