Ambassadeur 5000 utan Abu märkning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 5000 utan Abu märkning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sälstryparn Visa inlägg
    Fick en Record 1800 av en kompis som städade uthuset , han hade tänkt kasta den eftersom veven var trasig .
    Den har inget serienummer så jag antar att den är hyfsat gammal , har för mig att de första årsmodellerna var onumrerade
    Gamla Recordrullar i mintskick med lika välbevarade originalkartonger (bara kartongen kan gå för åtskilliga hundralappar) betingar ett inte oväsentligt värde som ökar ytterligare om också ett läderetui följer med.
    Annars har dess rullar inget större värde. Jag har själv sex stycken som jag köpt på tradera för allt från en 50-lapp till högst en tvåhundring...
    Skit fiske!
    Gösta
    Senast ändrad av Gösta; 2017-11-04, 09:44.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
      Hallå där Ingemar!
      Trodde rullen skulle dyka upp i någon annan tråd, ex vis Senaste inköp eller Visa upp era Ambassadeurer... Det är väl ingen som vet riktigt varför det gjordes ett antal tidiga 5000-rullar med bara Ambassadeur präglat i vänstergaveln. Det har väl sannolikt något att göra med övergången från Record Ambassadeur till ABU Ambassadeur. Kanske var det så att man tänkt köra med bara Ambassadeursnamnet men sedan kom på att det borde stå ABU också. Och så gjorde man slut på ett gäng redan präglade gavlar samtidigt som man okså började sälja dem med ABU präglat. Min ABU Ambassadeur 5000 har ju serienumret 75425 och befinner sig därmed mitt i samma nummerserie som de onamnade. Men som samlarobjekt kan den dessvärre inte tävla med en "noname" som av samlaren Fred Ribb beskrivs som mycket sällsynt med hög samlarpotential.
      Finns bara en sak att säga: GRATTIS! Den är ett klipp...
      Skit fiske!
      Stefan
      Ville egentligen bara få lite mer information om rullen. Det är skrivet betydligt mer om alla andra ambassadeurer. Den här ligger i lite bakvattnet. Den kommer säkerligen på fler sidor. Roligt att veta att det tillverkades rullar med Abu märkning samtidigt. Tack för den informationen. Tror jag kontaktar MR ambassadeur Shimomura och ser vad han vet.
      /Ingemar
      Senast ändrad av wiloboken; 2017-11-04, 12:27. Anledning: Tillägg i text

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
        [ATTACH=CONFIG]97450[/ATTACH]

Vet inte den stämmer, men kan kanske ge något ledtråd?
        Det stämmer bra. Och när man set det så här grafisk bekräftar det väl min teori om att rullarna efter Record Ambassadeur skulle heta bara Ambassadeur men att man ångrat sig under resans gång men tagit tillvara redan präglade gavlar där i skarven...
        Skit fiske!
        Gösta

Kommentera

SG var de första Record Ambassadeurerna tillverkade under 1952-53. Vad SG står för tvistar de lärde om - Mookis tolkning är högst sannolik och då skulle det stå för "självsmörjande glidlager". Dessa rullar är tämligen värdefulla som samlarobjekt och vår vän Old Firehand har en, vilket han gärna framhåller för att locka fram habegäret hos andra rullnördar.
          Skit fiske!
          Gösta
          Jag har ärvt flera Record Ambassadeurer efter min rullsamlande far , nu måste jag ju åka till mamma och titta om någon av dessa är en " SG" .
          Spiggpimplare

Kommentera

Jag har ärvt flera Record Ambassadeurer efter min rullsamlande far , nu måste jag ju åka till mamma och titta om någon av dessa är en " SG" .
            Hej!
            Det finns ju två olika sorters record rullar.
            De här är de röda som vi pratar om. Finns även några svarta men tror att det var 100st som tillverkades. Har man en sådan så är det oftast 5-siffriga belopp med en 3;a i början.
            /Ingemar

