Tjena, tänkte för första gången införskaffa mig en multirulle (gärna lågprofil), men då jag inte fiskat särskilt mycket med multirulle vill jag helst inte lägga ner för mycket pengar på den, men vill så klart att den fortfarande ska fungera fint. Hade tänkt använda den mestadels till gäddfiske med jearkbeates som buster jeark och liknande vilket betyder att den ändå bör tåla några gram i kastvikt.. Har kollat på lite olika förslag på olika sidor men skulle vara tacksam för tips
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bra multirulle till vettigt pris
Collapse
X
-
Haibo overlord är väldigt prisvärd finns på dittdrag.se Det går även att köpa den från aliexpress för 5-600kr men nu i mars tillkommer moms samt en avgift om du beställer utanför eu. Happyangler har annars Daiwa lexa 300 för samma pris som en overlord just nu men dom brukar sälja slut bara några dagar efter dom kommer in i lager
-
Daiwa Procaster är en billig & bra rulle som håller , 599 på Lundgrens ink lina http://shop.lundgrensfiske.com/product.asp?product=5857
Det är världens enklaste rulle som inte ser ut att vara något märkvärdigt men den håller fantastiskt bra , kamrat till mig har haft den på ett flertal resor till Kanada & fiskat musky med den bla
Kommentera
-
Begagnad Ambassadeur JB (ej lågprofil men riktigt stabil rulle till en rimlig peng) (köp begagnad och lär dig serva den!)
Ambassadeur CS Pro Rocket - Klarar det mesta. ej lågprofil.
Daiwa Lexa känns stabil borde gå att hitta till rimligt pris begagnad.
Jag föredrar helt klart Klassiska rullar då jag anser att de håller bättre och strular mindre i längden, speciellt när det är kallt. Lågprofilrullar är i regel lite struliga att serva om man vill hålla ordning på dem.Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!
Kommentera
-
Många fina förslag här.
Kommer med ett till tips: Om du köper begagnat, så undvik lågprofilare (om de inte är i princip nya). Flera vitala komponenter i de allra flesta lågprofilsrullar är tillverkade av relativt klent material och kan nästan anses som slitdelar. Den kanske mest typiska är abus toro-serie där frikoppling slits ner efter bruk. Inte jättedyrt, och inte jättesvårt att byta om man kan. Men har man aldrig haft en multiplikatorrulle så kan det vara trixigt. En vanlig ambassadeur är enklare och ännu billigare att byta delar på, så den är säkrare att köpa begagnad.
Om du kikar på nytt så skulle jag rekommendera ändå att inte köpa det billigaste möjliga, utan gå ändå på en bra rulle som du blir nöjd med, annars kommer du bara byta efter ett tag Sen är ju risken att du slutar som många andra inkluderat mig själv med fler multirullar i arsenalen än vad man kan komma ihåg....
Å så en sista personlig input är ju daiwas tatula eller coastal. lättkastade rullar med magnetbroms och tws som jag anser vara de rullarna lämpade för gäddfiske som är enklast att kasta med, förmodligen även för nybörjare (zillion hd finns med, men är ju onödigt dyr).
Kommentera
-
Procaster är fin. Veven är hemsk men i övrigt en bra rulle
Overlord är en trevlig rulle med
De två är två väldigt bra alternativ till bra priser.
Annars har F.Sjöbord Tatula 200 till salu för 1000kr med.Ingen fisk är chans för fisk.
https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/
Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
https://www.youtube.com/user/jurgenjons
Kommentera
-
Ursprungligen postat av joens Visa inläggProcaster är fin. Veven är hemsk men i övrigt en bra rulle
Overlord är en trevlig rulle med
De två är två väldigt bra alternativ till bra priser.
Annars har F.Sjöbord Tatula 200 till salu för 1000kr med.
Så vitt jag vet så har folk väldigt få problem med tatulan och nu har den plattformen blivit prövad i ca 4år(om inte mer)
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 590 visningar
0 gillar