Vanford 2500 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vanford 2500

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Som konstaterats i diverse andra trådar så är det linintaget per vevtag man bör jämföra, olika tillverkare har olika djupa spolar etc så det går inte att säga något helt generiskt om man bara tittar på utväxling. Jag föredrar linintag på 80 cm eller eller mer för det mesta fisket, ger helt enkelt bättre kontroll. Å andra sidan är det inte behagligt om man fiskar djupgående cranks med ett kralligt spö och flätlina, där kan en lägre utväxling vara ett bättre val. Tenderar att vilja ha högre utväxling på multi än haspel dock, avser då Shimanos rullar.

Kommentera

Ursprungligen postat av jimpa1 Visa inlägg
      Hej på er storfiskare!

Ska införskaffa mig en ny haspelrulle och bestämt mig för en Shimano Vanford 2500.
      Frågan är vad man ska välja en 2500 eller en 2500 HG?
      Alltså en utväxling på 5.3:1 78 cm per in vevat varv vs 6.0:1 och 89 cm per in vevat varv.
      Jag fiskar mycket abborre och gös men blir även någon gädda och regnbåge ibland.
      Rullen kommer sitta på ett Daiwa proex AGS 7’0” 5-25g universal. Verkar som dom flesta använder sig av 2500 hg, men vore intressant och höra vad ni tycker med tanke på att det kan bli någon annan fisk än abborre ibland. Ös på på med era tankar så jag kan bestämma mig
      Klokt att du anger cm per vevtag som en variabel att ta hänsyn till. En haspelrulle i storlek 2500, normalutväxlad (ca 5.2-3:1) tar i regel hem runt 78-80cm, vilket kan anses som en bra allround rulle och ger god flexibilitet att veva lite långsammare eller lite snabbare för att möta rätt fisketeknik. Det blir sällan, enligt mig, "oskönt" att veva oavsett om du ska upp eller ned i hastighet.

Motsvarande cm per vevtag med multirulle kräver i regel en en högutväxlad (ca 7.2-3:1). Om du typiskt sett fiskar med sådana, välj normalutväxlad (5.x:1, i strl 2500).

Jag har ägt rullar som tagit hem 89-91cm och kan konstatera att det har sin plats till specifika fisketekniker, eller fiskepersonligheter när det kommer till vevhastighet.

I mitt tycke är XG hastigheter (ca 90cm per vevtag) bra för:
      • sommarfisket i allmänhet efter abborre, om du typiskt sett vevar i normal hastighet
      • att hålla ett bete i ständig rörelse över grunda partier (havsöringfiske)
      • jiggfiske om du gillar kraftiga ryck med spöt, samtidigt som du vill veva i normal hastighet för att hämta linan
      • om du jerk- eller twitchar hem beten för att hämta en till två meter slacklina
      På samma sätt är ca 90cm per vevtag inte att föredra, om du:
      • söker en allround rulle, som kan jigga och hämta hem vibrationsbeten eller skeddrag (särskilt viktigt för regnbåge)
      • typiskt sett vevar "snabbare"
      • fiskar efter grov fisk, då högutväxlade rullar tenderar att ha lägre vridmoment (upplevs tyngre att veva upp fisken)
      Jag har själv en Vanford 2500 och använder den till regnbågsfiske samt jiggfiske för abborre light (2-10g). Inga som helst bekymmer med att hämta slacklina.

Kommentera

Tackar för bra inlägg och synpunkter.
        Har nu beställt en Vanford 2500 5.3:1
        Tror den kommer passa mig bäst då jag inte bara kommer fiska efter aborrre, känns som sagt lite mer allround.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
        11 svar
        3 713 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg PrN-Sweden  
        Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46