Kommentera

Ursprungligen postat av wiloboken Visa inlägg
              Hej!
              Det finns ju två olika sorters record rullar.
              De här är de röda som vi pratar om. Finns även några svarta men tror att det var 100st som tillverkades. Har man en sådan så är det oftast 5-siffriga belopp med en 3;a i början.
              /Ingemar
              Jag har två röda "Record Ambassadeur " som ligger i läderetui tillsammans med andra rullar i fars alltid låsta fiskeskåp .
              Ingen aning om det står SG på dom , ska kolla nästa gång ..
              I det skåpet finns också gamla drag från 50-70-talet , aldrig fiskade och i originalförpackning .
              Samt Arjon Commander och gamla splitcanespön som han använde i Alta då det begav sig...
              Spiggpimplare

Kommentera

Jag har två röda "Record Ambassadeur " som ligger i läderetui tillsammans med andra rullar i fars alltid låsta fiskeskåp .
                Ingen aning om det står SG på dom , ska kolla nästa gång ..
                I det skåpet finns också gamla drag från 50-70-talet , aldrig fiskade och i originalförpackning .
                Samt Arjon Commander och gamla splitcanespön som han använde i Alta då det begav sig...
                Grattis! Du ser lätt om det är SG. Grått stjärnhjul och helt grå spole. Lädercase utan emblem.
                Vårda din samling! Du har mycket nostalgi i det då du har bakgrund på rullarna.
                Mvh Ingemar

Kommentera

Har du en tidig Ambassadeur i avvikande färg så är du en rik man... Förutom rött så tillverkades de första rullarna i grönt och svart inför S:t Eriksmässan i Stockholm då rullarna för första gången mötte publiken i augusti 1952. Tanken var att publiken skulle få rösta fram vilken färg rullarna så småningom skulle produceras i. Svart vann, men Lennart Borgström var en egensinnig man som i stället bestämde att de skulle vara röda, en färg som stack ut mot andra rullar och som visade på långt håll av det var för rulle fiskaren använde. Man fortsatte också att producera svarta rullar för den konservativa brittiska marknaden. Det har också spekuylerat kring en fjärde färg plus en guldeloxerad rulle just till S:t Eriksmässan men det har inte kunnat bekräftas.
                  Hur som helst går ju detta att riktigt tidiga Record Ambassadeurer i annan färg än röd betingar mycket stora summor...
                  Skit fiske!
                  Gösta

Kommentera

SG var de första Record Ambassadeurerna tillverkade under 1952-53. Vad SG står för tvistar de lärde om - Mookis tolkning är högst sannolik och då skulle det stå för "självsmörjande glidlager". Dessa rullar är tämligen värdefulla som samlarobjekt och vår vän Old Firehand har en, vilket han gärna framhåller för att locka fram habegäret hos andra rullnördar.
                    Skit fiske!
                    Gösta

Hej Gösta;

Bronslager Nr 5143 finns hos flera av mina allra första Ambassadeur 5000 och 6000 multirullar från 1950- och 1960-talet.

De invändigt gängade lagerkopparna Nr 5144 och Nr 5151 har oljepåfyllnadshål på utsidan och filtpackningar på insidan. Rullarna är försedda med glidlager av brons Nr 5143 och de är inte självsmörjande utan bör smörjas med jämna mellanrum med ABU´s rullolja..

Din vän och rullexperten Mooki var nog inte född de första åren jag fiskade med min RECORD Ambassadeur No. 5000 MOD. SG multirulle från AB URFABRIKEN. SVÄNGSTA....

En stor fördel med dessa första Ambassadeur-rullar är att spolen kan justeras i sidled genom att variera antalet justeringsbrickor som finns i höger lagerkopp under filtpackningen. Dessutom finns extra brickor i reservdelstuben...

Ingen vet hur gammal en ABU Ambassadeur multirulle kan bli !!

http://www.trumman.com/fisketips/galleri_39.htm
                    Old Firehand

Kommentera

Skit fiske!
                      Gösta
                      Hej Gösta;

Enligt ABU´s reservdelslista för 5000 och 6000 multirullarna benämns Nr 5143 bara för lager på svenska och "Bearing for spool shaft på engelska....

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                      Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 715 visningar
                      0 gillar