Varför smörjer ABU så konstigt vid tillverkning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför smörjer ABU så konstigt vid tillverkning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Varför smörjer ABU så konstigt vid tillverkning?

Hej.. En sak som slagit mig är hur konstigt ABU smörjer sina rullar vid tillverkning. Bilden är från mitt senaste inköp. En 5500 CS Pro Rocket.I princip inget fett i lågfartsdelen från fabriken. Noll och ingenting i dreven. Däremot ett tjockt lager fett i högfartsdelen......
    Click image for larger version

Name:	20170802_141728.jpg
Views:	1
Size:	1,07 MB
ID:	1853796

Liksom tvärt om vad man vill ha.
    Bifogade filer
    Senast ändrad av Mankan G; 2017-09-07, 13:43.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Tror smörjningen sker med automatik i fabriken, vilket gör att det kan se lite märkligt ut ibland. Förmodligen är det tillräckligt med fett på dreven och anledningen till att "högfartsdelen" är överfettad beror på att en överlägsen majoritet av kundkretsen inte bryr sig ett skit om service och underhåll. Alltså tar man i.. Samma beteende kan du se hos andra tillverkare.

Kommentera

På filmerna jag har sett från fabriken så monteras rullarna för hand. Ingen aning om det är så med alla rullar dock. Dreven var helt torra. Inte ett spår av fett i kuggarna. Samma sak med två andra rullar jag köpt nya
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
        På filmerna jag har sett från fabriken så monteras rullarna för hand. Ingen aning om det är så med alla rullar dock. Dreven var helt torra. Inte ett spår av fett i kuggarna. Samma sak med två andra rullar jag köpt nya
        Vevsidan dvs mekanismen monteras maskinellt..och har så gjorts i mååååånga år. Annars hade vi nog inte haft någon svensk tillverkning. Däremot avsynas rullarna av herrar och damer i fabriken samt montering av vissa delar.

Kommentera

Dem slösar allt fett på evighetsskruven...
          Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Hur gamla rullar har ni sett utan fett i lågfartsdelen? Dom 5500c PRO Rocket jag köpt var helt ok bortsett från fett på evighetsskruven. Dock lite snålt på dreven.

Kommentera

Bilderna ovan är från en helt nyinköpt rulle

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              11 svar
              3 581 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg PrN-Sweden  
              Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46